Suasana Pilu Dan Sayu Menyelubungi Tanah Perkubvran Ketika Pengebum1an Mangs4 COV1D-19

Je3nazah lelaki berusia 34 tahun itu, dilihat tiba dari HSA dengan menaiki van j3nazah pada 8.15 malam tadi.

Kira-kira 10 lelaki dipercayai kakitangan hospital selain orang awam, dilihat mendengar taklimat sebelum memakai peralatan perlindungan peribadi (PPE).

Pada 8.45 malam, kesemua mereka dilihat menghampiri van jenazah sebelum mengangkat j3enazah yang siap dikapankan, menggunakan pengusung hospital.

Orang ramai termasuk media tidak dibenarkan menghampiri kawasan perkvuburan sehingga selesai pengebum1ian.

M4ngsa yang men1inggal dipercayai kes-178, yang pernah menghadiri Perhimpunan Ijtimak Tabligh di Masjid Jamek Seri Petaling, di Kuala Lumpur pada 27 Februari hingga 1 Mac lalu.

Mangsa dilaporkan mula mengalami gelaja dem4m mulai 5 Mac lalu, sebelum mendapat raw4tan di Hospital Permai, Johor Bahru, pada 12 Mac selepas dikes4n pos1tif Cov1id-19.

Keadaannya didapati mer0sot dan dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) sebelum disahkan meni1nggal dunia tengah hari ini.

 

Isteri dan anak tak dapat hadir

Difahamkan isteri dan anak m4angsa tidak menghadiri majlis pengebvumian berkenaan kerana sedang dikuarant1inkan di Hospital Permai.

J3enazah Pesaki1t COV1ID-19, Keluarga Tidak Dibenarkan Pegang Dan Tengok J4nazah

Menerusi sidang media sebentar petang tadi, mengumumkan sebanyak 120 lagi kes baru dilaporkan di Malaysia menjadikan keseluruhan 673 kes positif Covid-19. 95 daripada kes baru itu berkait dengan kes kluster perhimpunan di Sri Petaling. Manakala tujuh lagi pe4kit telah sembuh menjadikan 49 setakat ini.

Selain itu, Malaysia mencatat dua kem4tian pertama wabak tersebut iaitu merupakan kes ke-178 dan kes ke-358 hari ini.

“Kalau dah masuk dalam b0dy bag ni…”

Pagi tadi, seorang pemuda dilihat berkongsikan satu ilmu mengenai pengurusan jen4zah pes4kit Covi1d-19 (jika berlaku kem4tian). Hebahan dari pihak hospital menyatakan pada pihak pengurusan jen4zah lantikan hospital menyuruh agar jen4zah pes4kit Covi1d-19 ini diuruskan mengikut tatacara pes4kit Ebola (EVD).

Turut juga dinyatakan bahawa, jen4zah pes4kit Cov1id-19 ini akan dimasukkan ke dalam beg khas yang digelar sebagai b0dy bag.

Kenyataan rasmi pengurusan jenazah…

Tatacara pengurusan atau pengendalian jen4zah

Disebabkan perkara ataupun wab4k seperti ini jarang berlaku, sudah tentunya perkara ini mendapat pelbagai persoalan dan juga pertanyaan daripda warga pengguna media sosial. Menerusi ruangan komen, netizen turut bersimpati terhadap keluarganya. Semoga r0hnya tenang disana.

Allahu sedihnya

120 Kes Baru Cov1id-19 Hari Ini, Malaysia Catat Dua Kemati1an Dalam Masa Sehari

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba menerusi sidang media sebentar tadi mengumumkan sebanyak 120 lagi kes baru dilaporkan di Malaysia menjadikan keseluruhan 673 kes positif Covi1d-19.

95 daripada kes baru itu berkait dengan kes kluster perhimpunan di Sri Petaling. Manakala tujuh lagi pes4kit telah sembuh menjadikan 49 setakat ini.

Selain itu, Malaysia mencatat dua kem4tian pertama wab4k tersebut iaitu merupakan kes ke-178 dan kes ke-358 hari ini.

Kes pertama

 

Kes ke-358 adalah lelaki warga tempatan 60 berusia mempunyai sejarah kr0nik.

Mula bergejala pada 7 Mac dan dirawat Hospital Umum Sarawak pada 14 Mac. Kesihatannya mula merosot dan dimasukkan ke ICU.

Hari ini disahkan meningg4l dunia. Seramai 193 orang kont4k rapat m4ngsa telah pun dikenalpasti dan sedang menjalani kuar4ntin di rumah.

Kes kedua

 

Manakala kes ke-178 merupakan lelaki warga Malaysia berumur 34 tahun yang pernah hadir perhimpunan tabligh di Sri Petaling.

Beliau bergejala mulai 5 Mac dan dir4wat di Hospital Permai pada 12 Mac selepas positif COV1ID-19. Keadaan beliau mer0osot dan dimasukkan ke ICU sebelum disahkan meningg4l dunia hari ini.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: MusangViral

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Suasana Pilu Dan Sayu Menyelubungi Tanah Perkubvran Ketika Pengebum1an Mangs4 COV1D-19"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*