Menteri Kewangan dedah cara Putrajaya utk paksa bank bagi moratorium. Tapi ada benda lain yg akan jadi

Berbeza dengan pandangannya awal minggu ini, Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz mengakui bahawa Putrajaya boleh menggunakan Ordinan Darurat untuk memaksa bank membenarkan moratorium pinjaman menyeluruh.

Namun, jelasnya, tindakan itu akan membebankan kerajaan dan mungkin akan membawa implikasi yang besar.

Kenyataan terbaru itu hadir selepas Zafrul dikritik kerana berkata kerajaan tidak boleh memaksa bank memberikan moratarium menyeluruh dalam pakej rangsangan Pemerkasa Tambahan.

Dalam tulisan yang disiarkan di The Star hari ini, Zafrul memetik Seksyen 4 Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Penting) 2021 yang membolehkan kerajaan “memperoleh dan menggerakkan sumber-sumber yang diperlukan untuk kebaikan awam”.

“Tetapi Seksyen 5 dengan jelas menetapkan bahawa setiap pendekatan wajib oleh kerajaan harus disesuaikan dengan pampasan kepada pihak yang telah menghasilkan sumber daya.

“Pendek kata, ini tidak dapat dilakukan dengan tanpa biaya yang perlu ditanggung kerajaan,” katanya.

Tambahnya, menggunakan dana awam untuk mengimbangi bank kerana memberikan moratorium menyeluruh adalah tidak berbaloi.

“Tetapi hanya kerana kita boleh buat, apakah itu bererti kita mesti buat?

“Mengulangi moratorium menyeluruh juga bermaksud bahawa kerajaan mungkin perlu memberi ganti rugi secara signifikan kepada bank untuk langkah yang bahkan tidak diperlukan sejak awal.

“Bagaimana ini masuk akal dari segi kewangan, terutama dalam situasi kekurangan sumber daya untuk perang terhadap musuh (Covid-19) yang berkemungkinan berpanjangan dan dapat bermutasi tanpa amaran?” katanya.

Zafrul berpendapat bahawa sumber daya lebih baik digunakan untuk mengagihkan bantuan atau subsidi kepada individu sasaran dan perniagaan.

Kesan jangka panjang

Selain itu, dia berpendapat bahawa “memaksa” bank memberikan moratorium menyeluruh akan memberi kesan negatif terhadap ekonomi bagi jangka panjang.

“Aturan undang-undang diperlukan untuk membangun yayasan dan mengembangkan pasar yang stabil untuk membolehkan entiti membina kekayaan.

“Dengan menggunakan kuasa darurat secara menyeluruh, kita mungkin memaksa pihak terlibat untuk melanggar atau mengubah kontrak. Tidak mematuhi kontrak antara dua pihak akan memberi kesan serius terhadap perniagaan dan pelaburan masa depan.

“Ini juga mungkin mempunyai implikasi yang luas yang dapat menjejaskan pasar modal kita, dan menyebabkan aliran keluar dana yang, akhirnya mempengaruhi nilai ringgit dan meningkatkan kos menjalankan perniagaan, secara kolektif menyebabkan kesan serius jangka masa panjang terhadap ekonomi kita,” katanya.

Undang-undang, GLC dan bank

Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki sebelum ini menggesa kerajaan untuk menggunakan Akta Bank Negara Malaysia 2009 dan Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 untuk mengawal bank.

Hari ini, Zafrul mengatakan bahawa menggunakan undang-undang tersebut dengan cara “bertentangan dengan semangat dan rasional” keberadaan mereka.

Asyraf juga menegaskan bahawa beberapa bank komersial dimiliki oleh syarikat berkaitan kerajaan (GLC) seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Permodalan Nasional Berhad (PNB), Amanah Saham Berhad (ASB) dan Tabung Haji.

Mengulas perkara itu, Zafrul mengatakan bahwa rakyat akan turut terkesan jika bank-bank milik GLC ini berdepan kesukaran.

“Pendapatan yang lebih rendah dari kumpulan perbankan ini akan menghasilkan pembayaran dividen yang lebih rendah untuk ahli KWSP dan pelanggan PNB. Ringkasnya, rakyat umum yang ‘memiliki’ bank, walaupun melalui proksi entiti seperti KWSP dan PNB.

“Pada akhirnya, rakyat akan mendapat dividen yang lebih rendah dari KWSP, ASB atau Tabung Haji dan lain-lain jika bank mengalami kerugian melalui, misalnya, moratorium menyeluruh.

“Penyelesaian yang tidak perlu yang boleh dirosakkan oleh diri sendiri untuk masalah yang dihadapi ini adalah seperti memotong hidung kita untuk merosakkan wajah kita,” katanya.

Moratorium menyeluruh ‘tidak bertanggungjawab’

Oleh itu, Zafrul menekankan bahawa risikonya terlalu tinggi untuk membolehkan moratorium pinjaman menyeluruh untuk semua orang.

“Kita sudah menghadapi krisis kesihatan dan ekonomi awam; mengapa perlu mencetuskan kemungkinan krisis kewangan dan perbankan?

“Tidak adil atau tidak bertanggungjawab bagi kerajaan untuk mengambil semua risiko ini hanya untuk memungkinkan moratorium menyeluruh untuk semua orang, terutama ketika kita tahu bahawa sekurang-kurangnya 80 peratus peminjam tidak memerlukannya, dan bank sudah memberi atau menawarkan bantuan yang disasarkan kepada peminjam yang benar-benar memerlukan pelepasan ini,” katanya.

Mohon luluskan i-Sinar 2.0, i-Lestari 2.0

Ketua Pemuda UMNO menzahirkan rasa terima kasih kepada kerajaan kerana akhirnya mendengar suara hati dan rayuan rakyat yang mahukan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sepenuhnya.

”Akhirnya Kerajaan keluarkan kenyataan rasmi untuk melaksanakan TOTAL LOCKDOWN @ PKP PENUH.

”Terima kasih kerana akhirnya mendengar suara hati dan rayuan rakyat!,” kata Datuk Asyraf Wajdi Dasuki

Beliau turut melahirkan harapan agar Kementerian Kewangan segera umumkan Pakej Bantuan Khas untuk rakyat yang terjejas sepanjang penutupun ini.

Selain itu membenarkan pengeluaran wang Kumpulan Wang Simpanan Pekerja – i-Sinar 2.0, i-Lestari 2.0 dan arahan khas menggunakan kuasa di bawah Ordinan Darurat untuk mengarahkan institusi bank dan kewangan memberikan Moratorium 2.0 selama tiga hingga enam bulan tanpa caj tambahan.

sumber: mkini

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber  : http://trendingsangat.pw/2021/06/putr-mentr-kwee/

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Menteri Kewangan dedah cara Putrajaya utk paksa bank bagi moratorium. Tapi ada benda lain yg akan jadi"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*