Belum Ada Tanda Mereka Akan Datang Lagi Tapi Kalau Mereka Datang Ini Yang Ayah Arwh Surya Akan Buat

Terdahulu,Keluarga Saspex Nak Jumpa Keluarga Surya

HULU TERENGGANU: Sekalipun pahit untuk ditelan, namun, tiada apa lagi yang mampu dilakukan oleh Mala (bukan nama sebenar) selain daripada menyerahkan kepada pihak berkuasa untuk menentukan masa depan anaknya.Mala yang juga ibu kepada svspek tr4gedi berd4rah pembvnuhan remaja Siti Nur Surya Ismail, 19, di rumahnya di Kampung Lubuk Batu, Hulu Terengganu, Ahad lalu sudah habis kata-kata untuk menceritakan kesedihan yang bersarang di jiwa.

Seperti ibu lain, Mala juga tidak mahu melihat peng4khiran anaknya sedemikian rupa, namun, dia juga akur tidak mampu untuk melawan qada dan qadar. Ketika kunjungan Astro AWANI ke kediamannya hari ini, nyata riak wajahnya menyimpan seribu rasa yang suk4r diterjemahkan dengan kata-kata.Cemu-han, sin-diran serta lemp4ran kata-kata yang tidak sedap kendengaran di telinga mula diterima Mala sekeluarga.Mengakui bukan mudah untuk menerima te-kanan sedemikian rupa, namun ketenangan akan hadir setiap kali mengadu kepada Yang Maha Esa.

Dalam situasi sekarang, apa yang mampu dilakukan Mala ialah menerima dengan lapang dada sebaik anak kesayangan ditahan pihak berkuasa bagi membantu si4satan.Apapun, kata Mala, dia telah redha sejak hari pertama lagi anaknya ditahan dan baginya biarlah pihak berkuasa dan neraca keadilan yang menentukan untung n4sib anaknya itu.Bagi ibu mlang itu, tiada kewajipan untuk mempertahan pada setiap kesalahan oleh siapa sahaja, tetapi, naluri sebagai ibu, doa buat anaknya tidak pernah lekang dipanjatkan .Jauh di sudut hati, Mala mengakui, kepada anak sulungnya itulah tempatnya selama ini bergantung harap dan mengadu n4sib jika ada perkara yang perlu dikongsi.

“Selama ini dia dengar kata saya, sebab saya hidup serba kekur4ngan, tak pernah mengeluh. Kalau mengadu pun pada dia hanya mengenai kesusahan hidup yang kami lalui, maklumlah saya hanya tukang cuci sahaja.“Dia hanya bercakap tak apalah ma, kakak (panggilan buat svspek) bela nasib kita nanti kalau kakak dapat kerja. Dia nak jadi cikgu. Dia anak baik… boleh kongsi masalah. Tapi sekarang ini saya serah kepada polis, tapi kak tetap berdoa,” kata Mala meluah perasaannya dalam wawancara dengan Astro AWANI.

Mala yang juga ibu kepada dua orang anak berkata, sepengetahuannya, Allahy4rham Surya merupakan rakan baik anaknya, bahkan mereka amat menyayangi antara satu sama lainm.Dalam perbualan yang sarat dengan kepiluan dan kekesalan ekoran kejadian itu, Mala berkata, suk4r untuk dia membayangkan dengan apa yang berlaku pada nasib Allahy4rham Siti Nur Surya.Dan, jauh di sudut hati, Mala sememangnya menyimpan hasrat pada hari pertama kejadian lagi untuk menziarahi keluarga Allahy4rhan yang diakuinya sebagai keluarga yang baik pekerti mereka.

“Saya akan berjumpa dan minta maaf dengan keluarga arwh Surya” – Ibu Svspek

Bahkan, keperibadian Siti Nur Surya juga, kata Mala, amat disenanginya kerana Allahy4rham merupakan seorang anak yang baik dan taat pada ibu bapa serta menghormati orang tua.“Tentulah saya teringin sangat untuk pergi berjumpa sendiri dengan keluarga Allahy4rham Surya. Mereka orang baik. Tanggungjawab dan kewajipan saya untuk pohon kemaafan atas segala yang berlaku.

“Mereka tentunya terlalu sedih yang sukar digambar lebih daripada saya. Tapi buat masa sekarang urusan saya sekeluarga dengan pihak polis agak banyak dan saya akui berada dalam keadaan terkejut dan tertekan.

“Insya-Allah saya akan pergi (ziarah keluarga Allahy4rham Siti Nur Surya),” ujar Mala dalam nada yang sangat sayu.Bercerita lanjut, Mala berkata, kemiskin4n yang dilalui keluarganya itu menyebabkan anaknya terpaksa menolak beberapa tawaran melanjutkan pelajaran ke universiti kerana kekangan kewangan.Bagaimanapun, jelas Mala, anaknya itu tidak pernah merungut tentang kekur4ngan yang diharungi mereka selama ini.

“Pernah juga sampai ke tahap terpaksa tangguh bayar duit yuran sekolah dia kerana tidak ada duit. Nak buat macam mana,” ujar Mala.Kenyataan ibu svspek itu turut diakui jirannya yang hanya mahu dikenali sebagai Beri, 52.

“ Dia (svspek) budak jenis jarang keluar rumah sebenarnya. Duduk di rumah saja kebiasaannya yang setakat saya taulah. Tak ada pula saya dengar dia pernah buat mas4lah apa. Tak sangka sungguh apa yang berlaku ini. Susah nak percaya,” katanya lagi.Sehubungan itu, Beri memohon kepada orang ramai agar tidak memperkatakan sesuatu yang tidak sepatutnya mengenai svspek dan keluarga kerana ia tidaklah seperti yang digambarkan.

Malah jika mengenali mereka sukar untuk percaya atau menerima apa yang berlaku itu disabitkan jirannya.Ia berikutan banyak yang dilihatnya dakwaan yang keterlaluan dan tidak benar sama sekali perkara yang ditom4han terhadap svspek dan keluarganya.

Pada Ahad, Siti Nur Surya dipercayai dibvnuh di Kampung Lubok Batu, Telemong, Hulu Terengganu.Mangsa ditemui dengan beberapa kesan tikaman, dipercayai akib4t senj4ta taj4m, di beberapa bahagian badan, termasuk pvtus pergelangan tangan kiri.Polis percaya penahanan svspek yang bersekolah bersama m4ngsa dari Tingkatan Satu hingga Tingkatan Lima itu sekali gus memb0ngkar m0tif kej4dian pembu-nuhan ke-jam itu.

Selepas empat hari kjadian yang mnimpa Allahyrham Siti Nur Surya, 19, orang ramai masih tidak putus mendoakan dan mengucapkan tkziah kepada keluarga arwh.Pastinya bapa Allahyrham, Ismail Muda, 58, antara individu yang paling terkesan. Apatah lagi beberapa gambar Ismail dalam keadaan sayu tular dan menimbulkan rasa h1ba orang ramai.

Ambil keputusan untuk berpindah

Ismail berkata, selepas kejadian mny4yat hati men1mpa Siti Nur Surya, dia mengambil keputusan untuk berpindah dan tinggal di rumah keluarganya di Kampung Beladau Kepong.” Di sini, ramai saudara dan adik-beradik tinggal berjiran dan senang meminta bantuan apabila perlu,” katanya.

Ismail mengucapkan terima kasih kepada pelbagai pihak yang sudi menghulurkan bantuan pelbagai bentuk termasuk sokongan moral.Dia juga mengucapkan terima kasih diatas kunjungan pendakwah bebas Ebit Lew ke rumahnya semalam.Menurut Ismail, kehadiran pendakwah itu memberi ketenangan dan menguatkan semangatnya untuk menghadapi dugaan dan ujian Allah.

” Dia datang kira-kira 6 petang semalam. Saya mengucapkan terima kasih di atas sokongan moral beliau dan ia memberi sedikit ketenangan kepada saya dan keluarga menghadapi dugaan dan ujian Allah yang berat ini,” katanya.

Sumber: Samson Sohorrr

Terkini !! Bapa Siti Nur Svrya Sedia Terima Kunjungan Dan M44fkan Pembunvh Anaknya

B4pa m4ngsa pembu nvhan kej4m, Allahy4rham Siti Nur Svrya, Ismail Mvda, 58, terbuka untuk mem4afkan keluarga rem4ja w4nita yang did4kwa membvnuh an4knya.

Kat4nya, tidak ada sesiap4pun yang ingink4n kej4dian sepertii itu berl4ku dan menyif4tk4n ia ad4lah ketentu4n Allah wal4upun peritt untvk meneriim4nya.

“Kal4u dia (kelu4rga saspax) dat4ng kita teriima, tak k4n kita n4k h4lau or4ng d4tang mint4 m4af.

“Wal4u mar4h dan kecew4 sekali pun dengan perbu4tan an4knya, saya tidak m4mpu untvk berbvat ap4-ap4 ker4na kej4dian sud4h berl4ku,”

kat4nya ditemvi selep4s kunjvngan romb0ngan Pers4tuan Pengger4k Amal Terengg4nu (PATA), sem4lam.Ism4il berk4ta,

bagaim4napun sehingga kini tidak ada pih4k daripada keluarga terbabit yang dat4ng menemui keluarg4nya untuk tujvan itu.

Menurutnya, pihaknya sentiasa menvnggu kedatangan kelvarga berkenaan untvk memoh0n m44f bagi pihak an4k mereka.

Bapa saud4ra Allahy4rh4m Siti Nvr Suvrya, Aznan Mvda, berkata dia tidak men0lak kemungkinan kelu4rga terbabit t4kvt untuk dattng berjumpa kelu4rga mereka.

“Yalah, siapa tidak takvtt, an4k dah bun4h orang tetapi kita tidak tahu situasi ketika itu dan asbab kejadian itu berlaku,” katanya.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Tube Viral

Sumber: BeritaHarian

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Belum Ada Tanda Mereka Akan Datang Lagi Tapi Kalau Mereka Datang Ini Yang Ayah Arwh Surya Akan Buat"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*