Semakan JPN Telah Di Buat “Saudara Muhammad Sajjad Saya Syorkan Agar Zahirkan Diri Sebagai Lelaki”- Mufti KL

SEJAK Ahad, isu Nur Sajat hangat diperkatakan gara-gara usahawan kosmetik tersebut memuat naik gambar dan videonya di laman sosial, berpakaian wanita sewaktu berada di Makkah sekali gus menimbulkan kekel1ruan orang ramai mengenai jantina dan ibadah umrahnya.

Bagaimanapun, pertikaian mengenai jantina sebenar usahawan kosmetik tersebut terjawab, selepas Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri tampil dengan satu kenyataan pada Selasa.

Menerusi kenyataan yang dimuatnaik di Facebook, Zulkifli berkata berdasarkan maklumat pengesahan daftar kad pengenalan penama yang diperoleh melalui Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) sewaktu pertemuan dengan jabatan itu pada Isnin, jantina usahawan kosmetik tersebut didaftarkan sebagai lelaki.

“Berdasarkan maklumat pengesahan daftar kad pengenalan penama yang diperoleh melalui JPN, nama yang tertera adalah Muhammad Sajjad bin Kamaruz Zaman.

“Jantina penama didaftarkan sebagai lelaki. Semakan lanjut pada sijil kelahiran beliau juga mendapati penama dilahirkan sebagai lelaki.

“Maka, pendirian Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan (PMWP)  berkenaan jantina beliau adalah berdasarkan apa yang tertera dalam daftar kad pengenalannya dan sijil kelahirannya. Justeru, segala hukum hakam ibadat hendaklah diikut secara lelaki,” kata Zulkifli.

Image result for sajat tunai umrah"

Sajat mengenakan telekung dan berpakaian seperti wanita ketika berada di Makkah. 

Dalam kenyataan yang sama, Zulkifli menjelaskan adalah wajib bagi seorang transg3nder (mukh4nnas) menunaikan umrah dengan jantina asalnya.

“Ini juga bertepatan dengan Resolusi Muzakarah Haji Peringkat Kebangsaan Kali Ke 28 Musim Haji 1433H pada kertas kerja bertajuk Khunsa Dan Mukhannas Dalam Permasalahan Ibadat Haji.

“Dalam konteks isu ini, Muhammad Sajjad wajib secara syarak sebagaimana yang termaktub dalam Al-Qur’an dan Hadis untuk beribadah dan berpakaian seperti lelaki,” demikian menurut Zulkifli.

Dalam pada itu, Zulkifli turut menasihati usahawan tersebut agar jujur kepada diri sendiri dan mengambil peluang untuk beribadat bersungguh-sungguh sementara masih berada di Tanah Suci.

“Sementara saudara Muhammad Sajjad berada di Tanah Suci Mekah dan Madinah, saya syorkan agar zahirkan diri sebagai seorang lelaki dan beribadatlah kepada Allah dengan sungguh-sungguh di samping mengisi masa dengan acara-acara ibadat.

“Saya doakan semoga Allah SWT kurniakan kebaikan, taufiq dan hidayah kepada saudara Muhammad Sajjad bin Kamaruz Zaman dan jadikanlah umrah kali ini sebagai satu titik perubahan dalam kehidupaan anda, amin. Bak kata Hamka ‘Hidup hanya sekali, justeru biarlah bererti’,” katanya lagi.

 

Image result for sajat tunai umrah"

Zulkifli secara umumnya turut menasihatkan umat Islam yang ingin menunaikan umrah agar memahami maksud sebenar ibadah berkenaan, selain jujur kepada diri sendiri dan berfikir terlebih dahulu sebelum bertindak.

Mufti itu turut menasihati netizen agar tidak sewenang-wenangnya memberi komen bersabit isu berkenaan.

“…fahami latar belakang isu terlebih dahulu meraikan adab, tabayyun (selidik) dan uslub (gaya) dakwah yang akan memberi banyak kesan samada positif atau negatif. Gunakan bahasa yang baik atau teguran yang membina,” ujarnya lagi.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Kreditr: mStar

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Semakan JPN Telah Di Buat “Saudara Muhammad Sajjad Saya Syorkan Agar Zahirkan Diri Sebagai Lelaki”- Mufti KL"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*