“30 kakitangan dij4ngkiti, KKM gagal” – Dr Noor Hisham Bidas Kenyataan Dr Musa

Sebelum ini kami ada berkongsikan kepada anda mengenai kenyataan seorang doktor dari Hospital Pakar KPJ mengenai keg4galan pihak KKM dalam memberi perl1indungan kepada petugas kesi1hatan.

Oleh itu, pada sidang media sebentar tadi Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia mengatakan bahawa petugas yang posit1if CoV-19 adalah melibatkan petugas di hospital swasta.

Beliau berkata sebelum ini beliau sudah membuat 2 kali perjumpaan dengan pihak hospital swasta iaitu pada 1 dan 12 Mac bagi membincangkan mengenai perkara ini. Beliau juga meminta agar pihak hospital dapat meningkatkan k3selamatan masing-masing.

“Sebelum ini saya ada bertemu pihak hospital swaswa agar pihak pengurusan hospital swasta dapat tingkatkan kes3lamatan di hospital masing-masing”- Datuk Dr Noor Hisham

Selain itu bagi mengulas lagi mengenai krit1kan yang dilemparkan oleh seorang doktor hospital swasta yang mendakwa bahawa Kementerian Kesihatan Malaysia g4gal dalam menjaga keselamatan petugas barisan hadapan.

Petugas dapat jangki1tan dari luar

Dr Noor Hisham berkata bahawa 80% daripada petugas barisan hadapan mendapat wab4k CoV-19 itu adalah di luar kawasan hospital, ketika mereka menghadiri majlis seperti perkahwinan dan kemudiannya menyebarkan wab4k ini kepada rakan-rakan mereka.

Dalam beberapa kes sebelum ini petugas barisan hadapan yang dijangkit1i selepas pesak1it gagal mended4hkan bahawa mereka mempunyai kontak rapat dengan mereka yang telah disahkan positi1f CoV-19.

Dr Musa yang merupakan doktor pakar dari sebuah hospital swasta mengatakan KKM gagal memberikan petugas peralatan perlindvngan peribadi (PPE) yang mencukupi. Beliau turut mendesa Ketua Pengarah dan pegawai tertinggi di Putrajaya untuk turun ke padang.

Noor Hisham turut memaklumkan bahawa tidak ada masalah mengenai bekalan PPE yang tidak mencukupi di fasiliti kesihatan setakat ini.Beliau turut mengatakan bahawa banyak pihak yang sudi menyumbangkan PPE kepada kementerian termasuk industri fesyen, jabatan penjara malah kakitangan hospital turut bertungkus lumus menjahit sendiri alatan PPE mereka.

“Kita mempunyai bekalan yang mencukupi. Hanya pada minggu lepas sahaja terdapat sedikit masalah mengenai agihan ke negeri-negeri lain”

Beliau juga turut berkata petugas barisan hadapan telah disaring untuk Vir CoV-19 secara berkala.

Seorang doktor hospital swasta mendakwa pihak berkuasa kesihatan gagal melindungi barisan depan perubatan yang mem3rangi Covi1d-19, selepas kira-kira 30 kakitangan pervbatan dilaporkan dijangk1ti virvs itu ketika bertugas.

KKM “gag4l melindungi barisan depan mereka”- Dr Musa

Sebelum ini Dr Musa Nordin dari Hospital Pakar KPJ Damansara turut menggesa Ketua Pengarah Kesi1hatan, Dr Noor Hisham Abdullah dan pegawainya turun padang melawat hospital terj3jas.

Beliau mendakwa kakitangan pervbatan tidak dilengkapi alat perlindvngan sewajarnya, termasuk peralatan perli1ndungan diri (PPE).

“KP dan pegawai tertingginya di menara gading Putrajaya perlu turun ke hospital Covi1d/Pusat Kes1ihatan Daerah/Klinik Kesihatan dan melihat serta merasai kesaki1tan dan kes3ngsaraan doktor/jurur4w4t/profesional kesihatan bersekutu yang tiada PPE asas untuk menjaga pesak1it krit1ikal di ICU serta meningkatkan saringan dengan 17,000 ujian sehari,” kata Musa dalam satu daripada beberapa mesej yang dikongsinya.

Semalam, Hisham dalam taklimat harian Covi1d-19 berkata, 150 kakitangan pervbatan antara hampir 4,000 orang yang dijangk1ti virvs itu di seluruh negara.

Katanya, 30 daripadanya dijangki1ti virvs itu ketika bertugas, termasuk ketika meraw4t pesaki1t ICU.

Musa mendakwa Kementer1ian Kesi1hatan (KKM) tidak berusaha secukupnya untuk melindungi kakitangannya disebabkan bir0krasi yang menghalang pengedaran sut kes3lamatan PPE.

“Adakah anda tunggu seorang doktor atau jurur4w4t atau profesional kesi1hatan bersekutu kita meni1nggal dunia akibat Covid1-19 sebelum anda mula bertindak?

“Keadaan ini tidak memberi gambaran baik terhadap KKM,” katanya sambil menambah pasukan beliau sendiri menjalankan “penilaian keperluan secara teliti” di 34 hospital kerajaan yang meraw4t pesak1it Cov1id-19.

Beliau seterusnya berkata KKM “gag4l melindungi barisan depan mereka”.

“Biar saya katakan dengan jelas. Ikrar pervbatan kami yang pertama ialah ‘Primum Non Nocere’, iaitu jangan datangkan kemvdaratan,” kata Musa.

Beliau kemudian berkata pasukannya sendiri sudah mengagihkan 6,000 PPE ke ICU dan sedang menunggu ketibaan 20,000 set lagi melalui sumbangan korporat yang diterajui sebuah syarikat media.

“Bilakah kerajaan akan mengedarkan PPE yang mereka beli dari China?” soalnya.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : MB

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“30 kakitangan dij4ngkiti, KKM gagal” – Dr Noor Hisham Bidas Kenyataan Dr Musa"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*