Terkesan lihat petugas hospital guna plastik lindungi diri, Radzuan Radziwill jahit sendiri PPE

KETIKA ini kebanyakan hospital di seluruh negara kekurangan peralatan perlindungan diri (PPE) yang wajib digunakan oleh semua petugas barisan hadapan ketika mengendalikan k3s melibatkan wab4k C0v1d-19.

Paling menyed1hkan, ada petugas hospital terp4ksa menjahit sendiri PPE selain ada menggunakan plastik serta beg sampah sebagai perlindungan diri.

Tersentuh melihat situasi itu, pereka fesyen terkenal, Datuk Radzuan Radziwill tampil dengan projek amal menjahit pakaian petugas perubatan untuk kegunaan frontliner di hospital sejak dua minggu lalu.

Memulakan projek itu sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan, Radzuan memberitahu apa dilakukan adalah hanya secebis peng0rbanan berbanding semua barisan hadapan yang bertungkus lumus menyelamatkan ny4wa serta membah4yakan diri mereka sendiri.

Sehingga kini, Radzuan telah menyiapkan 500 pasang PPE.

“Kebetulan saya mempunyai beberapa kenalan yang bertugas sebagai doktor dan mereka memberitahu setiap hari mereka memerlukan sekurang-kurangnya 200 ke 300 PPE setiap hari memandangkan ia tidak boleh digunakan semula.

“Daripada saya tidak berbuat apa-apa di rumah ketika tempoh PKP, rasanya lebih baik saya lakukan sesuatu dan dapat juga meringkan sedikit beb4n petugas barisan hadapan kita ini.

Sasar siap 2,000 pasangan PPE

“Menjahit memang kemahiran saya. Jadi apa salahnya saya menggunakan kemahiran yang ada untuk membantu meringankan beban pihak memerlukan,” katanya.

Radzuan juga memberitahu rakannya di Hospital Serdang memberi contoh pakaian PPE serta membekalkan material non-woven untuk dijahit menjadi PPE.

Fabrik digunakan untuk membuat PPE juga mengikut piawaian Kementerian k3sihatan Malaysia.

Katanya, material itu tidak boleh dibeli sesuka hati memandangkan ia perlu mengikut standard ditetapkan oleh Kementerian k3sihatan Malaysia.

“Sebenarnya saya tidak menjahit k3seluruhan PPE. Saya cuma membuat bahagian luar sahaja iaitu jubah luar, topi, tudung kepala serta dua jenis penutup kasut pelbagai saiz dari S hingga XL.

“Semua petugas perlu memakai sekurang-kurangnya tiga lapis pakaian k3selamatan yang mengikut piawaian ketat kementerian dan ia tidak boleh dibuat sesuka hati,” ujarnya.

Sehingga artikel ini ditulis, Radzuan memberitahu dia sudah berjaya menyiapkan lebih 500 helai PPE selain 50 pasang sehari sepanjang berada di rumah.

Selain jubah, Radzuan turut menghasilkan topi, tudung serta penutup kasut. 

Radzuan berharap dia dapat menghasilkan 1,000 ke 2,000 pasang PPE untuk diberikan kepada petugas memerlukan.

Seru rakan pereka fesyen bantu siapkan PPE

Sementara itu, Radzuan memberitahu dia bersyukur apabila beberapa kenalan pereka fesyennya seperti Salikan Sidek dan Kudin menghulurkan bantuan serta kemahiran mereka untuk turut serta dalam misinya itu.

Ekoran itu juga, Radzuan turut mengajak rakan-rakan pereka fesyen untuk sama-sama menyertainya membantu dalam membantu kerajaan pada situasi getir ketika ini.

Semua PPE yang telah siap dijemur terlebih dahulu. 

“Jika lebih ramai pereka fesyen yang turut serta, Insya Allah lebih banyak PPE dapat disiapkan memandangkan hospital memerlukan bekalan kelengkapan itu dalam jumlah yang banyak.

“Saya seru rakan-rakan industri fesyen untuk sama-sama berganding bahu kerana sumbangan kita ini memberi makna cukup besar,” katanya.

Katanya, jika ada pereka fesyen yang berminat untuk bersama-sama menyiapkan PPE ini, beliau akan menyediakan contoh pakaian serta fabrik.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: mstar

 

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Terkesan lihat petugas hospital guna plastik lindungi diri, Radzuan Radziwill jahit sendiri PPE"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*