Kecoh video Instafamous urus jen4zah sahabat… pendakwah terkenal kata har4m

INSTAFAMOUS, Hafiz Mahamad terus menjadi bualan netizen dan terbaharu mengenai video beliau menguruskan jena.zah sahabatnya yang mening.gal dunia akibat st.rok.

Video yang dimuat naik di laman Instagram milik Hafiz atau nama sebenarnya Abdul Hafiz Harisuddin Mahamad pada Rabu menimbulkan pelbagai reaksi netizen.

Menerui video yang dikongsikan itu, beliau dilihat menguruskan dan mengimamkan solat jen.azah, memandu van je.nazah dan menguruskan pengebu.mian sehingga memasukkan jena.zah ke lia.ng lahad.

Pendakwah terkenal dan juga Pensyarah Fiqh Semasa, Pusat Kajian Syariah, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Datuk Dr Mohd Izhar Ariff Mohd Kashim berkata, umat Islam perlu berhati-hati dalam mengingati ma.ti, sambil menambah hal tersebut termasuk merakam jena.zah dan menyebarkannya di laman sosial.

“Isu ini perlu diperhalusi hukvmnya. Jika rakaman video atau gambar diambil untuk tujuan simpanan peribadi tanpa menyebarkannya kepada umum, maka hukvmnya adalah makruh. Ini kerana golongan ulama kh1laf dalam isu ini.

“Ada ulama yang menghar.amkan dan ada yang mengharuskan. Bagi menghormati pandangan semua ulama, maka meninggalkan perbuatan mera.kam atau mengambil gambar jen.azah untuk simpanan peribadi adalah lebih baik.

“Ia sekurang-sekurangnya akan mengurangkan fit.nah kep.ada jen4zah dan keluarganya jika video itu tersebar tanpa diduga,” katanya kepada mStar.

Hafiz Mahamad.

Mohd Izhar yang juga Felo Kanan Institut Islam Hadhari UKM berpendapat sekiranya video atau gambar yang diambil untuk tujuan sebaran umum di laman sosial sehingga boleh menimbulkan fitn.ah kepada keluarga si ma.ti atau jena.zah, maka hukumnya adalah ha.ram.

“Ini kerana kemudaratan menyebarkan video atau gambar si ma.ti akan membuka ruang fitn.ah yang lebih besar berbanding kebaikan.

“Apatah lagi jika penyebaran video tersebut tidak mendapat keizinan ahli keluarga si ma.ti. Lebih membimbangkan, maksud sebenar penyebaran video itu mampu memberi pandangan negatif masyarakat.

“Maka, bagi menjaga kemuliaan jena.zah dan kehormatan maruah keluarganya amat penting. Nabi SAW juga ada bersabda yang bermaksud: Hak setiap muslim ke atas muslim yang lain adalah ha.ram (baginya mencerob0hi) maruahnya, hartanya dan dar.ahnya. Riwayat Muslim,” ujar beliau.

Hafiz (dua, kanan) sebak dengan pemergian sahabatnya.

Beliau berkata, perbuatan menyebarkan gambar atau video jen.azah dan menyebarkan kepada awam hingga membawa kepada fit.nah yang membabitkan semua pihak dalam pembikinan video tersebut, yang boleh mendedahkan a1b si m.ati serta menya.kiti hati keluarga waris atau sesiapa sahaja yang terlibat dengan jen3zah.

“Justeru, perbuatan menyebarkan gambar atau video jen4zah perlu dihentikan kerana ia bercanggah dengan etika, moral dan akhlak Islam,” kata Mohd Izhar sambil menambah bahawa perbincangan mengenai isu hukum tersebut boleh dirujuk juga dalam Irsyad al-Fatwa Siri ke 519 dari Pejabat Mufti Wilayah persekutuan.

Maksud sebenar penyebaran video itu mampu memberi pandangan negatif masyarakat.

PROF MADYA DATUK DR MOHD IZHAR ARIFF MOHD KASHIM

Sementara itu, pendakwah bebas dan Pencetus Ummmah (PU) Amin berpandangan, adalah perlu menguar-uarkan kem.atian seseorang itu kepada umum.

“Ini supaya orang tahu perkara yang berkaitan dengan si m.ati. Hubungannya dengan kehidupan telah pun selesai dan seandainya ada perkara yang belum ditunaikan bolehlah merujuk kepada ahli keluarga si ma.ti.

“Menguar-uarkan kema.tian juga memberikan banyak manfaat supaya orang lain boleh mendoakan si ma.ti agar terus mendapat ketenangan dan kebaikan di alam r0h,” katanya.

PU Amin turut memberi pandangan berhubung video yang tular.

PU Amin atau nama sebenarnya Mohamad Amirul Amin Maula Lokman Hakim berkata,bagaimanapun, sama ada video atau gambar yang dirakam itu perlu mendapat keizinan daripada keluarga si ma.ti dan sekiranya ia tidak mendedahkan keaiban atau membuka ruang-ruang fit.nah kepada si ma.ti khususnya.

“Mungkin cara dan gaya suntingan video itu nampak seolah-olah dia pergi melancong seperti yang dikatakan netizen, tapi bagi saya, ia memberikan satu gambaran positif agar kita melihat kema.tian itu dekat dengan kita.

“Selalu kita nampak instafamous, jutawan dan orang-orang kaya atau ahli perniagaan selalu ambil video mengenai kelalaian dan keseronokan, tapi kali ini Instafamous atau seorang yang dikenali ramai, Hafiz mengambil video tentang kema.tian yang mengingatkan hati kita tentang hari kema.tian dan nya.wa kita yang akan diambil Tuhan.

“Cuma gaya penyampaian melalui video itu menimbulkan banyak perbalahan dalam kalangan masyarakat. Selagi garis panduan dijaga, maka tidak menjadi masalah untuk mengambil gambar dan video jena.zah.

“Tapi perlu dijaga adab dan akhlak ketika kita mengambil rakaman bagi orang yang telah menin.ggal dunia. Kita juga boleh melihat dari sudut yang lebih baik, iaitu keakrabannya dia dengan sahabat itu membuatkan dia nak abadikan momen-momen terakhir dengan sahabat.

“Soal niat, tujuan untuk meraih populariti, like dan view, saya kira orang yang berakal matang dan beriman tidak akan melakukan perkara tersebut. Namun kalau ada niat di sebaliknya, Allah SWT yang mengetahui segala niat dan tujuan, kita (manusia) hanya melihat atau mentafsir sesuatu yang zahir sahaja,” katanya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Tube Viral

Sumber: mstar

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Kecoh video Instafamous urus jen4zah sahabat… pendakwah terkenal kata har4m"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*