Ini 1O Fakta Menarik Nabila Razali Yg Tak Pernah Diceritakn Kpd Umum. Rupanya Profil Dia Bukan CaIang2

Malam tadi nyanyian Nabila Razali di pentas Anugerah Juara Lagu (AJL35) yang terkuciI hangat diperkatakan ramai.

Namun siapa sangka, penyanyi dan pelakon cantik manis ini mempunyai latar belakang yang menarik untuk dikongsikan.

Nabila Razali mula bergiat dalam bidang seni apabila beliau menyertai Akademi Fantasia Musim 10 (AF2013) yang antara lain turut melahirkan penyanyi Hael Husaini, Indah Ruhaila, Amira Othman, Aisyah Aziz (adik Aliff Aziz), Azhar Osman dan Faizul Sany.

Nama Nabila Razali Mula dikenali setelah berlakon dalam telefilem Pengantin Lari Culik Artis sebagai Fammy (Astro Citra).

Latar Belakang dan Kerjaya Nabila Razali

Nabila dilahirkan pada 13 November 1992 di Petaling Jaya, Selangor dan dibesarkan di Selayang.

Anak kepada pasangan Shamsidah Abd Rahman dan Mohd Razali Mura, beliau merupakan graduan jurusan Ijazah Sarjana Muda Senibina di Universiti Sains Malaysia (USM) di Pulau Pinang.

Beliau seterusnya menyambung pengajian peringkat sarjana dalam bidang sama di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Nabila juga merupakan bekas pelajar Sekolah Menengah St. Mary Kuala Lumpur.

” Saya suka menyanyi sejak kecil. Di universiti, saya dan rakan-rakan pernah menjadi pemuzik jalanan”. katanya sewaktu ditemuramah.

Lagu single pertama beliau iaitu “Katakan Saja” mendapat sambutan yang menggalakkan dari pendengar.

Namun, Nabila mula memperlahankan aktiviti seni beliau kerana masih menuntut di sebuah universiti awam tempatan.

Selepas menamatkan pengajian, beliau kembali menumpukan ke bidang seni semula apabila mengeluarkan single “cembvru” yang juga mendapat sambutan hangat dari peminat pada tahun 2016.

Pada tahun 2017, Nabila mengembangkan sayapnya melalui drama rantaian Hikayat Cinta Si Pematah Hati lakonan bersama Alif Satar.

Pada November 2017, Nabila telah mengeluarkan single terbaru berjudul “Pematah Hati” dan menjadi kejayaan komersial.

Pada tahun 2018, beliau bersama selebriti YouTube kelahiran Sarawak, Priscilla Abby menyanyikan lagu tema filem biopik 2018, Lee Chong Wei: Rise of the Legend yang bertajuk “Cahaya Juara”.

Beliau turut menjadi pelakon utama bersama Hefny Sahad dan Raysha Rizrose dalam siri drama online Cintaku di Bumi Izmir yang disiarkan di Unifi TV, memegang watak sebagai Fara.

Pada Januari 2019, Nabila melancarkan single terbarunya, “Vroom Vroom” dengan muzik videonya menampilkan pelakon Fendy Bakry.

Fakta Menarik

1) Selain Nabila Razali, beliau juga pernah dikenali sebagai Nabila AF dan Nabila AF13.

2) Mendapat pendidikan di Sekolah Menengah St. Mary Kuala Lumpur.

3) Pembabitannya dalam dunia seni bermula selepas menyertai rancangan realiti nyanyian popular, Akademi Fantasia Musim 10 atau AF2013 yang antara lain turut melahirkan penyanyi Hael Husaini, Indah Ruhaila, Amira Othman, Aisyah Aziz, Azhar Osman dan Faizul Sany.

Graduan AF13 bersama Hael Husaini rupanya, patutlah mereka rapat dan Hael Husaini mencipta lagu dan diberikan kepada Nabila Razali.

4) Mula aktif dalam dunia hiburan sejak tahun 2013 dan memperjuangkan muzik bergenre pop.

5) Single pertamanya berjudul Katakan Saja. Namanya hanya benar-benar memuncak selepas kelahiran single ‘Pematah Hati’ yang mana video muzik lagu itu yang diarahkan The Storytellrs menjadi tular kerana gimik lakonan percintaan beliau dengan aktor Aedy Ashraf.

6) Lagu rakaman Nabila yang lain ialah cembvru yang juga tidak kurang popularnya.

7) Sebagai pelakon, beliau pernah membintangi drama Hikayat Cinta Si Pematah Hati, Cintaku Di Bumi Izmir dan Sunsilk #SISCUBA.

8) Pembabitan dalam telefilem menerusi Bibik Aku Nak Kahwin, Ustaz Baru Nak Start dan Pengantin Lari Culik Artis.

9) Dicalonkan dalam kategori Pelakon TV Wanita Popular dan Penyanyi Wanita Popular di Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2017.

10) Menyambung pengajian dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Senibina di Universiti Sains Malaysia (USM) di Pulau Pinang, Malaysia sebelum meneruskan di peringkat sarjana dalam bidang sama di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Sumber:tarahap.xyz

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook 

Sumber : http://limauais.pw/2021/03/15/fakta-nabila/

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Ini 1O Fakta Menarik Nabila Razali Yg Tak Pernah Diceritakn Kpd Umum. Rupanya Profil Dia Bukan CaIang2"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*