Baru Je Polis Kata Addy Kanna Tidak Terlibat Dgn Mac4u Sc4m, Sekali Natizen Petik Nama Zulin Aziz Pula

Polis men4fikan video mengenai perbualan telefon antara dua lelaki yang kononnya m4ngsa dan d4lang pen1puan tul4r sejak minggu lalu ada kaitan dengan dua individu terbabit dalam sind1ket ‘cuci duit’.

Pengarah Jabatan Si1asatan Jenyah Bukit Aman Datuk Huzir Mohamed berkata, segala butiran perbualan dua lelaki terbabit dianggap boleh mencetvskan suasana tidak aman di negara ini.

“Tangk4pan ke atas lelaki yang dikenali sebagai Addy Kanna dan seorang lelaki dikenali sebagai Goh Leong Yeong @ Alvin yang melar1kan diri dari Ibu Pejabat Suruhanjaya Pencegahan R4suah Malaysia (SPRM) Putrajaya, 11 Oktober lalu tidak terbabit dalam keg1atan pen1puan atau M4cau Sc4m di negara ini.

“Sebaliknya kedua-dua mereka adalah koordinator atau agen untuk menyediakan kemudahan kediaman, pusat panggilan dilengkapi peralatan komputer dan telekomunikasi serta kemudahan internet kepada warga negara China yang diupah oleh sind1ket pen1puan antarabangsa did4langi oleh rakyat China,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Huzir berkata, pusat panggilan yang beroperasi dari unit kediaman mewah dan pejabat ini akan menjalankan operasi harian dengan mensasarkan rakyat di negara China sebagai m4ngsa aktiviti perjvdian, pen1puan pelaburan mata wang asing (Forex) dan pen1puan pembelian

barang, terbabit kes, tuntutan barang seperti Sc4m.

Beliau berkata, adalah tidak tepat apabila ada pihak tertentu yang menyatakan kegiatan pen1puan dalam talian yang berlaku di negara ini dengan dua individu terbabit kerana keg1atan pen1puan dalam negara dilakukan oleh sind1ket pen1puan lain.

“Malah dakw4an perbualan telefon yang tular menyatakan Addy akan dibebaskan juga tidak tepat apabila dia kini dit4han di bawah Akta Pencegahan Jen4yah (POCA) bersama dua lagi individu selain usaha mengesan Alvin masih giat dijalankan,” katanya.

Huzir, berkata beliau akan mendedahkan butiran kegiatan pen1puan oleh Alvin dan Addy Kanna ini dalam masa terdekat bagi mengelakkan salah faham dalam kalangan rakyat tempatan.

Terdahulu, perbualan selama 13 minit 34 saat itu, mangsa kononnya dapat mengh1du takt1k lelaki yang men1punya dengan memberikan butiran peribadi yang tidak tepat selepas dikaitkan dengan penghantaran barang ke sebuah pejabat pos di Sabah.

Lelaki yang memperkenalkan diri sebagai ahli kepada rangkaian kumpulan Addy Kanna akhirnya mengakui aktiviti pen1puannya selepas sebelum itu memperkenalkan diri sebagai pegawai polis di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Sabah.

Kedua-dua mereka kemudian berbual secara baik selepas m4ngsa berulang kali meminta maaf kerana memar4hi lelaki yang cuba men1punya secara dalam talian atau Mac4u Sc4m.

Semasa mereka berbual, svspek dalam keadaan yang amat yakin menyatakan berulang kali bahawa Addy Kanna akan dilepaskan secara mudah disebabkan jaringan hubungan dengan pemimpin politik.

Malah, dia turut menjelaskan bahawa kegiatan penipuan dijalankan oleh rangkaian mereka dapat menjana pendapatan lumayan hingga puluhan juta ringgit disebabkan sikap sebahagian mangsa yang tidak pernah berhati-hati.

Sumber : HMETRO ONLINE

Isu mengenai Mac4u Sc4m ini nampaknya semakin berlarutan apabila ada dua selebriti lain pula dipanggil oleh pihak SPRM, disebabkan itu ada pihak yang mengaitkannya dengan pengacara dan pelakon Zulin Aziz sebagai salah seorang selebriti yang dimaksudkan itu.

Susulan dengan banyak pertanyaan dan f1tnah yang membanj1ri media sosial miliknya, Zulin Aziz tampil memberikan keterangan untuk menyangk4l dakw4an tersebut.

Selagi tak disebut nama,selagi tu netizen buat andaian dan f1tnah aku.”

Menerusi laman Instagram miliknya, Zulin menzahirkan rasa terk1lan apabila dirinya terpalit dengan isu tersebut. Ini kerana identiti 2 orang selebriti yang dimaksudkan itu tidak didedahkan.

Kata Zulin, dia menerima banyak komen negat1f yang beb4ur f1tnah terhadap dirinya. Disebabkan itu, Zulin yang kini sedang mengusahakan produknya sendiri membuat kenyataan secara terbuka bahawa dirinya bukanlah antara selebriti yang dipanggil SPRM itu

Malah, dia juga meneg4skan bahawa dirinya tidak ada kena mengena dengan s1ndiket tersebut, bahkan perniagaan yang dijalankannya itu tidak ada kaitan dengan individu-individu yang terlibat dalam Mac4u Sc4m itu.

Saya tidak pernah dipanggil,terlibat,dan ada kena mengena susulan dari k3s ini,gambar saya disebarkan netizen hanya kerana saya mengenali mereka.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Apalah salah dosa aku? Korang fitnah aku bertubi2,ckp memalukan lah apalah.Selagi tak disebut nama,selagi tu netizen buat andaian dan fitnah aku. . Disini saya jelaskan,saya tidak pernah dipanggil untuk bantu siasatan oleh @sprm.community . Saya tidak ada kena mengena dengan sindiket itu malah tidak pernah menjalankan perniagaan dengan mereka. Dmagia adalah kerjasama saya dengan syarikat sireh emas,boleh google kalau tak tahu. . Saya tidak pernah dipanggil,terlibat,dan ada kena mengena.susulan dari kes ini,gambar saya disebarkan netizen hanya kerana saya mengenali mereka. . Anda juga pernah ada kenalan. Kalau @emeliehanif_ ke @ayranasir_official ke kena tangkap,logiklah saya dipanggil sprm. . Kalau saya diminta untuk bagi keterangan,apa yg saya boleh kongsi ; Saya pernah pergi majlis hari jadi anaknya Saya pernah bercuti di itali pakai duit sendiri Saya pernah masakkan mereka asam pedas ikan pari . Sekian dari saya untuk bantu siasatan. Haih😞. . Hang tolonglah @viral_kini_ sampaikan kat yg cmmnt kat hang tu. aku dah stress asyik kene fitnah💆🏻‍♀️

A post shared by زولين عزيز (@zulinaziz) on

Namanya terpalit dalam kontr0versi ini berikutan dengan gambar Zulin bersama individu terlibat tul4r di media sosial sebelum ini.

Malah, Zulin juga akui mengenali mereka tetapi itu tidak bermakna bahawa dirinya terkait dengan keg1atan itu.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Tube Viral

Sumber : Lobak Merah

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Baru Je Polis Kata Addy Kanna Tidak Terlibat Dgn Mac4u Sc4m, Sekali Natizen Petik Nama Zulin Aziz Pula"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*