“Sampai Hati Kata… ” – Doktor Dedah Sikap & Cara Kerja DG Hisham Yg Ramai Tak Tahu

Bertali leher dan memakai jaket rasmi itulah susvk karisma figura negara, Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Noor Hisham Abdullah setiap kali tampil di kaca televisyen.

Bahkan, suara beliau juga yang ditunggu-tunggu rakyat Malaysia untuk mendapatkan maklumat mengenai perkembangan semasa COV1D-19 di negara ini.

Namun di sebalik pengumuman itu, tahukah anda usaha dan persediaan yang dilakukan oleh beliau bersama para petugas barisan hadapan untuk mengumpul maklumat yang disalurkan kepada masyarakat sebenarnya tidak mudah.

Dr. Noor Hisham sendiri yang turun padang untuk memastikan segala-galanya sempurna.

Perkara itu dikongsi oleh Dr Fadly Khairie menerusi posting di akaun Facebook miliknya.

Menurut Dr Fadly, Dr Noor Hisham menjalankan tugasnya seawal pukul 8 pagi.

“Sampai hati ada orang kata Tan Sri DG kami buat berita hari-hari, takut m4ti tak mahu turun ke Sabah.

“Mungkin ramai yang tidak tahu waktu-waktu kes covi1d tinggi, setiap hari tepat pukul 8 pagi Tan Sri akan memulakan mesyuarat samada beliau sendiri datang ke CPRC atau melalui vc.

“Tan Sri akan dengar betul-betul setiap pembentangan, lagi-lagi laporan kes harian. Bukan setakat itu, beliau akan catat nota untuk setiap kluster-kluster baharu. 

“Kebiasaanya beliau akan tanya apa punca kluster, berapa ramai sudah disaring, cohort ini berapa ramai, macam mana boleh tersebar dan bermacam-macam lagi,” tulisnya.

Dr.Fadly juga menjelaskan DG Hisham akan menelaah terlebih dahulu sebelum memberikan kenyataan mengenai kluster-kluster baharu.

“Sebelum sidang media pun kami diminta untuk memberi masa supaya Tan Sri DG sempat membaca dan menelaah dahulu kenyataan yang disediakan dan juga slide-slide dan infografik yang akan dipaparkan. 

“Kalau sesiapa perasan juga ketika Tan Sri melaporkan kluster-kluster aktif, beliau bukan membaca kenyataan media tetapi beliau sedang membentangkan slide yang dipaparkan.

“Kenapa sampai begitu sekali? Sebab sampai masa Tan Sri DG perlu hadir untuk mesyuarat-mesyuarat penting. 

“Tan Sri DG perlu yakin mewakili seluruh anggota KKM memberi input teknikal dan professional kepada stakeholder yang terlibat. Bukannya boleh bawak ramai-ramai orang waktu itu.

“Sebab itu waktu saya bertugas di CPRC dulu, Dr Hazlina selalu ingatkan pada kami semua. “Slide laporan harian ni kita kena buat sungguh-sungguh sebab Tan Sri nak study betul-betul nanti.”

“Sewaktu kita berper4ng ini, kami di KKM tidak pernah sambil lewa memainkan tugas masing-masing,” jelasnya.

Sebelum ini Dr Noor Hisham pernah dituduh takut m4ti apabila beliau dikatakan tidak ‘turun padang’ ketika w4bak COVID-19 melanda Sabah.

Disebabkan dakwaan itu Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri, terpanggil untuk mengulas mengenai hal tersebut.

Foto: Astro Awani / Malaysiakini.com

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Tube Viral

Sumber : GEMPAK

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Sampai Hati Kata… ” – Doktor Dedah Sikap & Cara Kerja DG Hisham Yg Ramai Tak Tahu"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*