Gara-gara duit trsalah masuk akaun, suami isteri ini belanja ‘sakan’ duit yang masuk. Jumlah yang salah masuk akaun mereka rupanya bukan sikit-sikit

SEBERANG PERAI – Tiindakan sepasang suami isteri mm­belanjakan hampir kesemua duit RM208,329 yang dimasukkan secara tidak sengaja ke dalam akaun mereka mem4kan diri apabila did4kwa dengan 60 prtuduhan s4lah guna wang semalam.

Pemandu lori, Nor Hasni Edirin Hasan, 41, mengaku brsalah, manakala isterinya, Siti Hajar Hasan Basri, 36, membuat pe­ng4kuan sebaliknya di hadapan Timbalan Pendaftar Mahkamah Majistret Butterworth di sini, Foon Char Peng.

Mereka did4kwa secara bersama melakukan s4lah guna wang berjumlah lebih RM191,312.70 milik Mandy Corporation Sdn. Bhd. pada Julai dan Ogos tahun lalu.

Tertvduh didakwa melakukan kes4lahan itu di beberapa buah bank di daerah Seberang Perai Utara di antara 4 Julai hingga 11 Ogos 2020 bagi kesemua 60 pertuduhan.

Pasangan yang mempunyai seorang cahaya mata itu did4kwa melakukan kes4lahan tersebut mengikut Seksyen 403 Kanun Kes3ksaan iaitu meny4lahgunakan harta secara cur4ng yang mempervntukkan hukvman penj4ra enam bulan hingga lima tahu, seb4tan dan denda.

K3s dik3ndalikan Timbalan Pendakwa Raya Norliza Ab. Aziz dan Asma’ ‘Amira Shahidan, manakala tertvduh tidak diwakili pegu4m.

Mahkamah membenarkan tertvduh masing-masing diikat j4min sebanyak RM3,000 bagi setiap pertvduhan yang keseluruhannya berjumlah RM360,000 bagi kedua-duanya.

Pasangan itu dihantar ke Penj4ra Reman Pulau Pinang di George Town selepas g4gal membayar jaminan.

K3s disebut semula pada 2 Februari depan.

Mengikut fakta k3s, wang tersebut telah didep0sitkan pada 2 Julai 2020 oleh satu cawangan bank tempatan melalui cek kepada akaun Siti Hajar kerana kesil4pan pada salah satu digit nombor akaun.

Wang itu sepatutnya didepositkan ke dalam satu akaun sebuah syarikat.

Difahamkan, wang itu digunakan untuk menyelesaikan hut4ng rumah teres setingkat milik mereka di Port Dickson, Negeri Sembilan, manakala bakinya di­bel4njakan bagi perkara lain.

Pihak bank hanya mengetahui wang itu tersalah masuk ke dalam akaun tertvduh pada 11 Ogos 2020 lalu menghubungi mereka, namun tidak mendapat kerjasama sebelum membuat lap0ran poliis.

Rumah berkenaan kini disiita mengikut Akta Penceg4han Pengub4han Wang H4ram.

Sumber: AS network

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Tube Viral

Sumber: http://trendingkini.pw/slah47witmsuklah

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Gara-gara duit trsalah masuk akaun, suami isteri ini belanja ‘sakan’ duit yang masuk. Jumlah yang salah masuk akaun mereka rupanya bukan sikit-sikit"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*