Doa Pemandu Lain Dapat C0vid. Pemandu Wanita Ini Bukan Calang2 Individu

Seperti yang kita tahu, setiap pengguna jalan raya haruslah patuh pada peraturan dan memandu dengan cermat untuk keselam4tan bersama

Jika mel4nggar peraturan jalan raya, sudah tentu kita akan menyus4hkan pemandu lain dan kadangkala ia boleh mencetu.skan perg4duhan besar serta melibatkan banyak pihak.

Namun, common sense dan budi bahasa sangatlah penting ketika memandu tidak kira dalam apa jua situasi sama ada anda betul atau s4lah.

Tular baru-baru ini di laman sosial Twitter mengenai seorang wanita yang merupakan dokt0r di Hospital Pengajar Universiti Putra Malaysia (HPUPM) telah bertengk4r dengan dua orang lelaki di jalan raya berdekatan hospital tersebut.

Lihat video penuh di bawah:

Membuat U-Turn berdekatan hospital sampai memakan jalan dan tidak mahu meng4lah sehingga mengej4r kereta si perakam

Menerusi video yang dirakam menggunakan dashcam, pada mulanya kereta si perakam berada di jalan utama sebelum doktor itu membuat pusingan U dari arah bertent4ngan.

Sejurus selepas itu, si perakam pantas membunyikan hon kepada doktor berkenaan kerana keretanya dikatakan telah memakan jalan utama.

Akibat tidak berpuas hati, doktor itu bertindak membunyikan hon berulang kali dan mengejar kereta si perakam sehingga tiba di traffic light.

Apa yang lebih mencuri perhatian ramai adalah apabila doktor itu berhenti di sebelah kereta si perakam dan mengeluarkan kata-kata kes4t dengan nada yang tinggi. Malah dia dikatakan telah mend0akan si perakam supaya mendapat peny4kit C0vid-19.

Ketika artikel ini ditulis, video itu telah mendapat 411.4K views, 9.8K retweets, 7.7K likes dan 1.2K quote tweets di Twitter

Bertaraf Professor Madya

Hasila carian di internet, menurut netizan, pemandu wanita tersebut merupakan seorang Doktor Perubatan yang Bertaraf Profesor Madya. Kepakaran Prof ini ialah dalam bidang ‘Hematologi’

Hematologi ialah cabang perub4tan berkenaan dengan kajian punc4, progn0sis, raw4tan dan penceg4han peny4kit yang berkaitan dengan d4rah. Ia melibatkan mer4wat pen4kit yang mempengaruhi pengeluaran d4rah dan komponennya, seperti sel d4rah, hem0globin, protein d4rah, tulang sumsum, platelet, pembuluh d4rah, limpa, dan mekanisme pemb,ekuan.

Peny4kit itu mungkin termasuk hemofilia, pembek.uan d4rah, yang lain g4ngguan pend4rahan dan d4rah k4nser seperti leuke.mia, beberapa miloma, dan limfoma. Makmal kerja yang masuk ke dalam kajian dar4h sering dilakukan oleh teknologi perub4tan atau perub4tan makmal sains. Banyak pak4r hem4tologi bekerja sebagai ahli hematologi-onkologi, juga menyediakan raw4tan perub4tan untuk semua jenis k4nser

Rata-rata warganet memberikan pelbagai reaksi dan komen masing-masing terhadap video tular itu. Ada yang berpihak kepada doktor tersebut dan ada juga yang menyokong si perakam.

Antara komen menarik daripada warganet di Twitter:

Dalam pada itu, seorang lagi pengguna Twitter mendakwa bahawa wanita tersebut merupakan pensyarah di salah satu universiti awam. Menurutnya, d0ktor tersebut memang terkenal dengan sikap agres!f dan dianggap somb0ng oleh pelajarnya.

Walau bagaimanapun, kesahihan video ini tidak dapat dipastikan memandangkan hanya satu pihak sahaja menceritakan hal tersebut.

Namun begitu, masing-masing diharap dapat menyelesaikan perselisihan faham ini dengan matang agar tidak mencerminkan imej yang kurang baik kepada mana-mana institusi ker@jaan.

Tak kisah siapa yang bersalah dalam hal ini, tapi sebagai pengguna jalan raya kita mestilah mematuhi peraturan dan undang-undang. Drive safe okay guys!

Bersabar mampu elakkan n4has di jalan raya

Secara umumnya, kem4langan boleh dielakkan jika setiap pengguna jalan raya mempertingkatkan tahap kesabaran serta bertolak-ansur, selain daripada bertawakal, sama ada pada masa musim perayaan atau pun pada hari biasa.

Sikap ini boleh diterjemah dalam berapa sikap terpuji seperti mematuhi hadlaju yang ditetapkan, tidak memandu secara merbahaya seperti mengekori rapat dan menukar lorong sesuka hati, tidak memotong pada garisan berkembar, tidak memotong barisan, tidak menggunakan lorong kecemasan, memakai topi keledar secara betul, memakai tali pinggang keledar, memakaikan alat pengekang untuk kanak-kanak (contohnya, kerusi keselamatan), mengelakkan diri dari menggunakan telefon bimbit ketika memandu, tidak memandu ketika berada di bawah pengaruh alk0hol atau ub4t, tidak memandu dalam keadaan meng4ntuk dan letih, dan lain-lain.

Selain itu, pengguna jalan yang bijak juga mesti tahu membaca risik0 kerana kebolehan untuk membaca risik0 akan membantu pemandu atau penunggang untuk mengambil tindakan sewajarnya bagi mengelakkan kem4langan berlaku. Contohnya, risik0 kem4langan adalah lebih tinggi ketika jalan licin atau hujan dan gelap.

Pengguna jalan yang bersikap sabar juga tidak akan melakukan perkara yang meny4lahi undang-undang seperti menggunakan lorong kecem4san. Mungkin masih jelas dalam ingatkan kita peristiwa bagaimana paramedik gagal untuk menyelam4tkan ny4wa dua adik beradik yang mengalami kemalangan di lebuh raya kerana ambulan tersekat pada lorong kecem4san.

Oleh itu, bersabarlah di jalan raya terutamanya apabila berlaku keses4kan yang ter-uk. Elakkan n4has hanya kerana keg4galan kita untuk bersabar dan bertolak ansur sehingga membah4yakan nyaw4 sendiri dan orang lain.

Kita doa yang baik-baik saja untuk mereka

Sumber: Fadzli Amin

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : https://www.facebook.com/penangnetizen/videos/1937288969743622

 

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Doa Pemandu Lain Dapat C0vid. Pemandu Wanita Ini Bukan Calang2 Individu"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*