Bekas Pelakon Ni Slumber Cakap C0vid tidak bah4ya”. Ini Penjelasannya

Menjawab dakwaan, “C0v1d tidak bah4ya”, “SOP untuk takvt-takvtkan”

1. Semalam tul4r satu video seorang bekas pelakon bercakap mengenai C0v1d-19:

– “Tak ada apa pun C0v1d ni. Tak nampak pun yang positif C0v1d, m4ti menggelvpur di tepi jalan.”

– “Nak takvt-takvtkan sampai memp0rak-perandakan ibadah, memp0rak-perandakan kehidupan manusia. Kena game”

– “C0v1d tidak bah4ya. Sampai kena l0ckdown, SOP macam-macam, nak kena itu nak kena ini…”

2. Ringkasnya, video ucapannya itu menjurus kepada mengajak orang ramai untuk tidak perlu takut dengan bah4ya C0v1d, sehingga dilihat mahu orang ramai supaya tidak pedulikan peraturan yang dikeluarkan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN).

3. Hujahnya, selain ‘tiada yang m4ti menggelupur tepi jalan’ ialah, statistik kem4tian di Malaysia pada tahun pandemik (2020) lebih rendah berbanding tahun-tahun sebelumnya.

4. Jika ukuran bah4ya atau tidak C0v1d itu bersandarkan pada perbandingan jumlah kem4tian di Malaysia per tahun, ia cara kiraan yang tidak tepat. Jumlah kem4tian akibat C0v1d yang kita lihat pada hari ini nampak rendah kerana antaranya disebabkan perkhidmatan kesihatan yang baik dan kadar jangk1tan C0v1d yang dikekang oleh peraturan (seperti PKP, SOP dan sebagainya).

5. Katakanlah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyak1t tidak diwartakan, MKN tidak mengeluarkan sebarang garis panduan, tiada norma baharu, manakala orang ramai di Malaysia bebas menjalani kehidupan yang sama seperti tahun-tahun sebelum pandemik – hasilnya, kadar jangkitan tentulah lebih serius.

6. Lebih ramai yang positif C0v1d, bererti, jumlah kem4tian juga bertambah.

7. Jumlah kem4tian akibat C0v1d di Malaysia setakat 31 Disember 2020 ialah sebanyak 471, atau 0.4% daripada jumlah keseluruhan k3s. Andaikan tiada kawalan pergerakan, peraturan, SOP dan sebagainya, kita congak secara kasar : 0.4% daripada 1 juta kes ialah 4,000 kem4tian. Kalau 10 juta k3s positif, cecahlah 40,000 kem4tian.

8. Ia belum mengambil kira kesan ke atas mereka yang lemah daya tahan penyak1t, berpenyak1t kron1k dan lihat juga kapasiti penempatan pesak1t. Begitu juga dengan stra1n baharu vir-us yang lebih kuat kadar jangk1tannya, seperti kes Sivagangga dan di UK baru-baru ini.

9. Sehingga 31 Disember 2020, berlaku lebih 1.8 juta kem4tian di seluruh dunia akibat C0v1d. Cuba lihat angka kes negara luar yang longgar kawalan serta peraturannya, atau yang kurang baik perkhidmatan kesihatannya, jumlah kem4tian akibat C0v1d adalah tinggi.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

10. Malah, kiraan statistikal yang dibuat ke atas negara-negara terbabit menunjukkan, kadar kem4tian meningkat berganda tahun ini, akibat C0v1d – antaranya Eropah, negara-negara bukan Islam.

https://ourworldindata.org/excess-mortality-c0vid

11. Benar, vir-us bukanlah perlu ditakuti berlebih-lebihan mengatasi kuasa Maha Besar. Tetapi meremehkannya juga tidak wajar sehingga menentang usaha mengekangnya. Apabila disebut ‘syumul’ dan mencakupi semua aspek, ertinya menjaga ny4wa (kesihatan) dan harta (ekonomi) juga terkandung di dalamnya.

12. Tentang dakw4an memporak perandakan ibadah (iaitu perjarakan saf dan PKP masjid), sebagai golongan awwam, adalah lebih baik kita serahkan dan akur kepada ahli-ahli arif di dalam bidangnya (ulama’) yang berhujah atas disiplin ilmu, bukan atas dorongan semangat-emosi. Ketetapannya seperti dalam Irsyad al-Fatwa (siri ke-40):

http://mufti.pahang.gov.my/…/hukum%20menjarakkan%20saf…

13. Bahkan, kes C0v1d pada Mac lalu, membabitkan kluster dari Ijtimak Tabligh di Masjid Sri Petaling, perlu diambil iktibar. Kumpulan ini pada dasarnya tidak berbuat salah (diberi kebenaran berhimpun pada Februari), tetapi dik3cam ramai, sehingga timbul pula fitn4h terhadap agama.

14. Justeru, meremehkan C0v1d sehingga mengajak orang ramai menentang peraturan kawalan, tidaklah kami setuju dan ia suatu ajakan yang berb4haya. Bahagian lain tentang semangat, keteguhan serta usaha menyebar kebaikan, kami sokong dan puji bekas pelakon itu.

kredit: Korek Korek

Patuh SOP ‘v4ksin’ terbaik p3rangi pand3mik C0VID-19

C0VID-19 dikategorikan sebagai fenomena transnasional hingga tiada satu negara pun dapat memeranginya secara sendirian. Pasti, topik hangat diperbincangkan dalam kalangan pakar perubatan dan orang awam ialah penciptaan vaksin menghalang jangkitan pandemik ini.

Namun, Prof Charles Bangham dari Imperial College, London mempersoalkan bilakah vaksin efektif boleh dihasilkan, sejauh mana keberkesanannya dan berapa lama masa diambil untuk mengagihkannya.

Paling mengejutkan, saintis terkemuka Amerika Syarikat (AS), William Haseltine yang terbabit penyelidikan inovatif berkaitan kanser dan HIV/AI-DS memberi amaran vaksin C0VID-19 ‘mungkin tidak akan ditemui.’

Bagaimanapun, sesetengah pakar menyatakan vaksin akan tersedia dalam masa beberapa bulan, meskipun pakar lebih realistik meramalkan ia perlu mengambil masa lebih panjang, iaitu lebih setahun.

Vaksin BCG contohnya mula ditemui dan dicipta pada 1920, tetapi secara umum digunakan di Barat hanya pada 1927.

Namun, Kerajaan Britain optimis v4ksin bakal ditemui hujung tahun ini dan akan mula diagihkan awal tahun depan, meskipun ramai pakar perubatan mencurigai.

Britain menyediakan dana 22.5 juta euro untuk mempercepatkan kajian vaksin C0VID-19 dilakukan Imperial College yang diketuai Prof Robin Shattock.

Pasukan Shattock sejak awal Februari lalu sudah menguji vaksin itu. Penemuan awal terhadap haiwan diuji mendapati vaksin itu mampu meneutralkan antibodi bagi menentang SARS-CoV-2.

Ketika ini, pasukan terbabit sedang menghasilkan vaksin seterusnya dan akan menguji, sama ada ia akan menghasilkan tindak balas serupa terhadap manusia, seterusnya berjaya memberi perlindungan daripada C0VID-19.

Sebaliknya, Dr Fiona Culley dari institusi berkenaan berpendapat penghasilan vaksin bukan semudah dijangka. Sejarah pembangunan vaksin sebelum ini penuh dengan siri kegagalan. Pastinya tiada yang menginginkan kejadian Dengvaxia pada 2017 berulang apabila vaksin denggi di Filipina menyebabkan kematian ratusan pelajar.

Penghasilnya, Sanofi Pasteur mendapati vaksin itu memburukkan lagi kesan jangkitan denggi dalam kalangan pesakit yang tidak pernah menderita penyakit itu selepas kerajaan menyuntik kanak-kanak sekolah.

Tambahan pula pendekatan konvensional biasanya mengambil masa sekurang-kurangnya dua hingga tiga tahun sebelum boleh diuji kepada manusia di klinik.

Tambahan pula, syarikat farmaseutikal AS, Pfizer menjelaskan ada kesan sampingan ringan dan sederhana ditemui dalam ujian manusia terhadap vaksin COVID-19 yang dihasilkan bersama syarikat bioteknologi Jerman BioNTech untuk memberikan kekebalan terhadap virus itu.

Kebanyakan subjek diberi vaksin terbabit mengalami keletihan, sakit kepala, menggigil dan sakit otot, beberapa antaranya demam dan sebilangan kecil mengalami demam tinggi.

Bagaimanapun sejak 20 tahun lalu, bantuan kewangan disalurkan beberapa negara tertentu dan disokong kemajuan teknologi menyebabkan tempoh penghasilan vaksin bagi beberapa penyakit berbahaya dipendekkan.

Perlumbaan membangun dan menghasilkan vaksin C0VID-19 sedang rancak. Royal Society DELVE Initiatives, iaitu badan kajian epidemik berautoriti United Kingdom (UK) menyatakan lebih 200 pihak seluruh dunia sedang membangunkan vaksin.

Sehingga 30 September lalu, Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) melaporkan 192 vaksin C0VID-19 cuba dihasilkan di seluruh dunia dan 41 daripadanya kini dalam ujian klinikal.

Namun, belum ada percubaan vaksin melepasi ujian klinikal fasa ke-3 pada skala besar, iaitu langkah perlu sebelum mendapat kelulusan pengawal selia untuk penjualannya.

Vaksin C0VID-19 perlu mempunyai kadar kejayaan 50 peratus baik dengan mencegah jangkitan atau mengurangkan keparahan penyakit, selain mempunyai liputan 60 atau 70 peratus dalam kalangan penduduk.

WHO menyebut ada kemungkinan vaksin C0VID-19 akan tersedia akhir tahun ini. Beberapa vaksin sedang dibangunkan, iaitu Remdisivir, ASO3, Inno-400, mRN-1273 dan TAK-88. Paling terkehadapan ialah Remdisivir dengan percubaan klinikal ketiga sedang dijalankan bagi mengenal pasti tahap keberkesanan dan keselamatannya terhadap pesakit.

Keberkesanan vaksin masih sukar diramalkan, walaupun ada pelbagai laporan positif. Antara cabaran terbesar syarikat biofarmaseutikal ialah faktor kewangan, percubaan klinikal dan pemasaran.

Percubaan klinikal memerlukan sejumlah besar pesakit C0VID-19 secara sukarela menjalani ujian imunisasi. Bagaimanapun, tinjauan mendapati, dua pertiga atau sembilan daripada 10 responden dalam kalangan rakyat Austria menolak mengambil vaksin berkenaan.

Disebabkan C0VID-19 masalah sejagat, sudah tiba masanya masyarakat dunia bekerjasama dalam memerangi wabak itu. Oleh itu, penghasilan vaksin sepatutnya menggalakkan kerjasama antarabangsa, bukan persaingan tidak sihat.

Di Malaysia misalnya, Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan (KKM) dan Kementerian Luar bagi memastikan Malaysia berada dalam kedudukan terbaik untuk menjadi antara negara terawal mendapat akses v4ksin C0VID-19 selepas siap dan dipasarkan kelak.

MOSTI juga bekerjasama dengan Kedutaan Besar China di Kuala Lumpur mengenai kemungkinan kerjasama dalam ujian klinikal untuk v4ksin C0VID-19 dan berharap dapat terbabit dalam kerjasama lebih banyak bersama negara lain.

Kita turut bekerjasama dengan UK, India, Bosnia dan Korea melalui platform antarabangsa Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI) dalam usaha ini.

Malaysia akan menyertai pelan peruntukan v4ksin C0VID-19 global, COVAX, bagi memperoleh sebahagian bekalan v4ksin vir-us itu.

Menurut MOSTI, ketika ini kerajaan sedang membincangkan terma penyertaan Malaysia itu dengan Pakatan V4ksin Global (GAVI) yang mengendalikan COVAX. Malaysia melalui KKM juga menandatangani non-disclosure agreement dengan beberapa syarikat farmaseutikal antarabangsa sedang menguji v4ksin pada peringkat fasa ketiga, untuk berunding mengenai bekalan v4ksin.

Namun, Malaysia tidak mahu terburu-buru dalam pembelian v4ksin C0VID-19 kerana mahu memastikan terlebih dahulu v4aksin berkenaan benar-benar berkesan dan selamat digunakan.

Tiga negara sudah menawarkan diri menjalankan ujian kepada penawar baharu C0VID-19 yang dibangunkan Sinovac Biotech Ltd dari China. Negara pertama menerima v4ksin itu ialah Brazil dengan 9,000 pekerja kesihatan di enam negeri akan diuji.

Dua lagi negara berminat ialah Bangladesh dan Indonesia. Sebanyak 4,200 sukarelawan daripada tujuh hospital C0VID-19 di Dhaka akan diberikan v4ksin itu, manakala Indonesia sudah melakukan ujian bagi v4ksin bermula Ogos kepada 1,600 individu berusia 18 hingga 59 tahun di Bandung.

Pharmaniaga Bhd menjangkakan v4ksin C0VID-19 yang sedang menjalani ujian klinikal di India dan China akan berada di Malaysia pada suku pertama atau kedua 2021.

Namun, perlu dimaklumi, v4ksin tidak boleh dianggap sebagai penyembuh sepenuhnya kepada pandemik, tetapi hanya antara ikhtiar atau pelengkap memerangi penyakit ini.

Selagi belum ditemui, ‘v4ksin’ terbaik adalah mengamalkan budaya baharu dalam masyarakat, iaitu mematuhi prosedur operasi standard (SOP) seperti penjarakan fizikal, kerap mencuci tangan dengan sabun dan pemakaian pelitup muka.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Tube Viral

Sumber : http://trendingsangat.pw/pelakon-zul-cov/

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Bekas Pelakon Ni Slumber Cakap C0vid tidak bah4ya”. Ini Penjelasannya"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*