Mufti Perlis Dedah Ini Yg Akan Berlaku Sekiranya Ujian Swab Cov1d-19 Dilakukan Ketika Bulan Puasa

Sedar tak sedar kita dah nak masuk bulan Ramdhan dimana semua umat Islam akan melaksanakan ibadah puasa. Namun, dalam keterujaan kita menyambut bulan Ramadhan ini, wabak Covi1d-19 masih belum reda kerana wabak seperti ini mengambil masa yang agak lama untuk dihapvskan.

Sudah pasti ada lagi individu yang masih atau akan menjalani ujian swab Covi1d-19 bagi tujuan keselamatan. Mesti korang tertanya-tanya, buat ujian swab Cov1d-19 time puasa batal ke tak ?

Jangan risau, seseorang individu melakukan ujian swab Covi1d-19 tidak akan membatalkan puasa. Jawatankuasa Fatwa Perlis memutuskan ujian swab bagi mengesan individu dijangki1ti Covi1d-19 sebagai tidak membatalkan puasa.

Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin selaku Mufti Perlis berkata, kaedah yang diguna oleh petugas Kementerian Kesihatan untuk menjalankan ujian berkenaan didapati tidak membawa gambaran sebagai makan dan minum, lapor Harian Metro.

Kaedah memasukkan peralatan khusus ke dalam rongga hidung dan belakang anak tekak dalam kedalaman tertentu bukan tindakan makan dan minum sehingga membatalkan puasa.

So, puasa individu yang sah secara yakin tidak boleh dianggap batal hanya kerana timbul sesuatu yang syak atau wujud sesuatu andaian.

Alasan memasukkan sesuatu ke dalam rongga badan sebagai sebab pembatalan puasa turut menimbulkan perbezaan pendapat yang luas dalam kalangan ulama mazhab.

Pandangan yang menguatkan ujian swab ini tak membatalkan puasa bertepatan dengan pandangan sebahagian ulama Hanafi sebab syarat untuk memasukkan sesuatu ke rongga dalam mestilah bersifat kekal didalamnya dan tak ada sambungan dengan alatan lain di luar badan.

Hal ini dapat dikaitkan dengan tindakan memasukkan gastroscope iaitu teropong perut ke dalam perut tanpa sebarang bendalir atau seumpamanya.

So, ujian swab yang dilakukan dengan hanya memasukkan alat khusus ke dalam rongga hidung atau mulut untuk mendapatkan sampel lalu dikeluarkan semua tidak membatalkan puasa.

Korang yang nak buat ujian swab Covi1d-19 time bulan puasa nanti jangan risau, puasa takkan batal. 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: LOBAKMERAH

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Mufti Perlis Dedah Ini Yg Akan Berlaku Sekiranya Ujian Swab Cov1d-19 Dilakukan Ketika Bulan Puasa"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*