Terlepas Balik, Pekerja Boleh dipecat! Ini sebabnya buat ramai tak sangka

KUALA LUMPUR: Pekerja swasta yang terperangkap di kampung kerana mel4nggar Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), boleh dibvang kerja jika tidak kembali bertugas ke pejabat selama lebih dua hari berturut-turut.

Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan Malaysia (MEF), Datuk Shamsuddin Bardan, berkata tindakan itu boleh dilakukan selaras peruntukan mengikut Seksyen 15(2) Akta Kerja 1955.

Seksyen itu memperuntukkan seseorang pekerja dianggap mel4nggar kontrak perkhidmatannya jika tidak hadir bekerja selama lebih dua hari berturut-turut tanpa pemakluman awal kepada majikan.

“Kalau pekerja tak dapat cuti daripada majikan dan terperangkap di kampung kerana melanggar PKPB, ia bermakna mereka tidak patuh arahan kerajaan.

“Jika ini menyebabkan ketidakhadiran ke tempat kerja selama dua hari berturut-turut, majikan boleh menamatkan perkhidmatan mereka berdasarkan ketidakpatuhan kontrak perkhidmatan,” katanya ketika dihubungi BH, hari ini.

Terdahulu, Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri hari ini memaklumkan sebanyak 14 kompaun dikeluarkan polis semalam, terhadap individu yang melanggar PKPB dan pulang ke kampung untuk berhari raya tanpa kebenaran.

Sebelum ini, kerajaan memberi amaran bahawa individu yang berjaya lol9s dari sekatan jalan raya untuk pulang ke kampung bagi meraikan Aidilfitri, tidak akan terlepas dan polis akan mengesan mereka di rumah.

Walaupun mengakui tindakan buang kerja itu tertakluk pada budi bicara majikan, Shamsuddin menegaskan pekerja yang mel4nggar PKPB untuk pulang ke kampung, mengambil ris1iko tinggi atas kemahuan sendiri.

Jelasnya, umum mengetahui kerajaan memantau ketat pergerakan rakyat yang merentas negeri dan pekerja perlu menanggung risiko itu jika mereka terper4ngkap kerana mel4nggar peraturan kerajaan.

“Kita juga ada terima laporan daripada pihak majikan bahawa ada pekerja asing mereka dit4ngkap kerana cuba rentas negeri dan sekarang dit4han di l0kap dan sebagainya.

“Sudah tentu ini juga akan membolehkan majikan menamatkan perkhidmatan mereka. Kita maklum ada pekerja asing buat sal4h laku ini dan segelintir pekerja tempatan juga dijangka melakukan perkara sama,” katanya.

Ditanya sama ada majikan akan merayu kepada kerajaan untuk membenarkan pekerja yang terper4ngkap kembali bekerja, Shamsuddin menegaskan pihak pekerja perlu melakukannya sendiri.

“Ini adalah isu kesihatan, jadi lebih baik jika urusan pekerja (untuk merayu kembali ke bandar) tidak membabitkan majikan,” katanya.

Jalan pulang Ke KL Telah Ditutup. Siapa Yg Terlepas Balik Raya Mesti Pening Lepas Ini

Memasuki hari kedua bulan Syawal hari ini, bermakna rakyat tidak boleh lagi meneruskan budaya kunjung mengunjung dan aktivit ziarah Aidilfitri selepas ini berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Bagi mengekang penularan wab4k COV19, kerajaan sebenarnya memberi kelonggaran itu hanya pada hari pertama sambutan Aidilfitri dengan syarat perlu mematuhi prosedur operasi standard (SOP), antaranya terhad kepada 20 ahli keluarga terdekat, mengamalkan jarak sosial dan menjaga kebersihan.

Meskipun ada segelintir golongan degil enggan mematuhi SOP dengan mencuba nasib merentas negeri untuk pulang ke kampung, namun sebilangan besar masyarakat di negara ini dilihat sudah dapat menyesuaikan diri dengan norma baharu sambutan perayaan itu tahun ini.

Polis ada cara bertindak terhadap yang bolos

ANGGOTA polis dan tentera memeriksa permit kebenaran rentas negeri dalam pemantauan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB). NSTP/Danial Saad

Polis ada pelbagai pendekatan untuk mengambil tindakan terhadap mereka yang bolos untuk balik kampung menyambut Aidilfitri walaupun berjaya melepasi sekatan jalan raya.

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Mazlan Mansor, berkata justeru, orang ramai diminta tidak mengambil mudah mengenai perkara itu.

“Walaupun dapat melepasi pemeriksaan SJR sehingga ke destinasi dituju, polis ada pendekatan tertentu untuk mengatasi perkara itu.

“Awas dan jangan ambil mudah perkara ini kerana kami akan melaksanakan tugas walaupun pendekatan diambil mungkin tidak digemari masyarakat kerana pihak polis terpaksa melakukannya,” katanya ketika ditemui selepas melakukan pemeriksaan di Plaza Tol Jalan Duta menghala ke utara, di sini, sabtu lalu.

Jalan Ke Kuala Lumpur Ditutup Dari Utara

Tular di media sosial beberapa keping gambar menunjukkan penutupan jalan yang menghala ke selatan dari utara.

Gambar tersebut dikongsi oleh pengguna Facebook bernama Kamarul Zaman MJ. Beliau memuat naik gambar gambar tersebut di group Facebook to Penduduk Alor Setar / Jitra (PASJ). Hasil perkongsian tersebut mendapat lebih dari 2700 perkongsian.

*Untuk makluman, susur ke arah Selatan (Ipoh/KL) dari Plaza Tol Alor Pongsu telah ditutup sepenuhnya. Hanya ke arah Utara (Kedah/Penang/Perlis) sahaja dibuka. Moga bermanfaat.*

Kerja Kerja Penutupan Jalan Sedang Dijalankan

Setakat ini tiada sumber rasmi dari pihak berkuasa mengenai penutupan jalan tetapi jika difikir secara logik memang ini salah satu cara untuk menahan sesiapa yang berjaya bolos rentas negeri untuk sambutan Hari Raya.

Jika anda tiada surat kebenaran dari pihak PDRM, tindakan akan diambil.

Jadi pada yang berjaya bolos selamat berjaya untuk pulang ke rumah. Harap cukup lah duit dalam dompet untuk bayar kompaun jika anda rentas negeri tanpa kebenaran. Pihak berkuasa telah pesan berpuluh kali untuk tidak rentas negeri ketika Hari Raya.

Artikel By: Tea Oh Ice Media

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : http://trendingsangat.pw/

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Terlepas Balik, Pekerja Boleh dipecat! Ini sebabnya buat ramai tak sangka"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*