Wanita Ham1I Nekad Jual Ginj4I Utk Teruskan Hidup, Sekali Ini Tindakan Menteri Agama

Realiti kehidupan hari ini sememangnya agak svkar. Ditambah dengan p4ndemik yang melanda dunia, lebih ramai yang mengalami masaIah dari segi kewangan.

Terdes4k sangat untuk hidup.

Pesonaliti televisyen, Ahmad Fedtri Yahya baru-baru ini ada memvat naik satu mesej yang diterima daripada seorang wanita yang meminta bantuannya untuk bertanyakan kepada orang ramai sama ada memerIukan buah pinggang ataupun tidak.

Wanita itu nekad menjual 0rgan bvah pinggang miliknya disebabkan kesemp1tan hidup yang dialami.

Sudah dibantu oleh pihak Zakat Selangor.

Perkongsian yang dilakukan oleh Fedtri Yahya pada 24 Oktoeber lepas telah mendapat perhatian Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr Zulkifli Al-Bakri menerusi akaun media sosi4lnya.

Menurut beliau, wanita yang sedang hamiI itu sudah pun dibantu oleh Pusat Zakat Selangor. Pihak pusat zakat telah menyalurkan wang tunai sebanyak RM5,000 kepada wanita itu.

Menteri Agama faham keadaan yang dih4dapi kini.

Walau bagaimanapun, Dr Zulkifli telah menulis sedikit coretan di Instagram rasminya dengan menjelaskan realiti sebenar kehidupan sekarang yang masing-masing terbeban dengan pelbagai masaIah.

“Realiti yang terpaksa kita hadapi walaupun sukar untuk dipercayai. Saya dimaklumkan, beliau juga sedang ham1l. Moga Allah SWT keluarkan beliau dan keluarga daripada kese-mpitan hidup.

Setelah tular kes ini di Twitter, Pusat Pungutan Zakat – MAIWP telah menghubungi beliau dan menyalurkan bantuan awal sebanyak RM5,000 kepada beliau. Memandangkan beliau tinggal di Selangor, saya juga dimaklumkan pihak Lembaga Zakat Selangor sedang mengusahakan bantuan untuk beliau. Tahniah atas usaha proaktif Pusat Pungutan Zakat dan Lembaga Zakat Selangor.

Jika anda mendapat info berkenaan isu-isu seperti ini di Wilayah Persekutuan, saya sarankan untuk terus lapor melalui aplikasi MoJA. Boleh muat turun di Play Store bagi pengguna Android.

Terima kasih Saudara Fedtri Yahya atas sebaran ini. Insya-Allah kita sama-sama bantu.” tulis Dr Zulkifli

Ramai yang memerIukan bantuan diluar sana.

Sehubungan dengan itu, rata-rata warganet telah meninggaIkan komen di ruangan Instagram Dr Zulkifli dengan memberikan pandangan terhadap realiti kehidupan masa kini.

Tidak kvrang juga yag berasa simpa4ti dengan wanita tersebut dan berharap agar lebih banyak bantuan dapat disalurkan kepada mereka yang mengaIami nasib yang sama seperti individu berkenaan.

Dalam pada itu Pensyarah Jabatan Ekonomi Universiti Putra Malaysia Prof Madya Dr Mohd Yusof Saari berkongsikan carta mengenai impak COVID-19 kepada ekonomi dan bagaimana Pakej Rangsangan PRIHATIN berupaya membantu.

Katanya, COVID-19 memberi impak kepada ekonomi rakyat pada masa kini melalui tiga saluran iaitu (i) penurunan permintaan eksport, (ii) penurunan permintaan domestik dan (iii) kesan perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Beliau percaya ketiga-tiga saluran ini memberi impak berbeza kepada rakyat bergantung kepada kumpulan pendapatan mereka, bandar atau luar bandar dan sektor pekerjaan formal atau informal.

Beliau juga berpendapat bantuan yang lebih bersasar adalah lebih baik daripada yang bersifat “universal”

Kerajaan Malaysia secara proaktif telah mengambil banyak inisiatif untuk merangsang dan meningkatkan ekonomi, serta meningkatkan ekonomi di sektor swasta, seperti Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin dan rancangan Penjana.

Prihatin dijangka menyumbang sebanyak 2.8% kepada pertumbuhan KDNK.

Agensi antarabangsa meramalkan pertumbuhan KDNK Malaysia antara 4.7% dan 9%, dengan keadaan kesihatan awam yang terkawal.

Prestasi ekonomi Malaysia dijangka meningkat secara beransur-ansur selepas Jun 2020 dan mencatat pemulihan positif pada tahun 2021, disokong oleh langkah fiskal, monetari dan kewangan yang cukup besar dan kemajuan dalam projek infrastruktur awam yang berkaitan dengan pengangkutan.

Sama-sama kita berdoa agar negara kita keluar daripada kr-isis ekonomi.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Tube Viral

Sumber: Dr Zulkifli Al-Bakri, Ahmad Fedtri Yahya, omm

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Wanita Ham1I Nekad Jual Ginj4I Utk Teruskan Hidup, Sekali Ini Tindakan Menteri Agama"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*