“Tidak Berdaya Untuk Meringankan Rasa S4kit Orang Lain..” – Ayah Arwh Ashraf Sinclair Luah Perasaan Hil4ng Anak

Ayah kepada pelakon berasal dari Malaysia yang menempa nama di Indonesia, Allahy4rham Ashraf Sinclair berkongsi perasaan selepas kehil4ngan anak sulungnya kira-kira dua minggu lalu,

Menurut Mohamed Anthony John Sinclair, dia menyatakan pemerg1an Ashraf secara mengejuut itu sangat memberi impak yang mendalam sehinggakan tidak mampu untuk mengungkap perasaan yang dirasai.

“Kehil4ngan, perspektif seorang ayah. Ia hampir dua minggu sejak awak meninggalkan kami tiba-tiba Ash. Malam tadi adalah tahlil akhir, sekurang-kurangnya sehingga hari ke-40.

“Saya ditanya di pengebvmian awak bagaimana saya rasa, saya berkata saya tidak mempunyai kata-kata untuk menggambarkan perasaan saya tetapi bagaimana perasaan saya sekarang?

“Saya sebenarnya terpaksa berhenti sebentar dan melihat ke dalam untuk menjawabnya. Saya boleh meneruskan kehidupan dari hari ke hari, tetapi banyak warna hidup saya hil4ng. 

“Saya boleh ketawa, tersenyum, bergurau dengan kawan dan keluarga, dan  bergambar di tahlil tetapi banyak perkara ini dilakukan kerana ia perlu dilakukan, senyuman saya malam tadi lebih dipaksa daripada biasa,” tulisnya.

Selain itu, Anthony mendedahkan menerima kiriman e-mel daripada individu yang tidak dikenali yang memahami akan situasinya sekarang ini.

“Saya benar-benar tersentvh dengan orang yang tidak dikenali, memberitahu saya tentang bagaimana Ashraf telah memberi kesan kepada kehidupan mereka dalam segala cara.

“Seorang mengambil masa untuk menulis surat yang indah dan menyentuh hati melalui e-mel. Dia tidak mengenali sama ada Ashraf atau Bunga tetapi dia menyedari rasa s4kit seorang bapa yang telah kehilangan anaknya dan dia mengambil masa untuk menyampaikan kepada saya. Terima kasih tuan.

“Saya amat tersentvh dengan perbuatannya dan ramai orang lagi. Saya cuba menjawab semua mesej ucapan takzi4h yang dib4njiri, kedua-duanya sebagai satu bentuk terapi dan untuk menjaga diri saya terutama dalam beberapa hari pertama.

“Kaku, hingga rasa s4kit, kehil4ngan dan kesed1han ini menyapa. Kadangkala, biarpun sedikit saya berharap agar air mata ini saya tahan, dan pada masa lain, meninggalkan saya sepi menang1s di kedua telapak tangan. 

“Dan kemudian itu, seketika ia datang, redha, perg1 meningg4lkan saya dan ketenangan mengambil tempat – di mana menang1s itu terbukti lebih menenangkan.

“Sekiranya ia seperti itu untuk saya, bagaimana mungkin bagi Bunga, wanita yang hebat dan kuat itu, dan Noah berusia 9 tahun?

“Salah satu perkara yang menyakitkan paling tidak adalah perasaan ‘mengapa’, tetapi tidak berdaya: tidak berdaya untuk meringankan rasa s4kit orang lain, tidak berdaya untuk patah balik masa, malah tidak dapat menawarkan diri saya sebagai pertukaran untuk hidupnya, sebagaimana yang dilakukan oleh ibu bapa lain, tanpa fikir dan degvpan jantvng,” dedahnya menerusi sebuah entri di Facebook.

Dalam pada itu, Anthony redha dan menerima suratan takdir yang telah ditetapkan oleh Allah.

“Ashraf yang paling disayangi, awak telah tiba-tiba pergi dari kehidupan kita, dan kami sebagai kawan dan keluarga, berjuang untuk memahaminya. 

“Awak berada di tempat yang sepatutnya, selain berdoa untuk awak, terdapat sedikit yang boleh kita lakukan, selain menanggung yang tidak dapat ditanggvng.

“Dari masa ke masa, ia menjadi lebih mudah dan kita boleh, dengan senyuman yang s3dih, melihat kembali kenangan kita semua yang awak ada, sambil mengucapkan terima kasih atas semua yang awak bawa ke dalam hidup kami selama ini, terlalu pendek, 40 tahun.

“Saya menerima ini sebagai kehendak Allah dan merancang, tetapi sementara awak berada di sana Ash, tolong lihat dan tempat yang bagus untuk kita semua apabila dalam masa yang telah ditetapkan, kita membuat perjalanan yang sama. Allah memberkati awak, Ashraf dan terima kasih atas segala-galanya!” tulisnya lagi.

Terdahulu, suami penyanyi Indonesia Bunga Citra Lestari, Ashraf telah dilaporkan meningg4l dunia akib4t ser4ngan j4ntung kira-kira pukul 4.00 pagi (waktu tempatan) pada 18 Februari.

 

Allahy4rham telah dikebvmikan di kompleks pem4kaman San Diego Hills, Karawang, Jawa Barat, Indonesia. Allahy4rham meninggalkan seorang balu dan anak lelaki bernama Noah.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: GEMPAK

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Tidak Berdaya Untuk Meringankan Rasa S4kit Orang Lain..” – Ayah Arwh Ashraf Sinclair Luah Perasaan Hil4ng Anak"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*