Minta henti program m4ksiat, Ustazah Asma Harun sekali lagi ‘sound’ penggiat seni. Sekali Syatilla Melvin masuk komen

PENDAKWAH bebas terkenal, Ustazah Asma Harun sekali lagi membuat teguran terbuka kepada golongan artis dan selebriti agar lebih bertanggungjawab terhadap masyarakat.

Menerusi perkongsian terbaharu di Instagram, Asma mengingatkan para artis supaya tidak menghidangkan persembahan berunsur m4ksiat, luc4h atau yang boleh menjatuhkan maru4h.

“Mohon duhai semua artis tanah air atas tiket apa pun sama ada pelakon, penyanyi, pelawak, pengacara dan lain-lain. Jadilah penghibur yang ada rasa tanggungjawab, tidak menyumbang kepada keros4kan yang sedia par4h ini.

“Hentikan persembahan atau pertandingan berunsur m4ksiat, berunsur luc4h dan menjatuhkan m4ruah.

“Diharapkan Kementerian Komunikasi dan Multimedia, pihak berwajib, Persatuan Seniman dan lain-lain turut boleh memainkan peranan dalam isu begini. Jika tidak dibendung dengan bersungguh, maka normalisasi akan berlaku,” katanya.

Ustazah Asma Harun memuat naik ‘surat terbuka’ di Instagramnya menasihati golongan selebriti.

Asma membuat tegvran tersebut kerana menurutnya dunia hiburan pada ketika ini seakan-akan menormalisasikan m4ksiat dalam sesuatu persembahan yang dilakukan golongan artis.

“Kemungk4ran berlaku secara terangan, dibanggakan, dipromosikan dan diikuti. Bah4yanya jika kita dah tak rasa apa-apa, scroll atau dilihat sahaja tanpa rasa.

“Dan apabila ada pihak yang membuat teguran, berlaku situasi pembelaan terhadap pelaku m4ksiat.

“Lama-lama pelaku semakin berkuasa, pencegah semakin lemah, takut, paling sedih jika berhenti. Kita kuat kerana Allah,” katanya.

Tidak bermaksud untuk ‘mence3rca’ pekerjaan golongan artis, sebaliknya Asma mengakui golongan selebriti diperlukan dalam persada seni bagi memenuhi fitrah manusia yang memerlukan hiburan.

Hentikan persembahan atau pertandingan berunsur m4ksiat, berunsur luc4h dan menjatuhkan m4ruah.

Namun dia berharap agar ia tidak dilakukan dengan cara yang boleh mel4laikan.

“Iya, kalian diperlukan dalam persada seni, memenuhi fitrah insani, namun bukan dengan cara begini.

“Kasihanilah diri sendiri, kita semua bakal mati, janganlah ditangguh lagi hajat untuk kembali,” ujarnya lagi.

Dalam entri tersebut, pelakon Syatilla Melvin dan Noor Khiriah turut dilihat meninggalkan komen di atas kata-kata ‘peringatan’ yang dikongsikan oleh Asma.

Syatilla Melvin berterima kasih di atas tegvran Ustazah Asma Harun.

“Terima kasih atas ingatan ustazah. Sejujurnya saya terasa sesuatu apabila baca apa yang ustazah tulis sebab saya pernah berada di fasa berbuat salah.

“Alhamdulillah dan terima kasih sekali lagi atas ingatan untuk terus ke jalan kebaikan,” tulis Syatilla.

“Terima kasih atas ingatan ustazah,” ungkap pelakon Noor Khiriah.

Menerusi laporan mStar terdahulu, Asma melahirkan rasa terkejut apabila menonton video muzik lagu Ayda Jebat berjudul Parah yang dikatakan secara terang-terangan mempamerkan aksi luc4h dan mem4lukan.

AJL35 bersiaran 14 Mac tanpa penonton

KUALA LUMPUR: Anugerah Juara Lagu Ke-35 (AJL35) dijadualkan bersiaran secara langsung tanpa penonton pada 14 Mac depan dari Auditorium MBSA, Shah Alam, jam 9 malam selepas ditunda bulan lalu.

Ketua Pegawai Eksekutif, Rangkaian Televisyen Media Prima Berhad & Primeworks Studios, Datuk Khairul Anwar Salleh, pihaknya sudah bersedia menganjurkan AJL35 dalam pendekatan norma baharu.

“Penularan pandemik C0VID- 19 membuatkan kami lebih menitikberatkan soal keselamatan kakitangan, artis dan mereka yang terbabit menjayakan produksi ini.

“Kami memanfaatkan kebenaran dan kelonggaran diberikan Majlis Keselamatan Negara (MKN) yang berkuatkuasa sejak 8 Januari lalu.

“Perancangan teliti dibuat bagi memastikan kelancaran acara berprestij ini, jadi AJL35 bakal bersiaran pada 14 Mac ini tanpa penonton,” katanya dalam satu kenyataan, malam ini.

Bagaimanapun, katanya, tarikh berkenaan bukanlah muktamad kerana perlu akur dengan sebarang ketetapan yang bakal diumumkan oleh MKN dari semasa ke semasa berkaitan tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

AJL35 dihoskan Sherry Alhadad, Haziq Hussni dan Awal Ashaari sepatutnya berlangsung pada 7 Februari lalu di Auditorium MBSA, Shah Alam, sebelum pengumuman penundaan disebabkan tempoh PKP yang dilanjutkan.

Tarikh baharu AJL35 juga disebut oleh Awal ketika bersiaran secara langsung menerusi program Melodi, semalam.

AJL35 menampilkan penaja utama, McDonald’s Malaysia, selain disokong Celcom Xpax, Sabella dan Shell selaku rakan penaja. Ini termasuklah rakan pemasaran seperti stesen radio, Hot FM dan Kool FM, OHBULAN! dan xtra.com.my.

Selain itu, program khas dipanggil Debaran AJL35, berdurasi satu jam bersama Sherry dan Haziq akan bersiaran sehari sebelum tarikh malam kemuncak. Ia bakal menyingkap setiap sudut persiapan AJL35 dan disiarkan secara langsung pada jam 5.30 petang pada 13 Mac depan.

Penonton di rumah juga berpeluang menyaksikan temubual eksklusif dalam karpet merah, Lounge AJL35 bersama penyampai Kool FM, Muaz Mohamed dan Sissy Imann pada malam kemuncak di TV9.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : http://trendingsangat.pw/2021/02/ustz-asma-haruun-pengiat-seni-breti/

 

Apa komen anda?

Be the first to comment on "Minta henti program m4ksiat, Ustazah Asma Harun sekali lagi ‘sound’ penggiat seni. Sekali Syatilla Melvin masuk komen"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*