“Hero yang tak didendang” kenali Dr Norhayati, sanggup tidur di pejabat bagi menyelaras data c0vid 19

Setiap petang rakyat menyaksikan jumlah, perangkaan dan status kes COV1D-19 terseb4r.

Inilah dia pakar yang menyelaras data, operasi CPRC dan gerakan kawalan COV1D-19 sebelum Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) umumkan setiap petang.

Terima kasih wirawati negera… Dia adalah watak penting di belakang tabir yang tidak dikenali ramai, ibarat ‘unsung hero’. Namun, tahukah anda bahawa beliau adalah ibarat nyaw4 kepada penyediaan data-data yang terkini perkembangan wab4k C0VID-19 di negara kita.

Kita hanya mendengar pengumuman yang dibuat setiap hari oleh Ketua Pengarah Kesihatan, Dato Dr Noor Hisham kepada pihak media setiap haridi sidang akhbar yang disiarkan secara langsung di kaca TV dan media sosial.

(Gambar atas dari FB Dr Noor Hisham selepas pelantikan Dr Norhayati) Tahniah dan syabas diucapkan kepada YBrs Dr. Norhayati binti Rusli yang telah dilantik sebagai Pengarah Bahagian Kawalan Penyäkit yang baharu berkuatkuasa 26 November 2018.

Beliau menggantikan YBhg. Dato’ Dr Chong Chee Kheong yang telah dilantik sebagai Timbalan Ketua Pengarah (Kesihatan Awam) pada 19 Julai 2018. Dr Norhayati merupakan seorang Pakar Perubatan Kesihatan Awam dan sebelum ini adalah Timbalan Pengarah Kawalan Penyäkit (Survelan), Bahagian Kawalan Penyakit KKM.

Wanita ini memang kental, beliau sanggup tidur di pejabat semata-mata untuk memastikan setiap data-data tersedia untuk big boss!

Dr. Norhayati binti Rusli ialah Pengarah Bahagian Kawalan Penyaäkit sejak 26 November 2018. Seorang Pakar Perubatan Kesihatan Awam dan sebelum itu merupakan Timbalan Pengarah Kawalan Penyäki1t (Survelan), Bahagian Kawalan Penyak1t KKM.

Bertubuh kecil, wanita mithali dan pakar penyak1t berjangk1t KKM Ini banyak menyumbang masa, tenaga dan fikirannya kepada usaha mengawal penularan wab4k C0VID-19. Dia sanggup tidur di pejabat demi kesejahteraan rakyat semua dan Malaysia menang dalam memutuskan rantaian penul4ran penyak1t berjangk1t seperti COVI1D-19.

Dia taat dan muncul di tempat yang dikehendaki pada bila-bila masa sahaja yang “diseru” oleh Menteri Kesihatan atau ketuanya untuk operasi kawalan penul4ran, memastikan CPRC Kebangsaan sentiasa cekap dan berkesan 24 jam….

Dr Norhayati adalah WIRA negara. Terima kasih atas segala jasa dan peng0rbanan anda

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber dari MSentral via KISAH BENAR

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Hero yang tak didendang” kenali Dr Norhayati, sanggup tidur di pejabat bagi menyelaras data c0vid 19"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*