Ramai pertikai ketibaan 8 pakar perubatan dari China, Ini penjelasan padu Dr Noor Hisham

KEHADIRAN lapan pakar perunding pervbatan dari China ke Malaysia pada Sabtu, adalah bagi berkongsi pengalaman mengenai usaha mereka menangan1i w4bak Covi1d-19.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, Malaysia juga dapat berbincang dari segi raw4tan dan penyelidikan berhubung pandem1k itu.

“Bukan sahaja perkara yang positif, walaupun mungkin ada perkara-perkara yang mereka laksanakan tak berjaya, jadi kita nak belajar perkara-perkara yang tak berjaya supaya kita tak mengulangi perkara yang telah mereka laksanakan tetapi tak ada impak.

“Dalam perbincangan ini, banyak isu yang kita boleh bangkitkan, dari segi isu peraw4tan pesak1it contoh di w4d dan ICV, dan isu penyelidikan terhadap pengesanan, pengunaan teknik atau kaedah tertentu sama ada anti1gen atau antib0di,” katanya pada sidang media, petang Ahad.

Beliau berkata demikian bagi mengulas pertanyaan pemberita mengenai ramai yang tidak berpuas hati dengan kehadiran pakar dari China berikutan negara republik itu sebelum ini dilaporkan menyembunyikan data dan tidak melaporkan situasi sebenar di negara itu berkaitan Cov1id-19.

Dr Noor Hisham bagaimanapun menjelaskan bahawa kedatangan pakar dari China itu bukan untuk membantu Malaysia meraw4t pesaki1t Cov1id-19.

“Virvs ini adalah virvs yang baharu jadi masing-masing tak ada pengalaman. Tapi apa yang mereka ada adalah pengalaman sama ada berjaya atau tidak. Kedua-dua tu penting untuk kita.

“Kalau berjaya, mungkin kita akan teruskan usaha untuk menggunakan kaedah mereka tetapi kalau tidak berjaya kita belajar daripada cara mereka laksanakan tak berjaya, jangan ulangi kaedah-kaedah yang tidak berjaya,” katanya.

Beliau menambah, perbincangan tersebut adalah penting kerana dapat menambahkan pengetahuan mengenai virvs yang baharu.

“Ramai masih tak pasti lagi cara viruv ini mer3bak, cara virvs ini menyebabkan kelem4han tubuh dan isu-isu yang banyak diperkatakan.

“Dengan perbincangan lebih lanjut dengan mereka yang ada pengalaman setelah dua bulan berhadapan virvs itu di Hubei,” katanya.

Semakin disayangi, live Dr Noor Hisham di TV3 dihujani ucapan ‘Selamat Hari Jadi’

Komited dalam menjalankan tugas dan sikap merendah dirinya, membuatkan Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah semakin disayangi oleh rakyat Malaysia.

Hari ini dikatakan merupakan ulang tahun Dr Noor Hisham, justeru siaran langsung Ketua Pengarah Kesihatan itu di Buletin TV3 telah dihujani dengan ucapan ‘selamat hari jadi’.

Selamat hari jadi Dr!

Lihat sahaja rakaman siaran langsung sebentar tadi, kesemua yang menonton memberi ucapan serta doa sebagai tanda penghargaan sempena hari jadi beliau.

Semoga Allah berikan kesihatan yang baik untuk Dr

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: M.B

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Ramai pertikai ketibaan 8 pakar perubatan dari China, Ini penjelasan padu Dr Noor Hisham"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*