Pes4kit Covld-19 boleh keluar Hospital selepas 14 hari diraw4t walau masih positif – “Kita akan ubah protokol”

LAP0RAN terbaharu Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyatakan pesak1it Covi1d-19 yang masih positif boleh dibenarkan discaj selepas 14 hari diraw4t di hospital.

Ia disebabkan tahap kebolehjangk1itan mereka yang rendah selepas menjalani tempoh raw4tan selama dua minggu.

Menurut Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham, laporan terbaharu itu juga akan mengubah protokol Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dalam menguruskan pes4kit positif di Malaysia selepas ini.

“Mengikut laporan WHO, kalau mereka telah melepasi tempoh 14 hari, kebolehjangki1tan mereka adalah sifar.

“Dengan maklumat terbaharu yang kita perolehi, kalau lepas 14 hari, walaupun ujian positif… kita boleh discaj pesaki1t tersebut.

“Ini tindakan atau maklumat baharu yang kita dapat dan kita akan mengubah protokol dalam menguruskan pes4kit yang positif,” ujarnya pada Selasa.

Datuk Dr Noor Hisham Abdullah.

Kata Dr Noor Hisham, protokol baharu itu belum lagi dimaklumkan kepada pakar-pakar di semua hospital terlibat dan akan dilakukan dengan kadar segera memandangkan ia baru sahaja diterima.

Katanya lagi, langkah terbaharu itu bermakna pes4kit Covi1d-19 hanya akan dir4wat di hospital selama 14 hari sahaja biarpun uj1ian pada penghujung tempoh itu menyaksikan mereka berstatus positif.

Tambah Dr Noor Hisham lagi, protokol itu berubah kerana ia adalah v1irus jenis baharu dan pihaknya juga masih lagi mengkaji lanjut mengenainya.

Namun, keputusan itu diambil atas kajian yang dilaksanakan WHO termasuklah Korea, Taiwan dan beberapa negara lain.

“Kalau kita lihat protokol dah berubah sebab ini vi1rus yang baharu. Jadi kita tengah belajar juga.

“Dan selepas discaj, kita menasihatkan pesaki1t untuk kuaranti1n dua minggu di rumah,” ujarnya lagi.

Sebelum ini, pesak1it akan diuji pada hari ke-13 dan sekiranya keputusan masih positif, mereka akan terus diraw4t di hospital.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : Mstar

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Pes4kit Covld-19 boleh keluar Hospital selepas 14 hari diraw4t walau masih positif – “Kita akan ubah protokol”"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*