Hampir 100 Ribu Orang Ingkar Perintah Berkurung Hadiri Upacara Pengebvmian

Di Dhaka, Bangladesh, puluhan ribu orang telah mel4nggar perintah berkurung yang telah dilaksanakan oleh pihak kerajaan bagi menghadiri upacara pengebvmian imam terkenal iaitu Jubayer Ahmad Ansari.

Menerusi laporan Dailymail.co.uk, kesemua mereka ingin memberi penghormatan terkahir kepada imam popular tersebut.

Hanya 50 orang dibenarkan

Menurut laporan dan persetujuan keluarga arw4h, hanya 50 orang sahaja yang dibenarkan untuk menghadiri upacara pengebumian arw4h Jubayer di bandar Sarail semalam. Ini kerana, kerajaan dan keluarga rawah ingin mengelak risko penul4ran musib4h yang sedang mel4nda semua negara.

Menurut Ketua Polis Darali, Shahadat Hossain kesemua pegawainya tidak dapat mengawal ribuan orang yang mahu memberi penghormatan terakhir kepada imam popular berusia 55 tahun itu, yang meningg4l dunia semalam. Hampir 100 ribu dipercayai hadir pada upacara pengebvmian itu.

Mengisytiharkan perintah berkurung

Sebelum ini, Bangladesh mengisytiharkan perintah berkurung pada 26 Mac lalu apabila wujudnya pertambahan k3s. Setakat semalam, jangkitan COV1ID-19 di Bangladesh meningkat lebih 300 kes dan menjadikan jumlah keseluruhan 2,200 kes manakala sembilan lagi kem4tian dicatatkan. Mengenai angka kem4tian pula, setakat semalam sudah 84 orang m4ut.

Di samping itu, pihak berkuasa berkata jumlah tersebut akan jauh lebih tinggi berikutan kekurangan kit ujian dan kemudahan bagi memeriksa lebih ramai orang. Sesi solat berjemaah tidak boleh melebihi lima orang di lebih 300 ribu masjid di seluruh Bagladesh antara arahan yang dikeluarkan pihak kerajaan buat semua masyarakat di sana.

Sumber: Dailymail.co.u

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : OHBULAN

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Hampir 100 Ribu Orang Ingkar Perintah Berkurung Hadiri Upacara Pengebvmian"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*