“Taska tutup, sekolah tutup. Siapa nak jaga anak staff kesihatan.”

Dengan jumlah k3s yang semakin meningkat hingga 673 orang dan 2 kem4tian di Malaysia, kerajaan telah mengambil keputusan untuk membuat Perintah Kawalan Pergerakan. Ini kerana kerajaan memandang serius tentang penularan geIombang kedua v1rus ini.

Antara kandungan yang harus dipatuhi ialah semua Taska, sekolah dan pusat pendidikan perlu ditutup sepanjang dua minggu kawalan ini berlangsung iaitu dari 18-31 Mac 2020.

Walaupun masalah ini serius dan telah diisytiharkan pandemik oleh WHO tetapi masih ada rakyat Malaysia yang tidak mengendahkan saranan kerajaan sebelum ini untuk berjaga-jaga dan tidak berkunjung ke tempat ramai orang. Malah ada yang mengambil kesempatan untuk pergi bercuti sempena dengan cuti sekolah yang diberikan.

Dalam ada segelintir yang ‘bergembira’ tahukan anda pekerjaan barisan hadapan sepeti anggota kesihatan dan staff KKM masih runsing memikirkan dimana hendak menghantar anak-anak mereka ketika taska dan sekolah tutup.

Melalui perkongsian status oleh ahli Farmasi Ammar Kamar, beliau meluahkan rasa dilema yang dihadapi sebagai seorang staff KKM.

Tutup taska? Hmm.

Tapi boleh tak benarkan anak staff kesihatan saja yang dihantar?

Kalau kami kerja, anak nak letak mana?

Sektor kami tak tutup tau.

Emak ayah?

Eh ini bukan drama pvkul enam boleh sedap sedap pukuI rata semua mak ayah boleh jaga.

Kalau kami terp4ksa tinggalkan kerja, macam mana nak wujudnya servis?

Kasihanilah kami.

Perkongsian tersebut turut mendapat komen baIas dan reaksi dari netizen yang turut mengalami nasib yang sama. Ia bukan hanya tertumpu kepada staff kesihatan sahaja, malah badan unit beruniform dan beberapa agensi perkhidmatan juga turut memikirkan jalan penyelesaian untuk hal ini.

Dalam kalangan itu, ramai juga yang ingin memberikan bantuan untuk menjaga anak-anak mereka ini secara percuma.

Sy pengasuh ank nurse (ade 1 k3s covid ni kat wad die bertugas) n staff hospitaI.. In shaa Allah masih memerima kedatangan mereka.. Kite permudahkan urusan org in shaa Allah Allah permudahkan urusan kite..

Moga Allah memudahkan segala urusan pekerja barisan depan… dan kita semua. Moga diberikan penyelesaian terbaik…

Bukn kesihtan je..kastam imegresn, bombe,wrden..kaminpon xleh cuti…sedih ooo…anak2 nk ltk mane. kami pon nak CUTI!!

Kena cari pengasuh sementara. Atau bincang dengan pihak taska. Saya sebagai pengasuh tetiba terfikir bila jadi macam ni.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: Meh Baca

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Taska tutup, sekolah tutup. Siapa nak jaga anak staff kesihatan.”"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*