“Nak ‘orang melayu’ jer tolong” – Cuba bantu mngsa kem4langan tapi dih4lang, pemuda cina ini luah rasa s3dih

Selama ini, kita sering berbangga dengan amalan tolong menolong di antara masyarakat, tidak mengira kaum dan agama.

Bagaimanapun, baru-baru ini seorang pemuda Cina yang juga Responder Komuniti meluahkan rasa k3cewa kerana dihalang menghulurkan bantuan kepada seorang mngsa kem4langan hanya kerana beliau bukan Melayu.

Menceritakan kejadian itu di Facebooknya, Ooi Shou Wayne berkata, ketika memberikan bantuan kepada seorang mngsa kem4langan yang c3dera t3ruk di Alor Setar, dua orang awam tidak membenarkannya untuk menghampiri mngsa.

‘Woi you budak Cina kah? Kamu datang sini buat apa? Sini tak perlu tolong, kamu baliklah!

‘Saya mahu yang Melayu sahaja yang bantu. Saya sudah call ambulans.

‘Kita tunggu pihak ambulans. Tak payah tujuk hebat dekat sini. You orang Cina niat semua tak baik. Tak nak balik, nanti saya b3lasah you baru tau,’ kata dua orang pemuda yang cuba mengh4lang Ooi.

Bagaimanapun, perbuatan dua orang pemuda yang kurang 4jar tersebut telah dit3gur beberapa orang awam yang berada di tempat kejadian dan membenarkan Ooi menjalankan tugasnya.

Perkongsian Ooi mendapat reaksi pelbagai daripada netizen dan ramai yang memuji dan memberikannya semangat.

Meluahkan rasa kec3wanya, Ooi berkata sebagai Anak Malaysia, beliau tidak akan membiarkan k3jadian itu melunturkan semangatnya untuk terus memberikan bantuan. Syabas dan tahniah kepada Ooi.

 

SUMBER

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Apa komen anda?