Waran tangk4p untuk Sajat

MAHK4MAH Majistret Shah Alam, hari ini, mengeluarkan war4n tangk4ap terhadap usahawan kosmetik kontr0versi, Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman atau Nur Sajat kerana tidak hadir tanpa sebarang alasan bagi pendakwaan ke3s di mahkamah.

Dia ditudvh memiliki untuk tujuan jualan 11 produk yang bukan keluaran berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengikut Peraturan 7(1)(a) Ddah dan Ksmetik 1984.

Jika sabit kesalahan boleh dihukvm iaitu d3enda tidak melebihi RM 25,000 atau tiga tahun penj4ra atau kedua-duanya sekali.

Sumber berkata, malangnya Nur Sajat tidak hadir semasa pengurusan k3es berkenaan pagi tadi.

“War4n tangk4p itu dikeluarkan terhadap Nur Sajat kerana tidak hadir tanpa sebarang alasan bagi pendakwaan k3es di m4hkamah.

“Pend4kwaan dilakukan Pegawai Pend4kwa Nor Aini Suzila Zakariah dari Cawangan Penguat Kuasa Farm4si (CPF) Jabatan Kesihatan Negeri Selangor,” katanya.

Difahamkan pihak CPF sebelum ini melakukan pemeriksaan di premis milik ahli perniagaan itu di Shah Alam, Selangor pada 15 Ogos lalu.

Pihak CPF turut bertindak mengambil keterangan dari beberapa pekerja di premis itu termasuk Nur Sajat selaku pengarah syarikat berkenaan.

Pemeriksaan dilakukan pegawai CPF di premis itu kemudian menemui produk disyaki bukan keluaran berdaftar dengan KKM sebelum tindakan r4mpasan dilakukan.

Semakan dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) mendapati syarikat diperiksa itu adalah berdaftar dan semua produk diramp4s adalah milik Nur Sajat untuk tujuan jualan.

Berdasar keterangan diambil, syarikat itu jelas mel4nggar Peraturan 7(1)(a) Per4turan-per4turan Kawalan Ddah dan Ksmetik 1984.

Nur Sajat sebelum ini pernah dihadapkan di mahk4mah sama pada 14 Disember 2018 atas pertvduhan mengikut Se3ksyen 41 (6) Akta Cukai Barang dan Perkhidmatan 2014.

Malah Sajat pernah didakwa kerana memiliki 19 produk kecantikan tidak berdaftar dengan KKM di M4hkamah Majistret Johor Bahru pada 12 Mei 2019.

Ia susulan tindakan KKM melakukan pemeriksaan di sebuah premis di Bandar Baru Uda sebelum mer4mpas 19 produk kecantikan tidak berdaftar bernilai hampir RM10,000.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : Harian Metro

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Waran tangk4p untuk Sajat"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*