“Jika Engkau Tentera Allah Yang Dikirimkan Untuk Memb4nteras Kesombongan Manusia,..” Teks Khutbah Aidiladha Buat Jemaah Tersentuh, Mengalirkan Air Mata

Di kala pandemik, kita semua meraikan Aidiladha dalam keadaan serba sederhana. Ramai yang  terpaksa berkorban rindu mengenangkan keluarga dan ibu bapa yang jauh di mata dek kerana v1rus halus bernama Cor0na ini.

Malah, kehidupan umat manusia di serata dunia berubah 360 darjah selepas COV1D-19 menj4ngkiti ratusan juta orang sepertimana wab4k-wab4k yang pernah menj4ngkiti dunia suatu ketika dahulu.

Situasi ini pastinya membuatkan ramai antara kita terduduk dan bermuhasabah memikirkan, “Bilakah segalanya akan berakhir?”

Terbaru, khutbah Aidiladha dikongsikan Jabatan Agama Islam Perak telah membuatkan ramai jemaah menitiskan air mata apabila khatib menyentuh mengenai situasi semasa pandemik.

Dalam khutbah itu, khatib juga telah menyelitkan doa agar Allah mengangkat v1rus ini daripada muka bumi agar kehidupan kembali seperti biasa.

Berikut adalah bahagian teks khutbah Aidiladha Negeri Perak yang membuatkan para pendengarnya mengalirkan air mata sebentar tadi.

Hampir dua ratus juta penduduk dunia telah dijangkiti, dan lebih empat juta orang telah men1nggal dunia disebabkan v1rus cov1d-19.

Wahai makhluk Allah, v1rus Cor0na yang dinamakan Cov1d-19, jika engkau tentera Allah yang dikirimkan untuk membanteras kesombongan manusia yang telah begitu banyak melakukan kerosakan di muka bumi milik Allah ini, segerakanlah tugasmu agar para hamba Allah yang tidak berdosa, tidak menjadi mangsa kerana perbuatan orang-orang yang telah melakukan kez4liman.

Wahai m4khluk kecil yang sedang menggemparkan dunia, sesungguhnya engkau menjadi bukti akan kuasa Pencipta yang tidak ada daya kekuatan manusia untuk melawanmu, pulanglah ke tempat Penciptamu dengan tenang dan hentikanlah segera ser4nganmu terhadap kami yang lemah ini.

Ya Allah Maha Pencipta, pada pagi Aidiladha yang syahdu ini, kami pohonkan, dengan kudrat-Mu, dihentikan ser4ngan m4khluk kecil v1rus Cor0na ini, daripada mengganggu kehidupan harian kami, kami pohonkan kehidupan kami dikembalikan seperti biasa, membolehkan kami bekerja, beribadah, melakukan umrah dan haji serta dapat menziarahi kedua-dua ibu bapa dan saudara-saudara tua kami, agar terubat kesepian mereka yang sangat rindu mahu bertemu dengan anak cucu.

Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar, wa lillahilhamd.

Sumber: Jabatan Agama Islam Perak

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : Siakap Keli

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Jika Engkau Tentera Allah Yang Dikirimkan Untuk Memb4nteras Kesombongan Manusia,..” Teks Khutbah Aidiladha Buat Jemaah Tersentuh, Mengalirkan Air Mata"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*