Sumbat Cili Hijau Ke Mulut Budak 2 Tahun, Pengasuh Dipenjar4 10 Tahun Lagi

Baru saja selesai menjalani hukvm4n penj4ra Jun lalu, atas kesalahan menyumbat cili hijau ke dalam mulut seorang kanak-kanak sehingga mat1 tercekik, seorang pengasuh dihantar semula ke penj4ra selepas Mahkamah Rayuan di Putrajaya, menambah hukvm4n penj4ranya kepada 10 tahun lagi.

Hakim Datuk Yaacob Md Sam yang mengetuai panel tiga hakim berpendapat hukvm4n penj4ra 18 bulan yang dikenakan ke atas responden, Asmarani Ghazali sebelum ini tidak mencukupi.

Hakim Yaacob berkata hakim Mahkamah Tinggi sebelum ini terkhilaf dalam membuat keputusan apabila menimbang kepentingan responden melebihi kepentingan awam.

Asmarani diarahkan menjalani hukvm4n penj4ra itu mulai tarikh dia ditangkap pada 21 Jun 2018. Asmarani, 40, telah dibebaskan dari penj4ra pada 21 Jun lalu, selepas dia selesai menjalani hukvm4n penj4ra penj4ra18 bulan.

Timbalan Pendakwa Raya Mohd Zain Ibrahim memohon mahkamah menjatuhkan hukvm4n berat ke atas Asmarani. Beliau turut menyifatkan tindakan wanita itu meletakkan cili hijau ke dalam mulut Muhammad Afif Kamarol Azli berusia dua tahun setengah, hanya kerana m4ngsa merengek, adalah sangat keterlaluan.

Mengikut fakta kes, kanak-kanak itu tidak berhenti merengek walaupun telah dipujuk oleh Asmarani. Difahamkan, kanak-kanak itu hanya mahukan perhatian kerana dia tidak sihat.

Asmarani kemudian mengambil cili hijau dari peti sejuk, mematahkannya menjadi separuh dan memasukkannya ke dalam mulut kanak-kanak itu untuk membuatnya berhenti merengek.

Bagaimanapun kanak-kanak tersebut kemudian mengalami kesukaran untuk bernafas, terus dikejarkan ke Hospital Tuanku Ja’afar, namun disahkan mningg4l dvnia tidak lama kemudian.

Hasil bedah siasat mengesahkan punca kematian kanak-kanak itu adalah kerana tercekik.

Bayi 2 Tahun Maut Dicili Mulut, Pengasuh Dipenj4ra

TERDAHULU, dilaporkan seorang pengasuh mender4 kanak-kanak yang mana kali ini melibatkan bayi lelaki berusia dua tahun enam bulan apabila pengasuhnya memasukkan cili ke dalam mulut m4ngsa sehingga menyebabkan kematian pada Jun lalu.

Tertuduh Asmarani Ghazali, 39 yang mempunyai tiga anak didakwa menganiaya Muhammad Afif Kamarol Azli dengan cara memasukkan sebiji cili hijau ke dalam mulut m4ngsa sehingga menyebabkan kanak-kanak itu mningg4l dvnia pada 13 Jun, dua hari sebelum sambutan Aidilfitri.

Memetik laporan The Star, tidak tahan bayi yang dijaganya itu tidak mahu berhenti menangis, tertuduh bertindak mengambil cili hijau dari peti sejuk dan menyumbat ke dalam mulut bayi berkenaan.

Bayi tersebut kemudian mengalami kesukaran untuk bernafas, terus dikejarkan ke Hospital Tuanku Ja’afar, namun disahkan mningg4l dvnia tidak lama kemudian.

Mahkamah Tinggi Seremban menjatuhkan hukvm4n penj4ra 18 bulan selepas tertuduh mengaku bersalah atas pertuduhan pilihan yang dibacakan ke atasnya mengikut Seksyen 31(5)(b) Akta Kanak-Kanak 2001.

Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya Wan Shaharuddin Wan Ladin menggesa mahkamah mengenakan hukvm4n penj4ra 10 dan 15 tahun kerana kesalahan tersebut dianggap serius.

Ibu kepada m4ngsa, Rahmawati memberitahu keluarganya dalam keadaan travma di atas kejadian yang menimpa mereka. Katanya lagi, beliau mahukan keadilan kerana anaknya dia mningg4l dvnia kerana dianiaya dan bukan kerana kecuaian pengasuh tersebut.

Kredit; The Star / Vitdaily

Apa komen anda?