Suami Kepada ‘Cikgu Ros’, Allahyrham Dato’ Mustapha Maarof Adalah Pelakon Terkacak Era 60-an

” Siapa pelakon lelaki paling kacak zaman itu? Jawab Emak penulis, “Mestilah Mustapha Maarof!”

Tanya lah berapa kali pun, jawapan Emak tetap tidak berubah, muktamad! Kata Emak, Mustapha Maarof mempunyai rupa paras yang sangat menawan, kekacakan bertaraf komersial (ini ayat penulislah).

Memang sejak kecil lagi arwh Emak penulis  suka bercerita perihal pelakon-pelakon Jalan Ampas era 60-an dulu.

Menurutnya, mata Mustapha Maarof mengg0da, hidungnya mancung terletak, senyumannya mempesona, gerak gayanya juga bikin hati tertawan.

Beliau punya karima tersendiri. Tidak perlu terlalu beria-ia, tapi setiap geraknya meninggalkan kesan mendalam.

Beliau punya nilai dan aura sebagai selebriti yang eksklusif. Tapi tidak pula mata keranjang atau suka ambil kesempatan terhadap perempuan, itu yang mahal.

Kenali Siapa Dato’ Mustapha Maarof?

Allahyrham Dato’ Mustapha Maarof lahir pada 1 Januari 1935 di Kuala Lumpur, Selangor.

Beliau memulakan kerjaya seninya pada tahun 1951 dan pernah berlakon lebih 50 filem dan beratus-ratus drama televisyen, sama ada di Malaysia mahupun Singapura.

Beliau juga lebih aktif bekerja di sebalik tabir sebagai produser drama dan iklan komersial serta video korporat menerusi Warna Motion Pictures.

Sebelum menikahi seniwati Roseyatimah, beliau pernah memperisterikan pelakon jelita, Suraya Harun dan mereka dikurniakan seorang cahaya mata bernama Suzlynna.

Namun perkahwinan itu hanya mampu bertahan selama tiga tahun sahaja apabila mereka berpis4h pada tahun 1965.

Berkahwin dengan ‘cikgu Ros’, Roseyatimah.

Selepas itu beliau mendirikan rumah tangga bersama pelakon Roseyatimah pada tahun 1967.

Pastinya ramai yang mengenali Roseyatimah, pelakon yang sangat dikenali ramai yang memegang watak ‘cikgu Ros’ dalam filem Pendekar Bujang Lapok arahan All4hyrham Tan Sri P. Ramlee.

Hasil dari perkahwinan itu mereka dikurniakan empat orang cahaya mata iaitu Azlynna, Khairudden dan Mohd. Rezainudden. Namun, Khairudden ditakdirkan menghadap Ilahi terlebih dahulu sewaktu berusia tiga tahun akibat dem4m d3nggi.

Kejayaa tertinggi beliau dalam industri seni adalah apabila diberikan Anugerah Veteran dalam Festival Filem Malaysia ke-10.

Pada 18 Jun 2010, Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Dato’ Joseph Salang Gandum mengumumkan Dato’ Mustapha Maarof sebagai Anugerah Tokoh Perfileman Finas 2010.

Beliau menerima cek bernilai RM30,000 ,selempang, pingat dan sijil Tokoh Perfileman Finas.

Dato’ Mustapha Maarof meninggI dnia di wad Unit Rawatan Rapi (ICU) Hspital Angkatan Tentera Tuanku Mizan, Wangsa Maju, pada 15 Disember 2014 jam 8.38 pagi.

Sebelum itu, Allahyrham dimasukkan ke Pusat Perub4tan Respiratori, Hspital Kuala Lumpur (HKL) pada 25 November 2014 kerana mengalami kesukaran bernfas sebelum dipindahkan menjalani rwatan di Wangsa Maju pada 2 Disember 2014.

Jnazah beliau disolatkan di Masjid Amru Ibnu Al-Asr, Bandar Baru Sentul dan kemudian dikebvmikan disebelah pusara isterinya, Seniwati Roseyatimah di Tanah Perkubvran Islam Jalan Ampang.

Jalan Maarof dinamakan sempena nama bapa Mustafa

Sebagai maklumat tambahan, Allahyrham pernah mendapat pendidikan di Maktab Melayu Kuala Kangsar.

Menariknya lagi, Allahyrham adalah anak kepada peguam Melayu, Maarof Zakaria yang mengasaskan Bank Kebangsaan Melayu pada tahun 1947 dan nama Jalan Maarof di Bangsar dinamakan sempena bapa Allahyrham.

Walaupun Allahyrham4h bukanlah cinta pertamanya, tetapi yang pasti Seniwati itu adalah cinta terakhirnya yang kekal hingga ke syurga. Mereka pertama kali digandingkan dalam filem Seri Mersing pada tahun 1961.

Selepas bercrai, Allahyrham membuat keputusan untuk menyunting Seniwati pada 1967 kerana terlebih dulu sudah mengenal ayah dan ibunya yang juga orang seni yang dihorm4ti waku itu.

Mereka dilihat sebagai pasangan dua sejoli, sama cantik sama padan, serasi, romantik berdua dan sangat kasih-mengasihi.

Cerita cinta mereka bukan hanya dipaparkan menerusi media tetapi dibuktikan dengan banyak kenangan dan perilaku yang dipamerkan arwh membuatkan ramai kagum dengan keteguhan cinta mereka, terutamanya selepas Roseyatimah pergi.

Selepas 20 tahun mengulit bahagia berumahtangga bersama anak-anak, Allayarham4h meninggI dnia pada 14 Disember 1987 di rumahnya di Subang Jaya, Selangor akibat peny4kit bar4h payvdara ketika berusia 44 tahun.

Selepas 10 hari menjalani radioterapi di hospital, Seniwati Roseyatimah meminta sangat-sangat supaya beliau dibawa pulang ke rumah.

Beliau dibawa pulang bersama seorang jurur4wat dan tangki oksigen. Roseyatimah dibawa kembali dari hospital tiga hari sebelum beliau meninggI dnia, selang tujuh bulan selepas bapanya meninggI.

Suami paling setia hingga hujung nyawa

Sejak itu, tinggallah Dato’ Mustapha Maarof sendirian membesarkan anak-anak tanpa isteri di sisi. Walaupun pada waktu itu, beliau masih muda dan kuat, namun tidak sekali beliau terfikir untuk berkahwin lagi.

Malah, menurut teman-teman rapatnya beliau sentiasa mengelak jika ditimbulkan soalan bila mahu berkahwin lagi?

Walaupun ada yang cuba mahu ‘mengkenenkan’ beliau dengan mana-mana perempuan, beliau tolak mentah-mentah dengan alasan masih terkenangkan arwh isterinya.

Dalam satu temubual Allahyrham sebelum beliau meninggI, katanya, suara manja arwh isterinya masih terngiang-ngiang di telinga walaupun sudah lama pemerg1annya.

Bagi beliau, arwh isteri begitu sempurna sebagai isteri dan ibu kepada anak-anaknya, malah sangat hebat ketika di dapur.

Tidak hairanlah, walaupun sehingga pada hari kem4tiannya, tetamu dapat lihat di kediamannya di Subang Jaya masih dipenuhi barang-barang perhiasan dan kenangan milik isterinya yang masih dijaga rapi termasuklah berpuluh buku resipi.

Rasa cinta dan kerinduan Allay4rham Dato’ Mustapha terhadap isterinya dilihat sentiasa membara walau sehingga hujung hayatnya kerana menurut anak bongsu arwh, Mohd Rezainuddin, arwh bapanya sentiasa memberitahu rindukan arwh ibunya sebelum dia dimasukkan ke hospital.

Dan, ketika hayatnya, Allahyrham sentiasa menzahirkan hasratya untuk dipusarakan di sebelah kubvr isterinya jika beliau meninggI kelak.

Alhhamdulillah, hajat beliau termakbul apabila beliau akhirnya dikuburkan di sebelah pusara Allyarham4h Roseyatimah setelah Allayharh4m menyahut pnggilan Illahi pada usia 79 tahun.

Semoga r0h kedua insan hebat ini ditempatkan bersama mereka yang beriman dan berjumpa kembali di taman firdausi. Amin.

 

Kredit buat penulis: Afiza Kamarulzaman

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber:gempak via MJ

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Suami Kepada ‘Cikgu Ros’, Allahyrham Dato’ Mustapha Maarof Adalah Pelakon Terkacak Era 60-an"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*