Arwh Ayah Pelakon Terkenal Tapi Apa Yg Terjadi Pada Anaknya Buat Ramai Tak Percaya

Siapa tak kenal peIawak terkenal, Allahyrham Ibrahim Pendek. Selain antara bintang komedi yang sering mewarnai filem-fiIem Iucu arwh Tan Sri P. Ramlee, Pak Brahim juga pernah mencatat sejarah perfileman Melayu kerana beliau adalah pelakon Melayu pertama berIakon dalam filem Hollywood bersama Rock Hudson dan Gene Rowlands dalam fiIem The Spiral Road pada tahun 1962.

Kalaulah kerajaan ketika itu meIuluskan permohonan Pak Brahim untuk meneruskan kariernya di Amerika Syarikat, nescaya arwh pasti sudah menjadi bintang lagenda di Hollywood!

Arwh mningggaI dunia pada tahun 2003 meninggaIkan tujuh orang cahayamata daripada dua kali perkahwinan dalam usia 71 tahun ketika orang ramai sedang sibuk menyambut Aidilfitri.

SaIah seorang daripada mereka adalah Aidid. Dia yang masih bujang kini dah pun berusia 38 tahun. Aku mengenali Aidid sewaktu bertugas sebagai Pegawai Khas Mnteri tahun lalu. Ketika itu Aidid menulis surat memohon bntuan untuk keluarganya di Melaka. Walaupun gemilang di zamannya, namun di penghujung ha yatnya arwh Pak Brahim hanya hidup sederhana, lebih tepat – ‘sangat sederhana! ‘

” Selepas ketiadaan ayah, kami semua membawa diri untuk mencari rezeki. Kini saya menjaga parking di sebuah kompleks membeli-belah di ibu kota. Berapalah sangat gaji, nasib baik adalah bntuan RM300 sebulan kerana saya pemegang kad 0KU. Tetapi saya taknak mengem1s dan mer4yu simp4ti bang. Selagi hayat dikandung badan, saya akan buat apa saja demi mencari rezeki yang haIal.

” Cuma saya berharap, kalaulah ada peluang pekerjaan di sekitar Cheras, harap dapatlah tawarkan pada saya kerana kini saya hanya menumpang dengan abang angkat di sana, bila kena syif malam susah betul saya nak ke pusat bandar, maklumlah pengangkutan awam dah takde, naik teksi mahal.

” Arwh ayah memang pelakon terkenal, semua orang kenal…tetapi susah kami tak seorang yang tahu. Saya bangga dengan pencapaian ayah dan saya tak menyesal menjadi anaknya. Cuma saya tak boleh hidup dengan kemahsyuran dan kegemilangan ayah, semua tu tinggal sejarah…nak kerja tempat lain banyak orang tknak terima kerana faktor fizikal saya, jadi tempat parking inilah dunia saya,” katanya sa yu sewaktu kami berbual siang tadi.

Marilah kita sama-sama membantu Aidid…berapalah sangat pendapatannya di tempat parking itu…berilah dia peluang…kenanglah jasa arwh bapanya, satu nama besar dalam industri hiburan tanah air…Al-Fatihah untuk nama besar ini…Allahyrham Ibrahim Pendek.

info FB Syahril A.Kadir

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Tube Viral

Sumber : http://transformasi.pw/2020/10/30/kijo-biaso-biaso/

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Arwh Ayah Pelakon Terkenal Tapi Apa Yg Terjadi Pada Anaknya Buat Ramai Tak Percaya"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*