”Saya Mnyesal Tak Prtahankan Hak Jaga Amir..” Ibu Angkat Akan Tuntut Jenaz4h Ank Untuk Di Kebvmikan Di Rawang

KALAU sudah bergelar ibu, perasaan sayang terhadap anak kandung, anak tiri mahupun anak angkat seolah-olah tiada bezanya.

Bagi wanita ini, kenyataan yang harus diterima apabila terpaksa berp1sah dengan anak angkat terlalu per1t untuk diungkapkan. Apatah lagi anak angkat tersebut dipelihara sejak bayi lagi sehingga usianya hampir menjangkau enam tahun.

Tiada d4ya upayanya untuk mengha4lang hak mutlak ibu kandung kepada kanak-kanak tersebut yang akhirnya mengambil semula anak lelakinya itu.

Namun, amat meny4yat hati  selepas  3 bulan anak di ser4hkan kepada ibu kandung di beritakan anak itu m4ti di der4 oleh ibu sendiri.

Keluarga Norlida menatang Amir bagai minyak yang penuh.

Norlida Abu Hassan berasa terk1lan dan meluahkan kekes4lan tidak mempert4hankan hak anak itu dari di serahkan kepada ibunya.

“Saya rasa menyes4l kerasa saya sepatutnya mempert4hankan (hak untuk terus menjaga arw4h) , saya juga faham perasaan ibu kandung yang rindukan arw4h ..”

Norlida turut berkata sewaktu mengambil arw4h, tiada membuat apa-apa perjanjian dan kami menerima seadanya dan merasanya arw4h membawa sinar buat keluarganya.

Menyingkap kembali bagaimana Amir berada di bawah jagaannya, menurut Norlida, dia hanya menghulurkan pertolongan kerana ketika itu ibu kandung kanak-kanak tersebut sedang menyambung pengajian dan masih belum stabil dari segi kewangan.

“Di sini, dia ditimang dengan penuh kasih sayang sebab dia adalah ‘adik bongsu’. Manakala anak-anak saya yang lain dah besar semuanya, yang paling bongsu pun 17 tahun. Abang-abang dan kakak-kakaknya layan dia dengan penuh kasih sayang,” kata wanita berusia 50 tahun ini.

“Ibunya adalah rakan kolej anak saya. Anak saya selalu bercerita dia simpati dengan kakak seniornya yang terpaksa jaga b4by dalam masa yang sama bekerja dan belajar.

“Memang saling tak mengenali pun, tapi saya turut simp4ti bila dengar cerita anak. Kemudian saya tawarkan pertolongan untuk jaga bayinya itu. Saya dengan berbesar hati terima bayi tersebut seperti anak sendiri.

“Kepada ibunya, saya katakan usah bimbang… belajar dan selesaikan urusannya dulu, hal perbelanjaan susu, lampin pakai buang jangan difikirkan. Ada la rezeki Amir ni nanti.

Anak-anak kandung Norlida melayan Amir seperti adik bongsu mereka.

“Hari demi hari hinggalah menjangkau usia Amir enam tahun, kemudian ibunya serius suarakan hasrat nak ambil Amir semula. Pada tanggal 13 Oktober lalu, ibu kandung Amir datang menjemputnya di rumah kami di Rawang, Selangor untuk dibawa pulang ke Melaka,” cerita ibu kepada lima cahaya mata ini.

Namun kata Norlida, dia sedikit terk1lan kerana tidak berpeluang untuk menyambut hari jadi Amir yang jatuh pada Disember akan datang.

“Amir nak sangat kereta mainan remote control tapi tak sempat nak beli sebab semua terlalu pantas. Pada mulanya nak awalkan sikit sambut hari jadi dia sebelum hujung Oktober ini, namun apakan daya.

“Saya selalu berhubung sama ada dengan ibu dan bapa tirinya untuk mengetahui perkembangan Amir. Rindu tak usah cakap. Saya tak boleh lihat baju sekolahnya, gambar ataupun video. Cepat lurvh air mata.

Norlida tidak mampu melihat gambar atau barangan milik Amir kerana mudah tersentvh.

“Sepanjang besarkan Amir, saya sentiasa terbuka dan terangkan mengenai ibu kandungnya. Tak pernah pun terniat untuk rebvt Amir sebab saya memang sedar akan hakikatnya. Saya anggap apa yang dilakukan untuk Amir adalah jambatan syurga untuk saya,” katanya.

Memahami situasi yang dihadapi kebanyakan keluarga angkat yang turut melalui situasi sama sepertinya, Norlida turut menitipkan nasihat kepada mereka yang berkenaan agar belajar untuk reda.

“Bagi mereka yang memelihara anak angkat, kena bersedia kerana anak tersebut memang bukan anak kandung kita. Kena faham hakikat tersebut. Lapangkan hati dan tanamkan dalam jiwa bahawa kita sedang menjaga rahmat Allah,” akhirinya.

Video kenangan Arw4h ketika masih kecil

Sumber:mstar/ fb Tuhfah Nazihah Tarmidi

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! TTK

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber: http://www.dnq.pw/2021/01/30/saya-menyesl-tak-pertahnkan-hak-jaga-amir-ibu-angkat-akan-tvntut-jenaz4h-ank-untuk-di-kebvmikan-di-rawang/

 

 

Apa komen anda?

Be the first to comment on "”Saya Mnyesal Tak Prtahankan Hak Jaga Amir..” Ibu Angkat Akan Tuntut Jenaz4h Ank Untuk Di Kebvmikan Di Rawang"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*