Didakwa Pengkhian4t! Seorang lagi penguat kuasa MBSA diberk4s SPRM

KUALA LUMPUR: Seorang penolong pegawai penguat kuasa dir3man selama tujuh hari bagi membantu si1asatan k3s menerima rasvah bagi melindungi premis perniagaan har4m di Sungai Buloh, Selangor.

Perintah r3man bermula hari ini sehingga 19 Ogos itu dikeluarkan oleh Majistret Shah Wira Abdul Halim di Mahkamah Majistret Putrajaya, hari ini.

Menurut sumber, lelaki yang berusia 38 tahun itu dit4han di Ibu Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasvah Malaysia (SPRM), Putrajaya kira-kira pukul 9.30 malam, semalam selepas hadir memberi keterangan.

Semalam, lima individu termasuk empat penguat kuasa dir3man selama tujuh hari bagi membantu kes yang sama.

Did4kwa atas pengkhi4natan

Selain berperanan melindungi premis tertentu, ada di antara mereka did4kwa berperanan sebagai pengkhi4nat dengan memboc0rkan maklumat berhubung operasi-operasi yang akan dilaksanakan.

Ia menyebabkan setiap operasi yang dijalankan gagal dan diketahui awal oleh peniaga-peniaga haram.

Kes Semalam

PUTRAJAYA: Empat pegawai penguat kuasa Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) dir3man tujuh hari berkaitan

siasatan kes menerima dan mengutip rasvah bagi melindungi premis perniagaan har4m di Sungai Buloh.

Turut dir3man tujuh hari ialah seorang peniaga r0kok selvdup berbangsa Aceh kerana disyaki membayar wang rasvah kepada penguat kuasa.

Majistret Shah Wira Abdul Halim membenarkan permohonan perintah r3man oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasvah Malaysia (SPRM) Putrajaya, kira-kira jam 9.20 pagi ini.

Mereka yang dir3man sehingga 18 Ogos ini bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 17(a) Akta SPRM 2009.

Suspek berusia antara 41 hingga 45 sebelum itu dilihat tiba di Mahkamah Majistret Putrajaya kira-kira 8.40 pagi tadi dengan memakai baju lokap SPRM dan bergari.

Semalam, SPRM menahan empat pegawai penguat kuasa MBSA kerana disyaki melindungi premis perniagaan tanpa lesen di Sungai Buloh.

Pegawai penguat kuasa berusia itu turut disyaki mengutip dan menerima wang perlindungan secara bulanan RM300 hingga RM3,500 daripada peniaga dan premis tanpa lesen, termasuk kegiatan perjudi1an har4m di sekitar daerah itu.

Mereka yang dit4han terdiri daripada tiga penguat kuasa dari MBSA Cawangan Sungai Buloh dan seorang daripada MBSA Shah Alam.

Seorang peniaga rok0k seludup keturunan Aceh yang tidak mempunyai sebarang dokumen, turut dit4han.

Menurut sumber, nilai sog0kan terbabit yang dibayar kepada anggota penguat kuasa yang mengawasi kawasan itu, dipercayai bergantung kepada saiz premis dan jenis perniagaan yang dijalankan.

Antara premis yang membayar sog0kan itu termasuk kedai makan tanpa lesen, penjualan rok0k, gerai yang menjalankan perniagaan di tempat tidak dibenarkan dan premis perjud1ian.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Ahmad Khusairi Yahaya yang mengesahkan penah4nan pengawai MBSA itu, ketika dihubungi tidak menolak kutipan rasvah secara bersindiket berlaku dalam kalangan anggota penguat kuasa.

Ia susulan pendedahan yang dibuat pengusaha Hot Burger Malaysia, Mohd Asri Hamid, 42 menerusi video yang tul4r mengenai kewujudan pusat jvdi har4m online har4m serta kedai runcit menjual rok0k selvdup.

Lima suspek lelaki termasuk seorang peniaga rokok seludup diiringi pegawai SPRM tiba di Mahkamah Majistret Putrajaya untuk permohonan r3man berikutan kes tular perniagaan har4m di Sungai Buloh. – Foto Mohd Fadli Hamzah

Sumber : BH

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : SInar Harian

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Didakwa Pengkhian4t! Seorang lagi penguat kuasa MBSA diberk4s SPRM"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*