“Dia Berkhawin lelaki Berumur, Kelvarga tak Merestvui..”- Indivldu B0ngkar Cerita Mengenali Ibu Kndvng Arwh Amiir

Tul4r seorang individu membuat satu hantaran di laman FB menceritakan kisah beliau mengenali  Zuraida Atan iaitu ibu kandung atau svsp3k dalam k3s kem4tian adik Amir.

Imbau – 2017

Aku dalam perjalanan ke ofic, di Rumah Media MITC. Awal pagi itu mataku tertancap pada seorang wanita muda dengan sebelah tangan memangku bayi dalam dukungan, seorang anak kecil dalam usia 2 tahun merangkul erat badan wanita muda itu, dan sebelah tangan lagi memegang handle motor burvk yang begitu naz4k kondisinya.

“Jika berlaku apa2, hish, ” hati berbisik.

“Aku pandu kereta, menyusuri wanita tadi. Aku hon dan berhenti. Dia juga berhenti. Aku meluru keluar kereta dan bertanya.“Adik nak ke mana ni?

Ni bawa anak2 mcm ni bahaya.”

“Saya nak ke bangunan WAY. Ada kursus.“Kenapa bawa anak naik motor mcm ni. Bah4ya,” sekali lagi aku serg4h.

“Tak de orang jaga kak. Saya nak join kursus tu. Ni peluang saya untuk belajar dan tambah income. Saya tak kerja kak.

“Nama apa? “Zura. Zuraida, ” dia jawab

“Tinggalkan motor dekat McD tu, naik kereta akak hantar ke bangunan WAY tu,” aku memberi usul.park motor di McD MITC. Kemudian aku hantar ke WAY yang jaraknya dalam 5 minit.

“Zura tak de keluarga ke, tolong jagakan anak” tanyaku.

“Adik beradik ramai kak. Duduk pun merata2. Tapi saya m4lu nak minta tolong dengan family, mereka macam tak suka saya,” jawabnya.“Kenapa pulak?“Dulu masa saya belajar di KYM saya ada kenal dengan seorang lelaki ni. Agak tua, jauh beza usia, macam pangkat bapak2. Tapi dah jodoh, kami kahwin. Anak2 suami lagi tua daripada saya. Mereka memang tak suka saya. Keluarga saya pun, ada yang tak suka perkahwinan saya. Kami ada dua anak. Lepas tu kami cer4i. Sorang anak, saya bagi orang, keluarga angkat jaga “cerita si Zura.

May be an image of 5 people, people sitting, headscarf, rose and indoorA

ku ralit pandang bayi di pangkuannya, dan dia langsung bersuara.“Lepas tu saya kahwin lain kak. Suami sekarang muda juga la. Tapi dia pun kewangan sederhana je. Dulu kerja maintenance di MITC hotel, tapi dah berhenti, gaji sikit, ni baru tiga minggu pergi kerja Singapore. Gaji sana tinggi, ceritanya lagi.

“Dah sampai WAY ni. Pergi dulu kursus tu, dah habis nanti call akak. Akak ambil ” ujarku.

“Eh anak tak kacau ke masa kursus ni. Kalau tak boleh jaga biar akak jagakan. Dah habis nanti akak ambil awak kat sini ““Tak pe kak, ok ni. Dia tak banyak ragam sebenarnya”.Lepas hantar dia ke WAY, aku balik ofic siapkan kerja2 yang tertangguh. Tengah hari selepas jam 2 seingatnya, si Zura tu call.“Akak saya dah habis ni. Akak boleh ambil saya ke?”dia minta kepastian.

“Boleh. Tunggu situ. Nanti akak sampai. Dekat je ni, “beritahuku. Sampai WAY, si Zura dah tunggu di bawah. Aku terus bukakan pintu kereta, dia dan anak2 masuk.“Dah makan?“Belum,” jawabnya pantas. Lapar barangkali.

“Jom kita makan dulu. Nanti baru akak hantar awak ambil motor. Anak2 naik kereta, akak hantar sampai rumah.Aku terus bawa tiga beranak ni makan di Restoran Bung di Taman Tasik. Berselera sungguh. Sambil makan kami bersembang lagi.“Kenapa pergi kursus kosmetik tu.“Saya minat beauty kak. Kalau ada rezeki nak kerja di saloon ke. Tak pun nak buat dropship.”Panjang lagi dia bercerita kisah hidup. Lebih banyak sed1h daripada gembira. Konklusinya, dia tertek4n. S3ngasara bergand4. D3pre$sion maha d4syat. Kasihan… muda, cantik, tapi didvga berbagai pender1taan.

Selepas makan aku hantar dia ke McD, ambil motor. Anak2 dalam kereta. Aku mengekori dia dari belakang. Bawaannya sangat perlahan. Perlahan yang merb4haya. Jauh juga. Dari Krubong ke MITC pagi tadi dengan mempertaruhkan dua anak. Kalau apa2 terjadi di tengah jalan. Oh ser4m.

“Akak terima kasih banyak, tak terbalas jasa dan budi baik akak. Sepanjang jalan dari Krubong ke MITC tu tak de seorang pun yang berhenti nak bantu saya. Tapi Allah hadirkan akak untuk saya pagi ni. Terima kasih kak,” dia menc1um tanganku. Terus pelvk sambil menang1s. Aku turut seb4k.

“Tak apa la Zura. Itu yg termampu akak bantu. Akak risaukan anak2 tu. Lain kali jgn buat mcm tu lagi. Jika ada kerja tak de orang nak jaga anak bagi tau. Boleh tinggalkan sekejap di rumah akak. Anak2 akak pun ada boleh tolong layan anak2 Zura. Ok akak nak balik ofic semula ni. Masih byk kerja. Zura take care. Apa2 call akak ye,” balasku sambil memegang tangannya. Air mata bertakung. Entah apa lagi der1tanya ketika itu yang tidak terluah.

Sejak itu kami berhubung.Sesekali dia hantar gambar dan berita.

“Akak, baby dah besar.”

“Akak, ada kerja kosong tak.”

Akak, saya str3ss.”

Akak, apa nak buat ni.”

Akak, boleh bantu saya.”

Zura! Kenapa begini?😭

Kenapa buat Amir macam tu 😭

May be an image of 2 people and headscarf

Jiran kanak-kanak yang meningg4l duni4 disy4ki did3r4 di Taman Krubong Jaya, di sini mendakwa budak lelaki itu sering kelihatan bersendirian dan kerap termenung.Jiran yang berusia 47 tahun itu berkata, anaknya juga pernah mengambil gambar arw4h termenung di sebalik jeriji besi di hadapan rumahnya.

May be an image of one or more people and text that says 'gambar amir dari jiran sebelah rumah dia, gambar beberapa hari lepas.. apa korang rasakan dari gambar ni??? allahh'

May be an image of child

“Apabila anak saya melambai ke arahnya dan ajak bersembang, dia tidak membalas dan segera masuk ke dalam rumah.“Dengan ibu bapanya juga kami jarang bersembang,” katanya ketika ditemui, hari ini.

Keadaan rumah yang didiami mangsa bersama ibu kandung dan bapa tirinya. FOTO Amir Mamat

Keadaan rumah yang didiami mangs4 bersama ibu kandung dan bapa tirinya. FOTO Amir Mamat Seorang lagi jiran berusia 43 tahun pula mendakwa sempat bertanya petugas kesihatan yang hadir di kediaman berkenaan mengenai penemuan may4t mangs4.Dakwanya, petugas berkenaan memaklumkan kanak-kanak malang itu berkemungkinan sudah lama meningg4l duni4 Menurutnya, dia sering mendengar bunyi tangisan budak di rumah mangs4 namun tidak mengambil serius kerana menganggapnya biasa bagi keluarga yang mempunyai kanak-kanak.

sumber: Fb aflieza.arshad / hmetro / trending network

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : http://transformasi.pw/2021/01/30/tokk-lakyy-tuo/

 

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Dia Berkhawin lelaki Berumur, Kelvarga tak Merestvui..”- Indivldu B0ngkar Cerita Mengenali Ibu Kndvng Arwh Amiir"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*