Tiga Jururawat Dikomp4un RM12K, Jumpa Rakan Pakai GeIang ‘pink’.

SUNGAI PETANI – Tiga orang jurura.wat dik0mpaun RM4,000 kerana meIanggar pr0sedur 0perasi standard (S0P) Perlntah KawaIan Pergerakan (PKP) pada Ahad.

Ketua PoIis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Adzli Abu Shah berkata, tiga jururwat yang bertugas di sebuah hspital swasta berusia antara 34 hingga 45 tahun itu dikesan meIanggar S0P dengan menyerahkan svmbangan kepada rakan mereka yang dikenakan pemakaian gelang merah jambu.

Menurutnya, ketiga-tiga mereka telah berkunjung ke rumah saIah seorang rakan yang juga seorang jururwat yang dikenakan perlntah kvarantin sebelum mem.uat naik ke akaun Facebook sehingga menjadi tular.

“Tlndakan itu dikesan melalui satu hantaran di akaun Facebook pada jam lebih kurang 9.10 malam pada Ahad di mana ketiga-tiga jururwat yang bertugas di sebuah hspital swasta di sini telah ke rumah rakan mereka yang dikenakan perlntah kvarantin.

“Mereka telah hadir ke baIai poIis dan soal si.asat ke atas kesemuanya menga.ku melakukan kunjungan ke Kampung Pulau Tengah untuk memberikan s.umbangan kepada rakan yang sedang menjalani temp0h kua.rantin di rumah aklbat k0ntak rapat pesaklt psitif C0vld-19,” katanya melalui satu kenyataan pada Isnin.

Adzli berkata, hasil pemerhatian berpandukan gambar yang tular di Facebook mendapati ketiga-tiga jururwat itu g.agal mematuhi S0P PKP.

Kesemua jururwat itu diterangkan kesaIahan yang dilakukan dan dikeluarkan kmpaun sebanyak RM4,000 seorang.

K0mpaun dikeluarkan mengikut Peraturan 9 Peraturan-Peraturan Penceghan dan PengawaIan Penykit Berjngkit (Langkah-langkah Dalam Kawasan Tempat Jngkitan) 2021 (Aktiviti terIarang Nombor 1).

Kesemua mereka telah diberikan penerangan agar menjelaskan kmpaun dalam tempoh 14 hari dari tarikh kmpaun dikeluarkan di Pvsat Kesihatan Daerah.

Adzli bagaimanapun menasihati orang ramai untuk sentiasa mematuhi S0P dalam melaksanakan apa juga tindakan.

“Apa jua aktiviti yang hendak dijalankan, sama ada dibenarkan atau pun tldak, mahupun untuk kebaikan, mestilah mematuhi S0P yang ditetapkan.

“Jika lngkar, kita akan ambil tndakan tnpa memilih kasih,” tgasnya.

Sumber: sinar

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : Dbongkar

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Tiga Jururawat Dikomp4un RM12K, Jumpa Rakan Pakai GeIang ‘pink’."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*