18 hari tidak sed4rkan diri, Penerima hati pertama negara meningg4l dunia. Ini luahan sebak penderma

Kuala Lumpur: Selepas 18 hari tidak sed4rkan diri, penerima h4ti pertama negara, Mohd Afiq Iqmal, 23, meningg4l dunia hari ini.

Perkara itu disahkan penderma hatinya, Wan Mohd Hafizam Wan Ismail, 45, yang menerima khabar sed1h itu daripada bapa Mohd Afiq, Muhamad Zaini Rahim,50, subuh tadi.

Wan Mohd Hafizam berkata, dia baru saja menzi4rahi keluarga Mohd Afiq yang sedang membuat persiapan untuk pengebvmiannya di Sungai Petani, Kedah.

“Jen4zah Mohd Afiq akan dikebumi,kan di Kampung Masjid Tikam Batu, Kedah hari ini untuk urusan pengebvmian.

“Saya turut akan mengiringi mereka untuk memberi penghormatan ter3khir kepadanya.

“Sebagai penderma h3tinya saya turut terkesan dengan pemergi4nnya. Doakan semuanya dipermudahkan,” katanya kepada Harian Metro.

Bagaimanapun, usaha Harian Metro mendapatkan Muhamad Zaini tidak berhasil apabila panggilan tidak dijawab.

Mohd Afiq Ikmal menerima raw4tan di Hospital Selayang 13 Februari lalu selepas tidak sedarkan diri akibat k0mpl1kasi h4ti.

Pemuda itu mencatat sejarah negara apabila menjadi penerima hati pertama di Malaysia pada 1999 selepas menerima hati daripada Wan Mohd Hafizam.

Wan Mohd Hafizam yang tidak mempunyai sebarang pertalian d4rah dengan Mohd Afiq Ikmal membuat keputusan itu atas dasar kemanusiaan dan mahu membantu pemuda itu yang mengalami mas4lah h4ti bengk4k ketika usianya 14 bulan.

Keber4nian Pegawai Bersekutu Angkatan Pertahanan Awam (APM) yang menjadi penderm4 hati pertama Malaysia itu sekali gus membuka mata dan kesedaran kepada rakyat Malaysia tentang kepentingan pendermaan org4n.

Umat Islam tidak perlu takvt untuk menjadi penderma org4n. Ini penjelasannya

Dengan perkembangan pesat dalam bidang teknologi perubatan moden, terdapat pelbagai kaedah untuk meraw4t penyak1t yang telah diperkenalkan dan ditemui. Antaranya adalah satu kaedah raw4tan pemindahan org4n yang telah terbukti berjaya meraw4t pesak1t-pesak1t yang mempunyai masalah kegag4lan org4n dalaman. Sebenarnya, org4n atau anggota badan tertentu boleh dipindahkan daripada seseorang manusia kepada seseorang manusia yang lain bagi tujuan menggantikan org4n penerima yang g4gal untuk berfungsi.

hukum derma org4n

Terdapat beberapa org4n-org4n dan tisu-tisu yang boleh dipindahkan adalah jantvng,inj4p jantvng,hati,buah pinggang,p4ru-p4ru,kornea mata,tulang dan kulit.Pemindahan organ sebenarnya boleh dilakukan daripada penderma yang masih hidup atau yang telah men1nggal dun1a. Hanya beberapa org4n sahaja yang boleh diambil dari penderma yang masih hidup iaitu salah satu dari dua buah pinggang dan sebahagian hati.

Pendermaan org4n dan transpl4ntasi adalah suatu perkara yang dibenarkan dalam islam. Ini adalah kerana pendermaan dan pemindahan org4n memenuhi keperluan dalam pemeliharaan kehidupan manusia yang merupakan salah satu daripada lima objektif dalam maqasid al-Syar’iyyah (objektif undang-undang Islam). Isu pendermaan org4n masih dianggap perkara yang tepu dan kurang diambil perhatian dalam kalangan masyarakat di negara kita ini.

Di Malaysia isu pemindahan organ telah mula dibincangkan pada tahun 1960 an lagi apabila Mufti Negeri Perlis mengeluarkan fatwa berhubung isu ini pada tahun 1965. Pandangan-pandangan yang dikeluarkan oleh ulama Islam berkaitan pemindahan org4n adalah bersifat ijtihadi iaitu ijtihad yang dilakukan berdasarkan pendekatan-pendekatan fikah. Fatwa yang bersifat ijtihadi seperti yang diterangkan oleh Sheikh Dr Yusuf al-Qaradawi iaitu tokoh ulama Mesir adalah fatwa yang masih boleh diperbincangkan seperti juga ijtihad manusia yang lain. Tambahan pula ia bersangkutan dengan hukum masalah baharu yang tidak tercatat pendapat ulama-ulama terdahulu.

Secara asasnya,hukum pemindahan dan pendermaan org4n adalah harus. Ini kerana pemindahan dan pendermaan org4n memenuhi tuntutan memelihara nyawa manusia yang merupakan salah satu daripada maqasid al syariah. Jawatankuasa Fatwa Bagi Majlis Hal Ehwal Agama Islam Malaysia yang bersidang pada 23 & 24 Jun 1970 telah memutuskan bahawa pemindahan mata dan jantung daripada orang mati kepada orang hidup hukumnya harus.

Orang Islam masih beranggapan bahawa individu yang menderma organ seolah-olah akan tidak sempurna jasadnya ketika dikebumikan kelak. Namun sebenarnya Islam tidak melarang akan proses pendermaan organ ini kerana ia sesuatu amalan yang mulia dan satu lagi bentuk kebajikan. Di antara syarat-syarat yang perlu dilaksanakan sebelum proses pendermaan dan pendermaan org4n adalah memastikan bahawa tidak ada alternatif lain yang boleh menyelamatkan nyawa pesakit. Memastikan supaya ia tidak mendatangkan kemudaratan yang lebih besar kepada penderma dan penerima organ. Setiap pendermaan org4n hendaklah dilakukan dengan ikhlas dengan niat untuk membantu kerana Allah S.W.T. Setiap pendermaan org4n hendaklah mendapat keizinan penderma dan ahli keluarga atau warisnya dahulu.

Tujuan Pusat Sumber Transplan Nasional ditubuhkan adalah untuk mendapatkan lebih ramai pengikrar pendermaan organ untuk pendermaan kadaverik (selepas kematian) dan berperanan sebagai pusat pendaftaran pengikrar penderma organ dan tisu serta menyimpan pengkalan data tentang bakal penderma-penderma ini. Pusat ini berkerjasama dengan organisasi bukan kerajaan, badan-badan agama, persatuan-persatuan pelajar, badan korporat dan agensi kerajaan. Maklumat lanjut tentang kenyataan dan persoalan tentang pendermaan organ boleh dilayari melalui laman web Pusat Sumber Transplan Nasional.

Sumber dan Rujukan

Pemindahan Organ dari Perspektif Islam (KKM dan JAKIM)

Pusat Sumber Transplan Nasional

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Tube Viral

Sumber: via http://trendingsangat.pw/

Apa komen anda?

Be the first to comment on "18 hari tidak sed4rkan diri, Penerima hati pertama negara meningg4l dunia. Ini luahan sebak penderma"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*