Hakim Baca Pertduhan, Ini Jawapan Yg Diberikan Dari Ibu Kandung Dan Ayah Tlri Adik Amir

MELAKA – Ibu kandung dan bapa tirl kanak-kanak lelaki berusia tujuh tahun yang ditemui menlnggal dunia dipercayai akibat did.3ra dalam kejadlan di Taman Krubong Jaya pada 29 Januari lalu did.4kwa di Mahkamah Ayer Keroh, hari ini.

Kedua-dua svspek masing-masing berusia 32 dan 38 tahun itu akan berdepan dengan dua pertvduhan iaitu mengikut S.eksyen 302 K.anun Kes.eksaan yang dibaca bersama S.eksyen 34 K.anun Kes.eksaan dan S.eksyen 31(1)(a) Akta Kanak-kanak 2001.

Ketua Jabatan S.iasatan J.enayah Melaka, Asisten Komisioner Mohd. Sukri Kaman berkata, kertas slasatan berhubung kejadlan tersebut telah lengkap dan diserahkan kepada Timbalan Pend.akwa Raya hari ini.

“Kedua-dua s.uspek yang juga merupakan ibu kandung dan bapa tirl kepada kanak-kanak yang dalam kejadlan di Taman Krubong Jaya pada 29 Januari lalu telah dibawa ke M.ahkamah Ayer Keroh hari ini untuk p.endakwaan,” katanya.

Terdahulu, pada 30 Januari lalu melap0rkan seorang kanak-kanak lelaki ditemui menlnggal dunia dipercayai akibat did.era dalam kejadlan di Taman Krubong Jaya.

Pemergian m.angsa telah dilap0rkan oleh bapa tlrinya kepada pihak polis, namun mend.akwa kanak-kanak itu menlnggal dunia akibat l.emas di dalam tong air setinggi 0.6 meter di rumah mereka, kira-kira pukul 4 petang.

Hasil slasatan dan pemer.iksaan pada t.ubuh badan m.angsa bagaimanapun menemui kesan kec.ederaan dipercayai akibat did.era.

Kisah kanak-kanak itu sebelum ini juga turut pernah tular di laman sosial Facebook pada Oktober tahun lalu apabila ibu angkat yang menjaganya sejak berusia dua bulan terpaksa menyerahkan semula kepada ibu kandungnya.

Mengaku Tak Bersal4h

Mereka bagaimanapun mengaku tidak bers.alah bagi pert.uduhan itu sejurus kertas pert.uduhan dibacakan secara berasingan di hadapan Haklm Nariman Badruddin.

Kejadlan itu dilap0rkan berlaku antara 13 Oktober tahun lalu kira-kira jam 10.30 malam hingga 29 Januari lalu pada jam 3.32 petang di l0kasi sama.

Nariman bagaimanapun tidak membenarkan sebarang jamlnan dan kedua-kedua kess berkenaan akan disebut semula pada 29 Mac depan sementara menunggu lap0ran b.edah slasat.

YB Rina Ceritakan Satu Persatu Apa Yang Berlaku Ketika Dia Pergi Ziarah ke Rumah Ibu Angkat Amir

” Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.”

Demikian perkongsian YB Datuk Seri Rina binti Mohd Harun di Instagram beliau berhubung kjdian seorang knak-knak berusia 7 tahun yang me.ninggI dnia selepas diprcayai dide.ra ibu kndung dan bapa tiirinya, 28 Januari lalu.

Menteri Wanita dan Keluarga itu menulis coretan beliau selepas mengunjungi rumah Puan NorIida Abu Hassan yang juga ibu angkat mgsa.

” Kehadiran saya disambut dengan titisan air mata yang masih belum mengering, hati luluh yang belum terubat, rasa rindu yang masih terbuku, terhadap arwh adik Zubaidi Amiir Qusyairi yang telah pergi buat selama-lamanya.

” Begitulah tergambarnya kasih seorang wanita bernama Puan NorIida Abu Hassan yang teramat menyayangi anak jagaannya.

” Kemuliaan dan keikhlasan kasih Puan NorIida pada arwh adik Amiir sebagai anak yang manja di bawah jagaannya lebih dari nyawanya sendiri, meskipun arwh bukan lahir dari titik darah kandungannya.

” Perasan sayu, sebak dan hiba menyelubungi hati saya sepanjang bersama Puan NorIida.

Memeluk erat bantal peninggaIan arwh adik Amiir

Dalam pada itu, hati YB Rina berkongsi perasaannya yang cukup terkesan melihat ibu angkat arwh yang menggenggam erat bantal arwh, yang juga satu-satunya peninggalan yang diberikan arwh kepadanya.

” Sepanjang pertemuan ini, beliau tidak melepaskan bantal yang digunakan oleh arwh adik Amiir sewaktu tidur dalam dakapannya, malah diciumnya berkali-kali sebagai pengubat rindu.

” Itulah jua bantal yang dikatakan mengiringi pemergian Puan NorIida Ke Tanah Suci Mekah sewaktu mengerjakan ibadah Umrah, apabila diminta oleh arwh sendiri untuk Puan NorIida yang dipanggil “Umi” agar membawa bantal tersebut sebagai pengganti dirinya di tanah suci.

” Saya tidak dapat menahan sebak apabila mendengar kesantunan dan kebaikan arwh adik Amiir yang tidak pernah memberontak dan meminta-minta pada “Umi” sepanjang usianya.

” Adapun kalau arwh meminta, hanyalah untuk memakan Putu Mayam yang menjadi makanan kegemarannya. Kini itu semua hanya satu kenangan…

” Untuk semua ibu bapa di luar sana, hargai dan sayangilah anak-anak kita yang merupakan anugerah paling berharga dari Allah SWT selama kita bertemu atas dunia ini.

” Yang telah pergi takkan kembali, maka gunalah peluang yang ada untuk memeluk anak-anak kita, tanda kasih yang tidak dapat dijual beli.

” Saya mendoakan semoga keadilan dapat ditegakkan buat arwh adik Amiir, dan semoga roh anak ini ditempatkan pada kedudukan yang mulia disisi Allah SWT.

” Kepada keluarga Puan NorIida Abu Hassan, saya doakan mereka tabah dan bersabar mendepani ujian ini.

” Hanya Allah yang mampu membalas jasa baik dan curahan kasih sayang yang diberikan sepanjang riwayat arwh adik Amiir selama ini. Al-Fatihah.” tulis Rina.

YB Datuk Seri Rina binti Mohd Harun merupakan ahli politik dari Ahli Parlimen bagi zon Titiwangsa dan kini menyandang jawatan sebagai Menteri Wanita dan Keluarga pada 10 Mac 2020.

Beliau juga merupakan Ketua Srikandi Parti Pribumi Bersatu Malaysia dan pernah menjadi Timbalan Ketua Wanita Pakatan Harapan.

 

Sumber:IG RinaHarun

Kredit: Kosmo | BHOnline

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : http://trendingsangat.pw/hakim-baca-pertduhan-ini-jawapan-yg-diberikan-dari-ibu-kandung-dan-ayah-tlri-adik-amir/

 

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Hakim Baca Pertduhan, Ini Jawapan Yg Diberikan Dari Ibu Kandung Dan Ayah Tlri Adik Amir"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*