“Macam masuk summer camp… hari-hari baca Al-Quran, solat jemaah” – Ashraf Muslim seronok bergaul dengan kluster tabligh dalam w4d

DIMASUKKAN ke Hospital Sungai Buloh, Selangor kerana dijangki1ti Covi1d-19 sejak Ahad lalu, pelakon Ashraf Muslim berkata banyak hikmah dipolehi sepanjang menerima raw4tan di w4d hospital berkenaan.

Menurut Ashraf, 38, sepanjang berada di wad, dia dapat menunaikan solat secara berjemaah dan mengisi waktu dengan pelbagai aktiviti keagamaan bersama pesak1t lain.

“Selama ni saya tak tahu, apabila dah kena baru saya faham kenapa Allah pilih saya sebagai orang yang kena Covi1d-19. Banyak saya belajar benda menarik di sini, banyak hikmah Allah berikan. Setiap hari dapat solat berjemaah tepat waktunya dan ada ceramah… macam-macam aktiviti di sini.

“Kalau di rumah, tak sempat itu semua, duduk seorang tengok televisyen sahaja. Dekat sini kawan-kawan semua baca Al-Quran, cerita fasal agama dan kebesaran Allah. Senang cerita datang sini macam masuk summer camp, kem bina semangat.

“Di sini ramai pesaki1t daripada kalangan jemaah tabligh, mereka tunjuk cara dakwah dan buat hati kita tenang. Sebab itu Allah pilih mereka sebagai golongan terawal dapat Covi1d-19,” katanya menerusi siaran langsung di Instagram pada malam Khamis.

Ashraf telah dimasukkan ke hospital bagi mendapatkan raw4tan Covi1d-19 sejak Ahad lalu.

Sementara itu, Ashraf turut memperbetulkan tanggapan neg4tif netizen mengenai pesa4kit dalam kalangan kluster jemaah tabligh.

“Saya selalu fikir kenapa Covi1d-19 bermula dalam kalangan jemaah tabligh, ramai orang sala4hkan mereka… ini jawapan saya nak beritahu!

“Di wa4d ini ada berpuluh pesaki1t daripada jemaah tabligh dan mereka ini menghidupkan hospital dan w4d dengan nilai Islam… tunjuk kepada kita cara dakwah.

 

Nasib baik saya pergi buat saringan, kalau tak buat uji1an jalan sana sini dah banyak tempat saya bawa vi1rus!

ASHRAF MUSLIM

PELAKON

“Setiap w4 diazankan oleh pes4kit. Ada tabligh, ada pelajar madrasah. Kalau orang dah solat jemaah depan mata, mestilah kita ikut sekali… banyak benda yang kita belajar di sini,” ujarnya.

Bercerita mengenai tanda-tanda sebelum dia disahkan posi1tif Covi1d-19, pelakon drama Geng Tadarus ini memberitahu tidak mengalami sebarang simpto0m sehinggalah hari ke-12 jangki1tan.

Ashraf tidak mengalami sebarang simpt4=0m semasa di awal jangki1tan.

Katanya selepas empat hari dimasukkan ke hospital, baharulah dia mula mengalami s4kit tekak dan ses4k nafas.

“Sekarang ini saya mula s4kit tek4k, nafas kadang-kadang on off macam sus4h sikit… nak makan s4kit tapi semua orang lain-lain simpt0m. Saya ni selepas 14 hari baru ada simpt0m s4kit.

“Hari kelima dimasukkan ke w4d baru rasa ped1h-pedi1h di tekak, ses4k nafas… macam itulah, perut pun rasa macam ada angin, sebu, lepas tu hilang, ada masa dia datang semula.

“Nasib baik saya pergi buat saringan, kalau tak buat ujian jalan sana sini dah banyak tempat saya bawa vi1rus… boleh dikatakan 25 peratus di sini tak ada simpto0m, jadi semua ikutilah saranan kerajaan, kuaranti1n dan terus duduk di rumah,” ujarnya.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: MSTAR

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Macam masuk summer camp… hari-hari baca Al-Quran, solat jemaah” – Ashraf Muslim seronok bergaul dengan kluster tabligh dalam w4d"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*