Kec0h tweet bayangan PKP bakal dilaksanakan, Ini penjelasan Dr Noor Hisham

HANYA mahu beri per1ngatan!

Demikian tegas Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah mengenai tweet balas beliau yang mencetvskan spekvlasi sebentar tadi.

“Perkara tu bukan perkara baru… dari hari pertama lagi saya tweet, saya ingatkan semua rakyat Malaysia yang tiada urusan penting, dinasihatkan duduk di rumah.

“Kalau mahu keluar rumah kerana ada urusan penting, patuhi Prosedur Operasi Standard (SOP). Itulah tujuan utama saya tweet, hanya memperingatkan untuk duduk rumah kalau tiada urusan penting.

“Kalau ada urusan penting, amalkan 3W dan elakkan 3C,” katanya menerusi sidang media Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) pada petang Khamis.

Amalan 3W merujuk kepada saranan kerap mencuci tangan dengan air dan sabun (Wash), memakai alat pelitup muka (Wear) dan am4ran (Warn) yang lebih berkonsep peri1ngatan seperti elakkan bersalaman dan lain-lain lagi.

Sementara itu 3S pula bermaksud elakkan kawasan yang sesak (Crowded place), elakkan kawasan yang sempit (Confined space) dan elak bersembang atau bertutur dengan jarak yang dekat (Close conversation).

Terdahulu, tweet balas Dr Noor Hisham kepada seorang pengguna Twitter menimbulkan teka-teki susulan beliau seakan-akan memberi bayangan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akan dilaksanakan semula.

Beliau menulis: “Bagaimana jika semua kembali kekal berada di rumah seketika waktu?”

Tweet tersebut mengundang reaksi balas beberapa pengguna Twitter lain yang merasakan ia seperti memberi petunjuk PKP akan dilaksanakan semula.

Artikel Terdahulu : KENYATAAN  DR NOOR HISHAM SEAKAN-AKAN PKP AKAN DILAKSANAKAN SEKALI LAGI

KUALA LUMPUR – “How about all stay at home for a while again?”.Ciapan Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah di Twitter hari ini menimbbuIkan pelbagai persoaIan dan tnda tanya kepada semua.

Ia seolah-olah memberi byangan Perintah KawaIan Pergerrakan (PKP) akan diIaksanakan semula.Menerusi ciapan itu, Noor Hisham seperti mencdangkan agar semua kekkaI berada di rumah seketika waktu.

Ia mungkin ada kaitan dengan penuIaran C0vi1d 19 yang semakin bertmbah semula sejak kebeIakangan ini terutama di Sabah.

Bagaimanapun , segalanya mungkin terjwab dalam sidang medla Noor Hisham petang ini.Apapun sama-sama kita doakan yang terbaik buat semua dan negara kita.

Jika benar PKP diIaksanakan kembali , sudah pasti akan ada kebaikan dan kebrukkannya yang sndiri.Diharapkan agar pihak kerajjaan dapat mencari soIusi yang terbaik dalam menyeIesaikan masaIah wbak yang sedang meIandda negara kita ini.

16 DAERAH DALAM SELANGOR INI TELAH MASUK DALAM ZON MER4H

SHAH ALAM – Sebanyak 16 daerah di enam mukim di Selangor dikategorikan sebagai zon merah sehingga semalam.Pasukan Khas Cov1id-19 Selangor (STFC) dalam kenyataan di laman Facebook rasminya memaklumkan kesemua daerah itu melibatkan Kapar, Klang, Ampang, Cheras, Hulu Langat, Kajang, Semenyih, Bukit Raja, Damansara, Petaling dan Sungai Buloh.Katanya, lima lagi kawasan adalah Batu, Hulu Klang, Dengkil, Labu dan satu kawasan di Kuala Langat.

“Setakat pukul 12 tengah hari semalam sebanyak 10 kes baharu melibatkan 10 kes tempatan dicatatkan di negeri ini.Secara keseluruhan sebanyak 2,271 kes Covi1d-19 dicatatkan di seluruh Selangor dengan 24 kematian direkodkan setakat ini,” katanya di sini.

STFC menjelaskan negeri ini merekodkan 53 kes aktif iaitu individu yang boleh menjangkiti orang lain dan 39 kes melibatkan individu yang mendapatkan jangki1tan di negeri lain.Ujarnya, kadar kebolehjangk1itan Covi1d-19 atau R-Naught (RO) bagi Selangor juga lebih tinggi daripada Sabah setakat ini.

“Hal ini sangat memerlukan kepatuhan standard prosedur operasi ( SOP) pada tahap tinggi bagi menurunkan semula jangk1itan di Selangor termasuk penj4rakan fizikal, memakai pelitup muka dan kerap membasuh tangan,” katanya.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Noor Hisham Abdullah semalam dipetik berkata, RO bagi negeri Selangor meningkat ke angka 1.95 berbanding 0.8 pada 15 September lalu, paling tinggi dalam tempoh dua minggu ini

Sumber : MalaysiaGazette/Kosmo Online

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Tube Viral

Sumber : Mstar

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Kec0h tweet bayangan PKP bakal dilaksanakan, Ini penjelasan Dr Noor Hisham"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*