Jenaz4h ibu belum dikebvmi tapi anak ceria di tanah perkvburan, sehinggalah kain penutup wajah diselak…

PEMERGI1AN insan tersayang pastinya merupakan satu perkhabaran sedih.

Wajah dan kesedihan mereka yang ditinggalkan semestinya dapat dilihat, dan sekiranya tidak kuat semangat sudah tentu siapa yang melihatnya juga akan mengalirkan air mata.

Namun, sebuah skuad yang menguruskan jenaz4h berdepan dengan situasi yang berbeza apabila seorang anak kelihatan ceria ketika proses pengurusan jenaz4h ibunya.

Pengerusi Eksekutif Skuad Pengurusan Jenaz4h Malaysia (SPJM), Muhammad Rafieudin Zainal Rasid berkata, pasukannya menyelesaikan satu kes wanita warga emas yang meningg4l dunia di Hospital Kuala Lumpur (HKL), pada pagi Khamis.

Skuad Pengurusan Jenaz4h Malaysia (SPJM) berkongsi kisah mengenai seorang anak kepada arw4h wanita warga emas. Gambar hiasan

Menurut beliau, jenaz4h diuruskan di Kuala Lumpur sebelum dibawa ke Slim, Perak untutk dikebvmikan di sebuah tanah perkvburan di Kampung Sungai Gesa.

“Ketika saya hadir untuk melihat proses pengurusan jenaz4h, anak arwh datang bertemu dengan saya dengan wajah yang ceria.

“Sesekali dia ketawa bersama rakan-rakannya seolah-olah tiada apa yang berlaku. Saya menjadi hairan dan terfikir adakah anaknya itu tidak sedih dengan kem4tian ibunya,” tulisnya menerusi satu perkongsian di halaman Facebook beliau.

Lebih dikenali sebagai Ustaz Rafie, beliau bagaimanapun berkata, keceriaan anak arw4h hanya seketika sehingga melihat wajah jenaz4h.

Ustaz Rafie.

“Sehinggalah kain yang menutup wajah ibunya itu dibuka, barulah wajahnya berubah sayu lantas dia memelvk ahli keluarganya yang lain sambil menang1s teresak-esak.

“Begitulah keadaan sebahagian manusia di saat kehilangan orang yang dicintai. Dia sebolehnya ingin menyembunyikan kesedihan yang ditanggung.

 

Begitulah keadaan sebahagian manusia di saat kehi1langan orang yang dicintai. Sebolehnya ingin menyembunyikan kesedihan yang ditanggung.

MUHAMMAD RAFIEUDIN ZAINAL RASID

“Apatah lagi jika dia seorang lelaki egonya terkadang mengatasi perasaannya. Namun sekuat mana pun air mata dan perasaan ditahan, pasti akan luntur juga bercucuran air mata saat melihat wajah ibu kita diam membisu,” ujarnya.

Berkongsi pengalaman, Ustaz Rafie sering melihat betapa kuatnya anak-anak yang kehilangan ibu ayah sehingga masih boleh tersenyum ketika berada bersama orang ramai.

Perkongsian Ustaz Rafie di Facebook.

“Tetapi apabila tiba di rumah dan tetamu mula beransur pulang, barulah perasaan sedih dan sunyi itu timbul dan semakin menebal lalu mengalirlah air mata deras sehinggalah dia tidur kepenatan.

“Usah meni1pu diri sendiri wahai anak. Menangislah saat ibu ayahmu meningg4l dunia. Ketahuilah tangisanmu itu bukanlah suatu perkara yang dil4rang agama.

“Bahkan ia merupakan satu sunnah tanda menzahirkan kesedihan atas kehilangan orang yang tersayang,” katanya.

Namun beliau menegaskan bahawa meratapi kem4tian adalah dilar4ng kerana tindakan tersebut boleh memudaratkan jen4zah.

“Apa pun teruslah berdoa dan datang menziarahi ahli kubvr kerana sesungguhnya satu saat nanti ketika giliran kita pula tiba, kita juga mengharapkan hal yang sama juga daripada mereka yang masih hidup,” katanya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Tube Viral

Sumber : Mstar

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Jenaz4h ibu belum dikebvmi tapi anak ceria di tanah perkvburan, sehinggalah kain penutup wajah diselak…"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*