Kisah Ustaz Kazim Di S4ntau Oleh 6 Orang Yang Ramai Tak Tahu

Tahun 1997, Ustaz Kazim Elias balik daripada qiamulail dan kuliah subuh. Sampai sahaja ke rumah dalam pukul 9.00 pagi kepala Ustaz Kazim terasa pen1ing dan badan menjadi lem4h. Kemudian Ustaz Kazim munt4h. Keluar segala isi dalam perut beserta dar4h, penuh dalam baldi dan besen. Bergegas beliau dibawa pergi hosp1ital, namun setelah dibuat pemeriksaan, doktor mengatakan ini cuma jangki1tan v1irus.

Bila balik rumah keadaan semakin membar4h semakin saki1t, serba serbi rasa tidak kena. Tak boleh makan, s4kit tekak tak boleh bercakap, tak boleh tidur, tak boleh pakai baju, tak boleh disentuh, rasa seperti dihi1ris dengan bulvh dan sembi1lu yang taj4m. Kena angin daripada kipas pun tak boleh. Setiap petang akan ada lembaga perempuan akan datang depan rumah dekat pintu tersengih sambil mem4ki.

“Padan muka kau, ceramah meng4ta pada orang, padan muka kau”

Yang menjadi kehairanannya lembaga itu tidak kelihatan pada orang lain. Hanya ustaz seorang je nampak. Semakin hari badannya semakin melemah, kuku menjadi hitam, semua kuku pada jari jemari. Bila balik ke kampung dibawa berjumpa ustaz yang lain, mereka kata kena ini terkena s4ntau. Sebulan tak boleh bercakap, tidak mengenali orang. Badan jadi kurus kering, batuk berdar4h tidak berhenti. Hanya teruskan berusaha untuk berub4t dan berserah pada takdir.

Kemudian suatu malam ustaz bermimpi. Telah datang seorang alim datang dalam mimpi itu, kopiahnya putih, pakaiannya serba putih berdiri dihadapannya.

“Kazim, orang sihi1rkan kamu, sabar… Besok kamu cari 7 jenis bahan ini, kamu ramuankan dalam air dan kamu mandi” InsyaAllah katanya, Allah SWT akan bagi kesembuhan.

Kemudian dalam mimpi itu juga, orang alim itu telah ambil satu paku dan lemparkanya pada dinding, keluar satu gambar. Dia ambil satu demi satu paku dan dia lempar ke dinding beberapa kali lagi, sehingga keluar gambar cukup 6 orang, 1 perempuan 5 lelaki. Menurut orang alim tersebut, inilah dia orang-orang yang telah menyi1hirkan kamu.

4.30 pagi ustaz tersedar dan minta isterinya menyalin dan carikan 7 bahan tersebut untuk dibuat mandi.

Pukul 9 ustaz dimandikan, pukul 11 Ustaz sudah boleh bersila, boleh bercakap dan mula berselera untuk makan nasi dan mendukung anaknya yang ketika itu baru berusia 8 bulan. Syukur keadaan kembali pulih seperti biasa. Alhamdulillah…

Namun kesenangan itu tidak lama,

Suatu petang pula, ketika ustaz menjamah nasi yang disediakan isterinya. Masuk sahaja suapan yang ketiga, tiba-tiba nasi yang dalam suapannya menguit guit ada ulat. Bila buang ke lantai ia bertukar menjadi nasi, bila pegang di tangan jadi ulat semula. Padahal nasi itu baru sahaj dimasak oleh isterinya. Ujian kali ini ini lebih tervk. Sehingga tak boleh kenc1ing, tak boleh nak tidur. Berpuluh puluh pengamal perub4tan dan ustaz namun tiada keserasian. Tahapnya hampir naz4k sehingga orang masjid datang bacakan yassin.

Sepanjang usaha dia berdakwah, banyak kali Ustaz disih1irkan, 4-5 kali. Sehinggakan apabila ustaz pergi memberi ceramah, terpaksa membawa pek air ke3ncing sendiri yang disebalik jubah disebabkan sak1it yang ditanggung. Bila nak bersiap untuk pergi mengajar beliau akan jatuh pengs4n.

Sehingga suatu hari datang seorang kiyai dari Indonesia datang melaw4t dan meraw4t.

“Saya datang ke sini mahu ubatin bapaknya Kazim” ujarnya. Ustaz pun mengizinkannya.

Dalam pukul 12 tengah malam. Si kiyai mengerjakan solat, kemudian sesudah itu dia membaca beberapa potongan ayat Quran.

“Berikan aku cangkul”

Kiyai tersebut kemudian berjalan dan kemudiannya berhenti. Dia terus mengali sesuatu di hadapan rumah, setelah beberapa waktu, dia mengeluarkan sesuatu. Bila diperhati ianya b4ngkai anjing yang sudah membvsuk.

“Inilah sihi1rnya, saya permisi dulu”

Kiyai tersebut menjelaskan apa yang terjadi. Yang misterinya, Ustaz Kazim tak mengenali siapa kiyai tersebut dan sehingga kini tak pernah berpeluang untuk berjumpa lagi. Sejak mengalami ser4ngan demi ser4ngan, ustaz mula mendalami perub4tan islamik sebagai perlindungan diri.

2001, ketika Ustaz mahu berpindah. Datanglah pasangan suami isteri bertandang ke rumahnya. Ketika itu Ustaz Kazim mahu berpindah rumah. Perabot yang ada sudah dibawa, terpaksalah mereka bersila sahaja di lantai.

“Masuklah abang”

“Ustaz sebenarnya kami datang nak minta maaf, sebenarnya sayalah yang telah menyihi1rkan ustaz”

“Mana lagi 4 orang?”

“Ustaz tahu kami berenam?” Terkejuut apabila ustaz mengetahui bilangan sebenar mereka dengan tepat.

Apabila dijelaskan, mereka sanggup mengupah RM30000 pada seorang bom0h untuk mengenakan s4ntau pada ustaz. Lagi 4 orang itu segan dan malu untuk datang bertemu dengan ustaz untuk meminta maaf.

“Abang, kalau abang tak datang minta maaf, Saya dah lama maafkan dunia akhir4t, bukan setakat abang suami isteri berdua, yang 4 orang itu pun saya dah maafkan, sikit pun saya tak simpan dalam hati”

Walaupun habis beribu, naz4k separuh m4ti, dibed4h sana sini, doktor tak berjumpa punca peny4kit, ustaz tetap sudi memaafkan mereka. Kerana dia percaya ada hikmah disebalik apa yang terjadi.

Terharu dengan keikhlasan Ustaz, si suami memelvk ustaz dengan erat. Sejak daripada itu pasangan tersebut bertaub4t dan menadah kitab dengan ustaz Kazim. Mana ustaz ceramah, mereka dihadapan. Malah menjadi pemandu pada ustaz Kazim apabila mahu pergi berceramah. Sampai anak pasangan mereka kahwin ustaz dijemput, cucu mereka cukur jambul ustaz yang cukurkan dan sampailah pasangan itu m4ti ustaz yang talkinkan.

Kini tahun 2020, daripada 6 orang yang terlibat, 4 orang sudahpun meningg4l dunia, hanya tinggal 2 orang yang masih hidup.

Kesan daripada s4ntau, perut ustaz juga menjadi tidak normal, kadang-kadang kembung, kadang-kadang kempis. Hingga perlu ditungku selalu seperti perempuan dalam pantang. Beliau juga berpantang tak boleh makan nanas, daging kambing, limau nipis, tak boleh minum air tebu, tak boleh makan rebung, benda-benda yang taj4m, kerana jika dimakan juga, s4kitnya akan kembali.

Antara hikmah kejadian tersebut, ustaz banyak mendalami perub4tan islamik sebagai pelindung diri.

Sebagai amalan. Jika mahu makan di restoran atau warung. Sebelum masuk ke kedai (dalam kereta).

1. Baca al-Fatihah 7 kali. (dibaca)

2. Baca ayat 56 daripada Surah Hud ‘Innitawakal…’

3. Baca 2 ayat terakhir Surah At-Taubah, ayat 128-129 ‘Laqadjaakum…’

InsyaAllah, dengan izin Allah akan melindungi kita dari terkena santau atau sihir.

Kredit : Datuk Ustaz Kazim Elias

Foto : Gambar Ustaz Kazim ketika muda mengendong anaknya, 8 bulan selepas diserang s4kit mi1steri pada tahun 1998.

Ustaz Kazim dalam laman Facebooknya baru-baru ini memuatnaik status tahap kesihatannya yang meros0t sejak kebelakangan ini.

Beliau turut mengucapkan terima kasih kepada semua sahabat yang memberikannya nasihat dan petua.

Jelas pembantu peribadinya, pihaknya akan memaklumkan kepada semua daripada semasa ke semasa berkenaan tahap kesihatan Ustaz Kazim.

Namun hasil tinjaun di FB, Ustaz Kazim kelihatan makin sihat dan sempat melawak

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : http://t`rendingsangat.pw/

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Kisah Ustaz Kazim Di S4ntau Oleh 6 Orang Yang Ramai Tak Tahu"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*