Doktor India Bangklt Cerita Pengalaman Jaga Kluster Tabligh

SHAH ALAM – Sejak kebelakangan ini, kisah kluster tabligh banyak diperkatakan selepas pendedahan dibuat oleh beberapa kakitangan mengenai sahsiah terpuji mereka sepanjang dikuarantin di hospital . Sebelum ini banyak kita baca kisah perbezaan  sikap  kluster dari oversea berbanding dengan kluster tabligh.

Minggu awal-awal C0v1d-19 menjangk1ti jemaah, hampir satu Malaysia menghentm jemaah. Disind1r, dikej1, ditud0h penyeb4r v1rus… Allah… hanya Allah sahaja yang tahu betapa mereka bersabar. Minggu ini, Allah bersihkan kembali nama jemaah melalui para doktor dan frontliners termasuklah mereka yang bukan Islam.

Semalam, pendedahan seorang doktor berbangsa India membuat coretan tentang Jemaah tabligh di Facebook miliknya mendapat perhatian netizen.

Doktor Lavennia Gayatri yang beragama Hindu menerusi Facebook miliknya berkongsi pengalamannya menjadi sebahagian daripada pasukan pervbatan yang mer4wat pesaki1t kor0navirbs (Covi1d-19) yang dikuarant1n daripada kluster jemaah tabligh.

Anda pasti kagum bila baca tulisan doktor India ini pasal Tabligh…

I am Malaysian doctor, dont look at me like im hindu,im buddha n etc

Terkesan dengan pergi ke pusat kuarant1n yang kebanyakan tabligh yg ikut itjimak seri petaling  jadi aku nak cerita sedikit pengalaman aku.

Di tawau pusat kuarant1ne kami di IPG dekat balung tu. Kami tanya keadaan mereka seharian, ada masalah apa apa di tempat penginapan ka, ada develop gejala2 batuk demam selsema ka, dan melayan apa saja keluhan mereka dan kami akan cuba perbaiki kelemahan dari kami dan cuba memenuhi permintaan mereka tapi kami juga ada byk sekat dan batasan.tidak bole la expect penginapan ini 100% perfect gitu bah. pasti ada kekurangan dan kami pun tau

Keluhan pes4kit disini biasanya makanan. Makanan seharian mereka adalah nasi putih/ ayam atau ikan goreng dengan sedikit sayur rebus gitu .

“makanan la doctor kering sangat takde kuah2 gitu..tapi kami makan saja la dr untuk isi perut,nak buat macam mana kan ” Kesian memang kesian. Bayangkan makan 3 kali sehari menu tawar yang sama .kamu rasa?

Bukan sebab mereka manja

Tapi cuba kita bayangkan diri kita di tempat mereka. Terkurung dlm bilik 14 hari, makanan itu itu je dan sejuk, rindu keluarga, takde entertainment lgsg Bosan, sedih, berbeza dengan kuarant1n dirumah bersama keluarga. Dont judge mereka so fast.

Something to be respected bila I see them always pray jam2 12 mereka solat lps tu duduk atas katil.mereka baca alquran. Dengan keadaan kurang selesa gitu panas2 dan mereka tetap tidak terlepas solat,mengkhatam al quran. Salute mereka

Memang la aku pun rasa geram juga awal2 kenapala cluster tabligh ni bawa virus “ke sini ke sana” But lepas involve in cov1d team nie, ternyata bukan yg seperti diwar warkan di social media, sebenarynya orang tabligh nie banyak yang munculkan diri, volunterly dtg nak screen diri mereka.

Skrg di pusat kuarantin pun tidakla mereka keluh nak ini nak itu seperti elit baru tu.mereka ikut je “doctor buatla apa yang terbaik, kami ikut je doctor” 

Sebenarnya Tuhan tolong Malaysia nie sebab awal2 kita kena covid nie 1st cluster besar kan tabligh, memang semua m4ki hamun mereka,aku juga marah . Tapi ada aku terbaca post org lain hari tu yg bikin aku fikir dalam juga ” nasib cluster tabligh yg kena dulu,

senang kita nak kenalpasti mereka,sebab pakai kopiah, berjanggut panjang(kebanyakan) ,berbaju jubah yaa jadi senang kita nak kesan mereka bawa mereka untuk screen dan ambil sampel dan tempatkan mereka di pusat kuarant1n. bayangkan di negara luar, mcm mana mereka mau detect siapa siapa yg berisiko dpt cov1d nie”

so itula selalu ada je kebaikan daripada apa yg kita pikir burvk.

Aku dapat pengajaran juga yg kita kena selalu pikir postive, Husnuzon, terima dengan hati terbuka not judgemental atau discriminative siapa pun. kita takde Hak!!

Peringatan untuk semua termasuk aku, skrg ni kita lawan covid bukan tindas sesama manusia, dont play race religion card ya this is not the time

Cor0na virvs duno who is malay,chinese indian sikh iban kadazan dusun bajau dia att4ck semua lapisan orang!

I am a hindu and i think i need to write this up

Katanya, jemaah tabligh sangat positif dan selalu mengerjakan solat di samping membaca al-Quran sehingga khatam.

Menurutnya, jemaah tabligh itu juga tidak banyak mengadv tentang makanan yang disediakan di sana walaupun tidak dinafikan terdapat sesetengah pusat kuarant1n menyediakan makanan kurang sedap selain dikatakan bersungguh-sungguh secara sukarela hadir membuat saringan.

“Sekarang di pusat kuarant1n mereka tidak keluh nak itu nak ini. Mereka ikut sahaja. Kata mereka, doktor buatlah apa yang terbaik, kami ikut sahaja.

“Saya beragama Hindu dan saya rasa, saya perlu menulis tentang hal ini,” tambahnya.

Rata-rata komen netizen pula memuji perkongsian doktor tersebut kerana dianggap jujur berdasarkan apa yang dialaminya sendiri.

“Terima kasih doktor beri penjelasan positif kepada masyarakat di luar,” tulis Rafiq Sidek.

“Terima kasih doktor,” kata Vijaya Kumar King Viji.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: M.B

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Doktor India Bangklt Cerita Pengalaman Jaga Kluster Tabligh"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*