“Hati jadi sebak tak terucap” – tergerak hati nak pelvk anak y4tim… rupa-rupanya

SIAPA tidak sebak melihat kanak-kanak yang masih kecil tetapi terpaksa bergelar anak y4tim pi4tu, tanpa kasih sayang ibu bapa.

Begitulah juga perasaan figura yang mengasaskan pertubuhan sukarelawan kebajikan ini yang turut sebak apabila bertemu dengan seorang anak y4tim pi4tu.

Pengasas badan bukan kerajaan (NGO), The Third Force, Dr Raja Shamri Raja Husin berkata, dia tidak pernah memeluk anak y4tim sebagaimana yang dilakukannya terhadap seorang kanak-kanak yang bernama Hafiz Danial.

Lebih memilukan apabila kanak-kanak itu merupakan orang kurang upaya (0KU) yang bergantung pada k4ki p4lsu sebelah kiri.

Menurut perkongsiannya di halaman Facebook, Raja Shamri memberitahu dia terpanggil untuk memeluk kanak-kanak itu selepas solat Isyak berjemaah pada Selasa.

Pelvkan mesra seperti bapa dan anak.

“Subhanallah… Allah berikan satu perasaan luar biasa dalam diri saya. Rasa berdebar dan terharu sangat. Rasa macam satu perasaan pelik, terasa seperti ada banyak mata yang memerhati dan berada di sekeliling.

“Tiba-tiba diri ini pula yang terasa m4lu dan hin4. Jika diri ini berada di tempatnya, y4tim pi4tu dan m1skin adakah orang yang akan menyayangiku seperti ini. Apatah lagi jika cac4t tak ada k4ki sebelah macam diri ini,” ujarnya sambil memuatnaik beberapa gambarnya bersama kanak-kanak itu dengan k4ki p4lsunya.

Pengalaman ‘luar biasa’ itu membuatkan Raja Shamri menceritakan tentang anak y4tim pi4tu itu yang kehil4ngan bapanya sejak masih bayi.

“Anak y4tim pi4tu ini tak pernah merasa kasih sayang seorang ayah. Ayahnya meningg4l sewaktu adik Hafiz masih baby.

“Masa itu ayah dan ibunya Kak Rohana bekerja sebagai buruh binaan di Sarawak. Bila ayah meningg4l, kak Rohana bawa adik Hafiz kembali ke kampungnya di pedalaman Kelantan,” ujarnya.

Kanak-kanak ini amat merindui pelvkan ibu dan ayah.

Menurut beliau, Kak Rohana merupakan asnaf yang pernah dibantunya dahulu, dan dia meningg4l dunia dua bulan lalu akibat pelbagai peny4kit.

Tambah beliau, wanita itu menghadap Ilahi selepas setahun badan tersebut membina sebuah rumah baharu untuk menggantikan rumah lamanya yang sangat uzur.

Dia bukan dar4h d4ging saya tetapi terasa seperti ada amanah Allah untuk saya sempurnakan.

RAJA SHAMRI

“Anak ini tak pernah sesiapa pelvk macam ni. Dia bisikkan kat saya tadi… ‘Tak ada sesiapa pernah pelvk saya macam ni’. Hati ini jadi sebak tak terucap.

“Dia bukan d4rah d4ging saya tetapi terasa seperti ada amanah Allah untuk saya sempurnakan. Untuk kita sama-sama rebutkan saham akhir4t dari-Nya,” ujarnya.

Raja Shamri berbisik memberi nasihat kepada Hafiz.

Mengusap ubun-ubun Hafiz, Raja Shamri berbisik memberi nasihat dan membacakan doa, malah pelvkan tersebut membuatkan budak berkenaan terdiam.

“Jauh di sudut hati saya agar dia dapat rasakan erti kasih sayang dan perhatian. Dulu sewaktu dalam ceramah saya, saya selalu kongsikan kepada ibu bapa supaya pelvklah anak-anak kita sebelum mereka dipelvk.

“Semoga Allah ampuni dos4-dos4 kita dan berikan kita semua peluang untuk sama-sama sebarkan gelombang kasih sayang ini sejauhnya dan mengumpul saham akhir4t sebanyaknya sebagai bekalan,” katanya.

Perkongsian Raja Shamri mengundang sebak netizen.

Luahan Raja Shamri turut mengundang sebak dalam kalangan netizen yan rata-ratanya terharu dengan perkongsian yang cukup menyayat hati itu.

“Terharu bila tengok gambar ni. Semoga adik Hafiz terus berjaya dan dilindungi Allah SWT,” tulis seorang netizen.

“Sedihnya… terkesan di j1wa. Anak y4tim pi4tu, kesedihan mereka tidak dapat digambarkan dengan kata-kata,” komen yang lain.

“Pelvkan kasih sayang itu sangat bermakna. Pelvkan ibarat ub4t penyembuh segala peny4kit duk4, l4ra dan kesedihan,” kata seorang wanita.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : mStar via pisang daily

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Hati jadi sebak tak terucap” – tergerak hati nak pelvk anak y4tim… rupa-rupanya"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*