“Tinggi Budi Awak Dik” Walaupun Mereka Kurang Upaya tapi mereka memiliki budi pekerti yang sangat tinggi

BERGELAR orang kurang upaya (0KU) tidak membatasi sifat kemanusiaan apabila dua pelajar 0KU sebuah sekolah menengah menarik perhatian kerana membantu menyuapkan makanan untuk rakan mereka, baru-baru ini.

Gambar dua pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seri Balik Pulau di Pulau Pinang menyuapkan makanan untuk rakan mereka ternyata menyentuh perasaan warganet apabila gambar itu tul4r di laman sosial.

Menceritakan semula detik itu, pembantu makmal SMK Seri Balik Pulau, Siti Hajar Ibrahim, 42, berkata, gambar itu dirakam ketika sesi rehat sekolah berkenaan pada hari kedua persekolahan bermula awal bulan ini.

Menurutnya, tindakan spontan dua pelajar 0KU yang menyuapkan makanan kepada rakan mereka ternyata meny3ntuh perasaan kerana membuktikan kekurangan tidak membatasi sifat kemanusiaan.

“Saya terpegun melihat kesungguhan mereka membantu rakan untuk makan sehingga sanggup menyuapkan makanan. Detik itu saya rakam kerana tersentuh dengan tindakan spontan dua pelajar berkenaan.

“Walaupun kekurangan, tapi nilai kemanusiaan mereka sangat tinggi sedangkan mereka juga 0KU. Ada kalanya kita sendiri melihat sifat sedemikian tidak ada pada manusia normal,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Siti Hajar berkata, gambar yang dirakam itu kemudiannya dikongsi di Facebooknya namun tidak menyangka ia tular dan mendapat reaksi positif warganet.

Katanya, apa yang dilihat memberi pengajaran agar manusia normal perlu memiliki nilai kemanusiaan yang tinggi dalam membantu insan lain tanpa sebarang alasan.

Perkongsian Siti Hajar dikongsi ramai warganet yang kagum dengan sikap prihatin pelajar OKU berkenaan dan ia perlu dijadikan contoh kepada masyarakat.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber:HM

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Tinggi Budi Awak Dik” Walaupun Mereka Kurang Upaya tapi mereka memiliki budi pekerti yang sangat tinggi"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*