Tiba2 Ada 9 Kes Positif di Maran, Penduduk Mula Tertanya2 Mana Datang Kluster Baru Ini

” Kluster baru ni dia orang dapat dari mana..masa pkp kan tiada rentas negeri.. macam tiba-tiba je, dia org kan jauh dari depo imigresen kat kl..pasar borong pun jauh.”

” Mana lah diorang ni dapat vi1rus tu. tak kan lah tiba-tiba ada.. semua orang tengah pkp ni..dah naik buntu kepala otak”

Itu antara segelintir komen penduduk setempat susulan terdapat sembilan k3s positif COVlD-I9 membabitkan dua kluster di Maran, hari ini.

Bagaimanapun penduduk di Wilayah Jengka diminta supaya tidak panik dengan penularan berita terbabit kerana pihak berkuasa telah mengambil langkah-langkar perlu.

Pegawai Daerah Maran, Shahrudin Jali berkata, pihaknya mengesan dua kluster baharu berkenaan apabila dua 2 kes positif dikesan di Kluster Tapak Pembinaan iSPAT dan tujuh Kes positif dari Kluster Kilang Papan Primado.

Beliau berkata, pihak berkuasa bertindak pantas dan proaktif apabila menyaring 1,221 individu di Maran bagi mengasingkan individu disahkan positif serta kontak dikenalpasti bagi mengekang penularan wab4k COVlD-I9.

” Dua kluster COVlD-I9 terbaharu ini mendapat raw4tan intensif di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) Kuantan manakala seramai 117 orang yang ada kontak dikuarantin di Bukit Tinggi, Bentong.

” Manakala, bagi pekerja kilang papan warganegara tempatan di kawasan industri Jengka dan pasar raya di Kuala Krau diarah menjalani kuarantin di rumah masing- masing,” katanya kepada media selepas membuat lawatan ke Kilang Papan Primado, hari ini.

Dalam pada itu, beliau menafikan lelaki Bangladesh yang positif COVlD-I9, bekerja di Pasar Raya BS Mart Jengka seperti yang tul4r dalam media sosial.

Justeru beliau meminta orang ramai tidak terus menyebar maklumat palsu itu sehingga menimbulkan kemarhan netizen kerana pasar raya berkenaan masih beroperasi.

” Pihak Pejabat Kesihatan Daerah Maran menyaring 54 pekerja BS Mart Jengka dan semuanya disahkan negatif COVlD-I9.

” Lelaki Bangladesh yang menyewa di Rantau Perintis berkenaan adalah penanam sayur yang tinggal bersama dengan kluster kilang papan di Jengka,” katanya.

Shahrudin berkata, sebagai langkah keselamatan pihak kerajaan melaksanakan Pergerakan Kawalan Keselamatan Lokaliti (PKKL) di kawasan Rantau Perintis sahaja.

Katanya, berikutan kes terbaharu itu, pergerakan keluar masuk ke Bandar Tun Abdul Razak Jengka dihadkan bagi mengekang sebarang kemungkinan kitaran vi1rus COVlD-I9 kepada individu lain.

Sementara itu Pusat Kawalan Operasi Bencana (PKOB) Daerah Maran men4fikan kawasan Bandar Tun Abdul Razak Jengka dikenakan ‘ l0ckdown’ dan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketat (PKPD) berikutan sembilan k3s aktif positif.

Kluster baharu di Pahang hasil gerakan persampelan rawak
PUTRAJAYA: Tiga kluster baharu COVI1D-19 membabitkan 15 k3s positif yang dikesan di Pahang adalah sebahagian daripada tindakan persampelan rawak dikendalikan pejabat kesihatan negeri.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, berkata semua individu yang didapati positif selepas ujian saringan kini dimasukkan ke hospital untuk mendapatkan raw4tan.

Katanya, tindakan pengesanan kontak rapat terhadap individu yang didapati positif wab4k berkenaan turut giat dijalankan.

“Kita buat survelan atau persampelan rawak dan bila ada positif, kita terus laksanakan tindakan pengesanan kes aktif, mana yang positif, kita asingkan, negatif pula dikuaranti1n untuk tempoh 14 hari,” katanya pada sidang media harian COV1ID-19, di sini, hari ini.

Setakat jam 12 tengah hari tadi, Kementerian Kesihatan (KKM) melaporkan tiga kluster baharu yang mana semuanya membabitkan individu bukan warganegara dikesan di dua daerah di Pahang, iaitu Bera dan Maran.

Kluster ladang di Bera setakat ini mencatatkan tujuh kes positif, kluster kilang papan di Maran (enam positif) dan syarikat pembinaan di Maran (dua positif).

 

Kredit foto: Pahang Story, hmetro

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: TRENDINGSANGAT.PW

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Tiba2 Ada 9 Kes Positif di Maran, Penduduk Mula Tertanya2 Mana Datang Kluster Baru Ini"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*