Mel4mpau Sangat! Lelaki Rohlngya Enggan Beri Kerjasama Kepada Polis, Sengaja “K3ncing” Dlm Kereta Peronda

Banyak isu hang4t yang timbul berkaitan dengan warga asing yang masing masing dengan perangai sendiri dan sering kali ingkar dengan arahan serta perturan pihak kerajaan. Pendatang Rohi1ngya salah satunya membawa isu yang hangat.

Kebanyakan mereka yang lengkap dengan dokumen ataupun yang datang sehelai sepinggang kian membanjiri di setiap sudut pekerjaan, terutamaanya di pasar borong dan juga tapak pembinaan.

PENGALAMAN PAHIT MENGURUSKAN WARGA ASING

Terbaru, satu perkongsian yang telah dibuat oleh Jabatan Sias4tan Jenanyah Kontijen Pahang berkaitan dengan pengalaman mereka berdepan dengan karenah warga asing berikutan satu tangkapan, sekali gus mendapat perhatian warganet.

Melalui posting yang dimuat naik di laman Facebook, pihak polis dipercayai sedang menguruskan kes warga asing daripada negara Myanmar dan difahamkan merupakan lelaki berbangsa Roh1ingya.

Menurut entri berkenaan, warga asing tersebut telah mempamerkan sikap tidak sopan terhadap pegawai yang bertugas walaupun pada awalnya mereka bercakap dengan nada yang lembut.

“ Cakap dah lemah lembut tapi dibalas dengan mempertikaikan und4ng und4ng Malaysia dan memang tak nak bagi kerjasama.”
MENJERI1T DAN BERTINDAK DILUAR KAWALAN

Difahamkan, insiden tersebut berlaku di hadapan khalayak ramai. Warga asing itu sangat berani meninggikan suara kepada pegawai polis beruniform serta bertindak agre3sif dengan mereka.

Sumber Facebook

Hal ini menyebabkan pihak berkuasa terpaksa mengambil langkah-langkah sepertimana termaktub di dalam akta bagi membuat penangkapan ke atas warga asing berkenaan. Telah berlaku beberapa perg3elutan antara mereka sepanjang proses tersebut.

Tak cukup dengan itu, ketika dalam perjalanan untuk dibawa ke balai menaiki kenderaan hak milik kerajaan, warga asing tersebut sekali lagi bertindak membuang air di dalam kereta dengan sengaja.

Sudah pasti tindakan ini merupakan sesuatu yang sangat tidak beretika dan seolah-olah tidak menghormati tugas kakitangan kerajaan.

“SABAR… Sengaja pulak k3encing dalam kereta peronda.”

Sebagai pendatang asing di negara kita, bangsa Roh1ingya sudah mula tunjuk belang dan mula meminta hak-hak yang tidak sepatutnya seperti mana penulis kongsikan dalam artikel sebelum ini.

Natijahnya, perilaku ini lah yang membuatkan ramai di antara kita mula berang dengan warga asing. Datang tak dijemput, perangai pula tak semengah mana.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : Infomeccks

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Mel4mpau Sangat! Lelaki Rohlngya Enggan Beri Kerjasama Kepada Polis, Sengaja “K3ncing” Dlm Kereta Peronda"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*