“Jangan datang dekat saya beritahu tak boleh bahasa Inggeris” Mia Sara Kna krltik Cakap Inggeris

G4RA-G4RA hanya menggunakan bahasa Inggeris pada setiap video yang dimuat naik di Y0uTube, Mia Sara dikrltik dan dianggap bngga diri dengan kebolehannya berbahasa itu.

Mia atau nama sebenarnya Mia Sara Nasuha Muhammad Ridhuan bagaimanapun mengakui dia lebih selesa bertutur dalam bahasa tersebut dan berharap pendiriannya dih0rmati.

“Saya lebih memilih untuk bercakap dalam bahasa Inggeris setiap kali saya buat video di YouTube. Jadi, jangan datang dekat saya dan beritahu ‘tak boleh bahasa Inggeris’ atau ‘b0doh orang Melayu tapi cakap bahasa pelik-pelik’.

Mia memuat naik status di Twitter.

“Bahasa Melayu..orang Melayu saja faham. Memang penonton saya seratus peratus Melayu? Eh ada ramai orang yang tak faham bahasa Melayu!” tulis Mia di Twitter miliknya.

Rata-rata netlzen turut bersetuju dengan kenyataan tersebut dan menganggap penggunaan bahasa Inggeris pelakon drama Adamaya itu juga dapat membntu anak muda memperlajari struktur ayat yang betul.

“Sama! Saya lebih selesa dengan bahasa Inggeris tapi sedlh apabila mengetahui ramai orang kec4m kalau kita berbahasa Inggeris daripada Melayu dalam kehidupan harian. Semua orang bebas untuk bercakap dalam apa saja bahasa.

“Saya setuju dengan apa yang awak katakan. Bukannya awak tak cakap Melayu pun bila berk0munikasi dengan orang dekat luar. Dengan cara ini kita dapat impr0ve Inggeris kita. Bila lagi kita nak faslhkan bahasa Inggeris kalau kita tak berlatih.

“Saya sangat bersetuju dengan Mia. Mungkin ianya bagus buat anak muda yang mahu memahami isi video selain boleh menambah v0cab, dan mempelajari struktur ayat dalam bahasa Inggeris,” k0men beberapa netlzen.

Bagaimanapun terdapat segelintir netlzen mencadangkan supaya pelak0n itu meletakkan sari kata bahasa Melayu dalam video tersebut agar lebih mudah difahami.

Membalas k0men tersebut, Mia menjelaskan jadual yang terlalu padat membuatkan dia tidak mempunyai banyak masa melakukan suntlngan untuk video tersebut.

Antara k0men netlzen.

“Boleh tapi suntingan lama dan saya sibuk… jadi, saya tak boleh habiskan masa dengan melakukan suntlngan untuk video saya sendiri. Saya tidak mempunyai penyuntlng,” ujarnya.

Isu penggunaan bahasa Inggeris masih menjadi perbualan hngat netlzen sejak pelakon dan pengacara Adibah Noor menegvr sebutan selebriti, personaliti media sosi4l dan t0koh p0litik.

Terbaharu, tindakan keterlaluan seorang penyampai radio Hitz FM Sarawak, Yusuf Shukri mentertawakan kemampuan berbahasa Inggeris seorang guru yang juga tenaga pengajar di saluran DidikTV dikec4m netlzen.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : http://www.dnq.pw/2021/02/21/jngan-datang-dekat-saya-beritahu-tak-boleh-bahasa-inggerismia-sara-kna-krltik-cakap-inggeris/

 

Apa komen anda?

Be the first to comment on "“Jangan datang dekat saya beritahu tak boleh bahasa Inggeris” Mia Sara Kna krltik Cakap Inggeris"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*