Amira Othman Masukkan Dalam Hospital Gara2 Otot Paha K0yak, Ini Reaksi Dr Say Shazril

AKIBAT bersenam melebihi kemampuan dirinya, penyanyi Amira Othman terpaksa dimasukkan ke sebuah hospital sejak Sabtu lalu selepas otot pahanya terk0yak dan mengalami pendar4han.

Keced3raan di bahagian ot0t pahanya itu berlaku selepas Amira pertama kali menyertai kelas senam berbasikal tertutup (indoor cycling) baru-baru ini.

Pada awalnya, penyanyi itu menyangka rasa sak1t pada pahanya adalah perkara biasa namun kesak1tan itu bertambah tervk dan lebih menakvtkan apabila air kencingnya bertukar warna kehitaman.

Dr Say Shazril menjelaskan seseorang itu perlu bersenam mengikut kemampuannya agar tidak berlaku sebarang keced3raan.

Mengulas lanjut mengenai perkara itu, Dr Muhammad Shazril Sharuddin atau Dr Say Shazril menjelaskan kec3deraan yang berlaku kepada Amira itu adalah normal malah ia boleh berlaku kepada sesiapa sahaja termasuklah individu yang sudah bersenam untuk tempoh lama.

Dr Say Shazril menjelaskan dalam istilah perub4tan, kec3deraan Amira itu dikenali sebagai Rhabd0myolysis atau keros4kan otot.

“Jika sesiapa yang biasa bersenam sama ada jogging, berbasikal, latihan angkat berat memang akan ada ker0sakan ot0t yang kecil yang mana ot0t yang ced3ra itu akan digantikan dengan sel-sel baru yang membuatkan otot anda menjadi lebih kuat.

“Bagaimanapun, apabila seseorang itu memaksa dirinya melebihi kapasiti seperti dalam kes Amira, akan berlaku ker0sakan otot yang ser1us dan keadaan ini berbahaya disebabkan hasil pemecahan otot itu akan masuk ke saluran darah dan akan ditapis di hati dan buah pinggang,” jelasnya.

Tambah Dr Say Shazril, sekiranya terlampau banyak, ia mampu mer0sakkan organ-organ penting manusia ini.

Dalam istilah perubatan, kecederaan Amira itu dikenali sebagai Rhabdomyolysis atau kerosakan otot.

Sementara itu, Dr Say Shazril menjelaskan orang ramai tidak perlu bimbang sebaliknya perlu tahu tahap dan kemampuan diri ketika melakukan sesuatu gerakan senaman.

Rahsia ketika bersenam terutamanya bagi yang baharu berjinak-jinak katanya, adalah untuk melakukan sesuatu secara slow and steady.

“Amira sendiri sedar yang dia terlebih push pada hari pertama berbasikal. Kuncinya di sini adalah slow and steady. Janganlah hari pertama anda bersenam terus masuk gear lima.

“Mulakan dengan gear pertama… Apabila rasa badan semakin teguh, tegap dan stabil barulah masuk gear dua,” katanya.

Dr Say Shazril turut berpesan mengamalkan gaya hidup sihat diibaratkan sebagai marathon dan bukannya berlumba dalam mencapai sesuatu matlamat.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Tube Viral

Sumber: MSTAR

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Amira Othman Masukkan Dalam Hospital Gara2 Otot Paha K0yak, Ini Reaksi Dr Say Shazril"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*