PKP Longgar Boleh Pergi Jalan Jalan Suka Hati Ke? Penjelasan Ketua Polis Negara Bakal Buat Ramai Fikir Dua Kali

“Jangan hilang pedoman dan hilang akal apabila dibolehkan bergerak mulai Isnin ini,” demikian saranan Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador, kepada orang ramai apabila kerajaan melonggarkan beberapa syarat, Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang masih berlangsung.

Orang ramai diminta untuk bersabar dan sentiasa membuat pertimbangan yang sebaiknya semasa ingin keluar dari rumah kerana penularan dan penyebaran wabak COVID-19 masih berlaku.

Abdul Hamid berkata, sebaiknya hanya mereka yang benar-benar perlu keluar sama ada untuk bekerja di sektor yang sudah dibenarkan, membeli barang keperluan, mendapatkan raw4tan kesihatan, selain mempunyai kaitan dengan kebenaran kerajaan boleh bergerak untuk menjalankan aktiviti harian mereka.

“Keputusan yang dibuat kerajaan ini bukanlah satu jaminan bahawa penyakit ini sudah berjaya diatasi. Namun, kerajaan memberikan kelonggaran disebabkan atas kepentingan ekonomi. Jadi orang ramai perlu bersabar dan tidak tergopoh-gapah.

“Jadi saya menyarankan orang ramai untuk tidak mengambil kesempatan dan menggunakan peluang ini untuk mereka keluar beramai-ramai tanpa tujuan semata-mata untuk berada di luar rumah,” katanya selepas melawat penugasan sekatan jalan raya di Jalan Rawang-Kuala Lumpur.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador (kiri) ketika melawat penugasan sekatan jalan raya di Jalan Rawang-Kuala Lumpur.. - NSTP/Safeek Affendy Razali

Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador (kiri) ketika melawat penugasan sekatan jalan raya di Jalan Rawang-Kuala Lumpur.

Beliau berkata, kerajaan sebenarnya akan melonggarkan lagi syarat yang ada dalam PKP pada masa akan datang supaya orang ramai boleh keluar untuk beriadah.

“Itu memang ada dalam perancangan kerajaan tetapi masih belum diputuskan masa yang sesuai. Namun, harus dipastikan keadaan benar-benar selamat dan penjarakan sosial sentiasa diamalkan.

“Justeru saya sekali lagi menegaskan, jangan pula pada hari Isnin ini, keadaan menjadi kel4m-kabvt, kesesakan panjang berlaku dan orang ramai keluar sehingga keadaan menjadi tidak tentu arah. Ikutlah saranan kerajaan dan Kementerian Kesihatan bagi memastikan kita berjaya mengatasi penyeb4ran dan penul4ran COVI1D-19,” katanya.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : Bharian Online via HMTPRESS

Apa komen anda?

Be the first to comment on "PKP Longgar Boleh Pergi Jalan Jalan Suka Hati Ke? Penjelasan Ketua Polis Negara Bakal Buat Ramai Fikir Dua Kali"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*