Makcik jual gelang ‘tepis’ Covid-19 bikin kecoh media sosial, baru 2 hari di pasaran dah dapat hadiah Noble

SELEPAS kad kesihatan, kini timbul pula produk gelang yang did4kwa mampu melindungi pemakainya daripada wab4k Covi1d-19.

Video berdurasi satu minit 47 saat yang tular di media sosial itu menyaksikan seorang wanita mempromosikan sejenis gelang yang baru beberapa hari berada di pasaran.

“Baru dua hari di pasaran. Saya beli untuk kegunaan saya sendiri sebab dalam bisnes ni kita sendiri dulu kena merasa sebelum menjual.

“Masa Cov1id-19 ni tak ramai orang konsisten makan supleman. The best solution, lekat kat tangan je kak supaya sentiasa jauh daripada koronav1irus, ” katanya.

Malah wanita berkenaan turut mend4kwa produk berharga RM754 itu mendapat hadiah Noble Prize winner.

“Bukan sembarangan produk yang sangat hebat. Hanya pakai saja. Nampak simple tapi the best protection untuk cegah Covi1d-19.

Harga gelang tersebut dipercayai berharga RM754.

So jangan lupa dapatkan satu untuk anda, satu untuk suami, kalau ada isteri dua, dua-dua isteri kena ada. Kalau anak ada 10,10… 10 anak kena ada, ” katanya.

Tindakan wanita itu bagaimanapun dikec4m netizen kerana terlalu over-claimed demi mengaut keuntungan atas angin.

Pada masa sama, harganya turut disifatkan tidak masuk akal.

 

Orang-orang tua dekat kampung mak ayah kita ni cepat percaya benda-benda macam ni. So kitalah kena advice mereka. Ni semua penunggang Covid ni ambil kesempatan.

ABEY

Netizen

“Umur produk baru dua hari, lajunya dapat Noble Prize. Covi1d-19 pun tak sampai setahun lagi. Dia ingat Noble Prize ni dapat through messages: ‘Tahniah, produk anda menang Noble Prize’ macam sc4mmer? Vaksin pun saintis strvggle bertahun nak keluarkan. Agak-agaklah nak men1ipu, ” kata Sue.

“Makcik pakai dulu, kena ada proof makcik hidup lepas dah bergaul dengan orang yang ada Covi1d-19. Kalau makcik sihat je, saya beli semua gelang makcik. Tapi make sure makcik ada bukti tak kena jangki1tanlah, ” kata Arepudin.

Dalam pada itu, seorang pelayar turut meminta orang ramai supaya menasihati ibu bapa di kampung agar tidak terpedaya dengan produk tersebut.

Antara komen netizen pada posting video yang tular di Twitter.

“Orang-orang tua dekat kampung mak ayah kita ni cepat percaya benda-benda macam ni. So kitalah kena advice mereka. Ni semua penunggang Covi1d ni ambil kesempatan, ” kata Abey.

“Dia uji gelang tu dengan Covi1d ke? Ala-ala gelombang wifi ke. Macam mana gelang ni boleh melindungi orang? Too much rubb1ish. Quantum? Wow what a big word. Mesti makcik-makcik kampung terpengaruh. Doktor pun tak mampu nak cegah pesaki1t kena Cov1id inikan pula gelang, ” kata Skylooves.

Bagaimanapun orang ramai dinasihatkan untuk mematuhi prosedur operasi standard (SOP) 3C dan 3W yang ditetapkan Kementerian Kesihatan (KKM).

SOP 3C adalah mengelakkan kawasan sesak dan sempit serta bertutur pada jarak dekat manakala 3W pula iaitu kerap mencuci tangan dengan air dan sabun; digalakkan memakai topeng muka di tempat awam atau jika bergejala; serta memberi amaran berkonsep peringatan.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: MSTAR

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Makcik jual gelang ‘tepis’ Covid-19 bikin kecoh media sosial, baru 2 hari di pasaran dah dapat hadiah Noble"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*