“Jangan Lambat!” – Ibu Bapa Sila Perhati Tanda Ini, Jika Anak Pernah Terjatuh Atau Terh4ntuk, Ini Pesan Dr Izzar Yang Bermakna

Suami kepada pelakon Ummi Nazeera yang juga merupakan seorang doktor, Dr. Izzar Anwari beberapa hari lalu ada berkongsi informasi yang cukup bermanfaat buat mereka yang bergelar ibu bapa, khasnya yang mempunyai anak kecil.

Kongsinya menerusi beberapa pautan foto di Instagram, berkongsi tip untuk mak ayah aIert tentang kec3deraan kepala anak.

Andai berlaku inslden sedemikian, ia pastinya mampu untuk memberi rlsiko kec4catan mahupun kematian kepada anak jika mak ayah tak bertindak pantas.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

KECEDERAAN KEPALA BABY/BUDAK 👶 . Anak2 kecil ni bila makin membesar, biasalah semakin lasak atau buas. Dan selalunya kepala asyik terhantuk atau sedar2 dia dah menangis dan baru perasan ada benjol/lebam kat kepala dia. 👼 . Kecederaan kepala adalah salah satu punca berlakunya kecacatan/kematian pada kanak2 (Kalau kecederaan terukla). Kecederaan kepala ni boleh jadi kecederaan ringan / mild (benjol, luka ringan, lebam), atau boleh jadi kecederaan sederhana ke teruk / moderate to severe (luka dalam,gegaran otak, retak tempurung kepala, pendarahan dalaman, kerosakan otak) 😰 . Bila dah parents dah perasan anak tu ada benjol / luka di kepala anak kecil, amat penting bagi parents untuk mengetahui dan memerhati simptom2 kecederaan kepala yang ada pada anak ni. Memang ia akan membezakan antara hidup dan mati anak tu kalau parents tak pickup simptom2 kecederaan kepala ni. Sebab anak kecil kita memang tak reti nak bagitau macam mana kan. Kita sebagai parents yang kena peka. Swip kiri kalau nak tahu simptom2 tu. ➡️➡️ . Bila anak ada menunjukkan simptom2 ringan tu, bolehla monitor dulu kejap ke di rumah n bawa ke klinik kalau risau. 👶 . Tapi kalau ada simptom2 sederhana ke teruk tu, bawalah ke hospital secepat mungkin. Kita taknak lambat bertindak sebab anak kecil ni amat fragile ye.🚑 . So ibu bapa, kalau anak2 tu ada terjatuh n terhantuk kepala ke, atau tiba2 menangis semasa kita tak tengok, periksa kepala anak dan perhatikan simptom2 kecederaan kepala yang dah diterangkan. Jangan lambat bawa jumpa doctor kalau ada simptom2 kecedaraan kepala yang sederhana ke teruk tu. Minta2 dijauhkan. Aminn 👨‍👩‍👧 #drizzarshares

A post shared by Dr. Izzar Anwari (@izzar) on

Berikut merupakan perkongsian yang dimaklumkan Dr Izzar;

“KEC3DERAAN KEPALA BABY/BUDAK.

Anak2 kecil ni bila makin membesar, biasalah semakin lasak atau bu4s. Dan selalunya kepala asyik terh4ntuk atau sedar2 dia dah menangis dan baru perasan ada benjol/leb4m kat kepala dia.

Kec3deraan kepala adalah salah satu punca berlakunya kec4catan/kem4tian pada kanak2 (Kalau kec3deraan terukla). Kec3deraan kepala ni boleh jadi kec3deraan ringan / mild (benjoI, luk4 ringan, leb4m), atau boleh jadi kec3deraan sederhana ke teruk / moderate to severe (luk4 dalam,geg4ran otak, ret4k tempurung kepala, pend4rahan dalaman, keros4kan ot4k).

Bila dah parents dah perasan anak tu ada benjol / luk4 di kepala anak kecil, amat penting bagi parents untuk mengetahui dan memerhati simpt0m2 kec3deraan kepala yang ada pada anak ni. Memang ia akan membezakan antara hidup dan mati anak tu kalau parents tak pickup simpt0m2 kec3deraan kepala ni. Sebab anak kecil kita memang tak reti nak bagitau macam mana kan. Kita sebagai parents yang kena peka. Swip kiri kalau nak tahu simpt0m2 tu.

Bila anak ada menunjukkan simpt0m2 ringan tu, bolehla monitor dulu kejap ke di rumah n bawa ke klinik kalau risau.

Tapi kalau ada simpt0m2 sederhana ke teruk tu, bawalah ke hospital secepat mungkin. Kita taknak lambat bertindak sebab anak kecil ni amat fragile ye.

So ibu bapa, kalau anak2 tu ada terjatuh n terh4ntuk kepala ke, atau tiba2 menangis semasa kita tak tengok, periksa kepala anak dan perhatikan simpt0m2 kec3deraan kepala yang dah diterangkan. Jangan lambat bawa jumpa d0ctor kalau ada simpt0m2 kecedaraan kepala yang sederhana ke teruk tu. Minta2 dijauhkan. Aminn,” tulisnya panjang lebar.

 

Semoga apa yang kongsinya ini boleh dijadikan panduan buat kalian seisi keluarga.

Foto: Instagram Dr Izzar Anwari

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: Media Hiburan

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Jangan Lambat!” – Ibu Bapa Sila Perhati Tanda Ini, Jika Anak Pernah Terjatuh Atau Terh4ntuk, Ini Pesan Dr Izzar Yang Bermakna"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*