Ramai tak tahu apa itu Koronaviirus. Ini perkara yang ada perlu tahu dan cara cara menghindarkan daripada terkena wab4k itu.

Wabak baru ini adalah sejenis koronav1rus, merupakan anggota keluarga wab4k yang merangkumi selesema biasa dan w4bak seperti SARS serta MERS. Wabak ini diberi nama “2019-nCoV” atau novel koronav1rus. Seperti koronav1irus yang lain, ia berasal dari haiwan. Kebanyakan daripada mereka yang dijangkiti w4bak ini sama ada bekerja atau sering berbelanja di pasar borong makanan laut yang menjual haiwan hidup dan yang baru disediakan.

Wab4k yang baru dan berb4haya biasanya berasal dari haiwan yang mempunyai par4sit, yang menyebarkan wab4k seperti Ebol4 dan selesema. WHO telah bekerjasama dengan pihak berkuasa China dan pakar global untuk mengetahui lebih lanjut tentang wab4k ini, bagaimana ia memberi kesan kepada penghid4pnya, bagaimana mereka boleh diraw4t dan negara-negara mana yang boleh membantu.

Apa lagi koronav1rus lain yang ada?. Sindr0m pernafasan akut yang teruk (SARS) dan sind0m pernafasan Timur Tengah (MERS) adalah disebabkan oleh koronav1rus yang berasal dari haiwan. Walaupun Mers dipercayai dihantar kepada manusia dari dromedari (sejenis unta Arab), hos asal untuk kedua-dua koronav1rus ini kemungkinan besar adalah kelawar. Dikatakan bahawa koronavirus baru ini mungkin berasal dari kelawar atau ular, dan mungkin kemudiannya ditularkan kepada manusia melalui spesies perantara.

Pada tahun 2002, SARS merebak dengan hampir tidak terkawal di 37 buah negara, mencetuskan panik global dengan menjangkiti lebih daripada 8,000 orang dan membah4yakan ny4wa lebih daripada 750 sasaran. Berbanding dengan SARS, MERS kelihatan seperti agak sukar untuk dipindahkan manusia ke manusia, tetapi mempunyai kadar pemergian yang lebih tinggi, iaitu membahayakan ny4wa 35% daripada kira-kira 2,500 orang telah dij4ngkiti.

Apakah gejala yang disebabkan oleh koronav1rus Wuhan?. Wabak ini menyebabkan rad4ng paru-paru. Mereka yang jatuh s4kit akibat w4bak ini dilaporkan mengalami b4tuk, dem4m dan kesukaran bernafas. Dalam kes yang teruk, ia boleh menybabkan berlakunya kega4galan organ. Oleh kerana ini adalah radang paru-paru viral, maka penggunaan antibi0tik adalah sia-sia.

Malah, ub4t-ub4tan antivir4l yang kita ada ketika ini untuk menentang selesema juga tidak mampu berfungsi. Jika pes4kit dimasukkan ke h0spital, mereka mungkin mendapat sokongan untuk paru-paru dan organ-organ lain serta cecair dalam badan. Pemulihan bergantung pada kekuatan sistem imun masing-masing dan ramai orang yang telah pergi menghadap ilahi akibat wab4k ini sememangnya sudah berada dalam keadaan kesihatan yang tidak baik.

Adakah wab4k ini boleh dipindahkan di antara manusia?. Pemindahan wab4k ini dari manusia ke manusia telah disahkan. Apakah kebimbangan para pakar kesihatan?. Terdapat kebimbangan bahawa koronav1rus mungkin tersebar lebih meluas. Ketika ini, mereka yang berada dalam keadaan kesihatan yang tidak baik berhadapan dengan ris1ko paling besar, sama seperti yang berlaku dalam kes selesema.

Kebimbangan utama dalam kes ini adalah tahap keterukan gej4la, di mana sesetengah orang kelihatan hanya menderit4 s4kit ringan manakala yang lain berada dalam keadaan yang sangat teruk. Ini menjadikannya lebih sukar untuk menentukan jumlah sebenar mereka yang dij4ngkiti dan sejauh mana tahap pemindahan di antara manusia. Tetapi pihak berkuasa berusaha kuat untuk menghentikan penyebaran itu dan akan menjadi cem4s jika wabak ini boleh menjadi lebih kuat daripada sekarang.

Mengapa wabak ini lebih berbah4ya daripada selesema biasa?. Sehingga kini, kita masih tidak tahu betapa bah4yanya koronav1rus ini, dan kita tidak akan tahu sehingga lebih banyak maklumat diperoleh. Walau bagaimanapun, kadar ini mungkin terlalu tinggi daripada yang sebenar kerana mungkin ada jumlah yang jauh lebih besar yang telah dijangk1ti wabak ini, tetapi tidak mengalami gejala yang cukup teruk untuk ke hospital sekaligus mereka ini tidak dikira dalam data.

Satu lagi perkara penting yang tidak diketahui, yang mana akan diketahui dengan lebih mendalam dalam beberapa minggu yang akan datang, adalah betapa berjangkitnya wabak ini. Perbezaan penting ialah tidak seperti selesema, koronav1rus baru ini tidak mempunyai v4ksin bermakna ia adalah lebih berb4haya kepada populasi yang lemah termasuklah orang tua atau mereka yang mempunyai masalah pernafasan dan imun.

Cara melindungi diri anda.

Sekiranya anda bersentuhan dengan seseorang yang dijangkiti w4bak ini, maka anda harus mer4wat batuk atau gejala selesema seperti biasa. Perkhidmatan Kesihatan Kebangsaan (NHS) United Kingdom menasihatkan bahawa biasanya anda tidak perlu bertemu doktor untuk kes batuk, melainkan jika ia berterusan atau anda mengalami gejala lain seperti sakit dada, kesukaran bernafas atau anda berasa sangat tidak sihat.

Seperti yang dinyatakan, masih tiada v4ksin untuk melindungi anda daripada j4ngkitan koronav1rus manusia. Para saintis percaya koronav1rus ini bermula pada haiwan lain dan kemudian tersebar kepada manusia. Jadi pegawai kesihatan mengesyorkan untuk anda supaya memasak daging dan telur dengan teliti.

Sesiapa yang mempunyai masalah kesihatan sedia ada harus mengelakkan pasar yang mempunyai haiwan hidup dan daging mentah, kerana kumpulan ini dianggap beris1ko tinggi untuk penyakit yang teruk, menurut WHO. Tetapi, pada umumnya, orang awam harus melakukan apa yang sepatutnya dilakukan setiap musim selesema, seperti;

Basuh tangan anda dengan sabun dan air selama sekurang-kurangnya 20 saat. Elakkan menyentuh mata, hidung, atau mulut anda dengan tangan yang tidak dicuci. Elakkan menyentuh atau berhampiran dengan orang yang s2kit. Jika anda berasa tidak sihat, tutup mulut atau hidung apabila batuk atau bersin. Bersihkan objek dan permukaan yang anda sentuh Pakai topeng muka yang bersesuaian ketika berada di luar rumah.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber  : iluminasi

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Ramai tak tahu apa itu Koronaviirus. Ini perkara yang ada perlu tahu dan cara cara menghindarkan daripada terkena wab4k itu."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*